Ap vil gjøre bybanebilletten billigere i rushtiden

Ap foreslår rushtidsrabatt på busser og bybane, for å få flere til å sette fra seg bilen. Men det er allerede stappfullt på Bybanen i rushet.

Publisert Publisert

RUSHRABATT: Får byrådslederkandidat Roger Valhammer (Ap) det som han vil, kan det bli billigere å ta Bybanen i rushet enn ellers. Foto: Alice Bratshaug

  • Pål Andreas Mæland
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Skal vi lykkes med å få flere til å gå over fra bil til buss og bane, så er det i rushet vi må sette inn tiltakene. Det er da flest mennesker har behov for å reise, sier Roger Valhammer, Arbeiderpartiets toppkandidat i Bergen.

Han er også leder i programkomiteen, og snakker om et av tiltakene som er foreslått: En rushtidsrabatt for kollektivtrafikk. Det vil si at det skal bli billigere på ta buss, bane eller båt i rushtiden enn ellers.

– Vi har innført rushtidsavgift for biler, et tiltak som kan omtales som pisk. Men vi ønsker at det skal være en gulrot også. Derfor vil vi bruke penger på å gjøre kollektivtransport enda mer attraktiv i rushtiden, sier Valhammer.

Fylkes-Ap er med

– Men rushtidsavgiften for biler har også sørget for at flere kjører før eller etter rushet. Vil ikke en rushtidsrabatt på kollektiv ha motsatt effekt, og dermed gjøre det enda trangere på busser og bane i rushet?

– Jo, målet er jo flere passasjerer på kollektivtransporten. Så da må vi øke antall avganger i rushet, slik at det blir plass til alle.

Siden det er fylkeskommunen som driver kollektivtrafikken og bestemmer prisene, har han og Ap i Bergen sørget for å forankre forslaget der. Også Vestland Ap har dette punktet i sitt valgprogram for neste periode.

– Det er fylket som må finansiere tiltaket over sitt budsjett, men vi ønsker at Bergen skal få en hånd på rattet når det gjelder kollektivtrafikken. Over 90 prosent av reisene skjer i bergensområdet, sier Valhammer.

Byrådet har inngått en intensjonsavtale med Hordaland fylkeskommune om et tettere samarbeid om kollektivtrafikken.

Hva med månedskort?

Hvor mye det er snakk om å redusere prisen i rushtiden, kan ikke Valhammer si noe om nå.

– Det må vi nesten få faglig utredet når det blir aktuelt.

– Hva med dem som har månedskort? De vil jo ikke nyte godt av en eventuell rabatt?

– Det blir en teknisk utfordring jeg tror vi kan løse. Løsningen kan for eksempel være et eget månedskort for reiser i rushtiden. I fylkeskommunen har Ap nylig vært med å kutte prisen på månedskort. Men akkurat dette tiltaket kan også bidra til lokke flere av dem som reiser sjeldnere over til kollektiv.

STAPPFULLT: Allerede er mange avganger i rushet stappfulle, både på Bybanen og mange bussruter. Derfor trenger Skyss flere vogner og penger til flere avganger. Foto: Tor Høvik

– Trenger flere vogner

Direktør Målfrid Vik Sønstabø i Skyss sier at det er begrenset kapasitet på stamlinjene i Bergen i rushet.

– Det er noe ledige kapasitet på noen linjer, mens andre veldig fulle. Spesielt i ettermiddagsrushet kan det være trangt, sier hun.

– Hva må til for at dere skal få plass til flere?

– Der det er fullt må vi sette opp mer kapasitet eller parallelle linjer. Når det gjelder Bybanen, har vi visse fysiske begrensninger. Det skal være mulig å øke frekvensen noe, men da må vi ha flere vogner enn vi har i dag, sier Sønstabø.

En ny bybanevogn koster rundt 30 millioner kroner. I dag har Bybanen 28 vogner, som hver har plass til rundt 220 passasjerer.

Stappfullt i rushet

Passasjertelling viste for noen år siden at trafikken er betydelig større i rushtiden enn like før og etter rushet.

Gjennomsnittlig antall passasjerer pr. avgang ble åttedoblet fra 06.44 til 07.24. Toppen ble nådd rundt klokken 08, med over 300 passasjerer pr. avgang. Deretter sank passasjertallene gradvis til under 100 igjen før klokken 09.

– Denne tendensen har vi nok fortsatt, selv om tallene er høyere i dag, sier Sønstabø.

Valhammer sier at fylket er nødt til å kjøpe inn flere og lengre vogner for å ta unna passasjertrykket.

– Men det må gjøres uavhengig av dette forslaget. Vi har sett en utrolig vekst i antall passasjerer på Bybanen. Når banen skal utvides til Fyllingsdalen, må det kjøpes inn flere vogner, og da er det en anledning til øke kapasiteten i rushet også, sier han.

Bysykkel på Skyss-kortet

Både Vestland Ap og Ap i Bergen vil øke den øvre aldersgrensen for ungdomskortet til 23 år på buss, bane og båt.

I dag kan alle under 21 år reise så mye de vil for 365 kroner i måneden, mens det koster fra 780 kroner og oppover for voksne.

Hvor mye en slik utvidelse vil koste, er uklart. Men kostnaden vil komme på toppen av de stadig økende tilskuddene til kollektivtransport. Skyss viser i sin kollektivstrategi at tilskuddene må firedobles, til over to milliarder kroner årlig, dersom passasjerveksten skal opprettholdes frem til 2040.

Ap i Bergen ønsker også å jobbe for at bysykkelordningen skal inkluderes i månedskortet.

– Det må også gjøres i samarbeid med fylket. Vi ser for oss at bysykkelstativene kan bli tilgjengelig i Skyss-appen i første omgang, men her må vi ta forbehold om de tekniske løsningene og at det er to ulike leverandører, sier Valhammer.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. SV vil ha skattefradrag for busskortet

  2. Dette er de nye billettprisene

  3. Vil gi gratis Skysskort til studenter som melder flytting til Bergen

  4. Strilene kan juble for mye billigere buss

  5. Fylkesrådmannen vil legge ned båtrute og kutte avganger

BT anbefaler

Ble klappet inn i garderoben: – Vi er Brann. Vi skal være et topplag.

Slik var Ballspark-sendingen.

LES SAKEN
  1. Kollektivtransport
  2. Roger Valhammer
  3. Hordaland fylkeskommune
  4. Buss
  5. Bybanen