Paul skulle hjem fra Nordsjøen. Så begynte helikopteret å falle.

Publisert:

OVERLEVDE: Paul Sharp var i helikopteret som styrtet flere hundre meter mot sjøen. De siste fire-fem sekundene er de han husker best: Han hørte et smell – og deretter var det fritt fall. Sharp klarte å komme seg ut et vindu, og berget slik livet.

  • Du vet ikke hva som skjer. Alt var uvisst, livet passerer foran deg, sier Paul Sharp.

Etter 20–25 minutt begynte mennene å se på hverandre. De skulle ha landet for en god stund siden.

Men helikopteret de satt i, var fremdeles over skylaget.

— Det kom en ulende lyd. Og så et smell. Jeg vet ennå ikke hva det var, sier Paul Sharp (51) til BT.

Nærmere tre år er gått siden

Les også

den forrige dødsulykken

med et offshore-helikopter fra Nordsjøen, der han satt ved vindusplass.

Helikopteret mistet all kraft:

Les også

Fire døde etter helikopterstyrt i 2013 utenfor Shetland

Det, og at han tenkte så klart, berget livet hans. Fire andre av de 18 om bord døde 23. august 2013 utenfor Shetland.

— Alt var uvisst

Fellestrekkene med fredagens ulykke utenfor Sotra er flere: De fløy et Super Puma, med operatøren CHC. De var på vei fra en oljeplattform til flyplass.

Ikke første gang rotoren løsnet:

Les også

I 2009 skjedde det også - på et Super Puma-helikopter. 16 døde.

Men de falt kanskje en kortere distanse enn utenfor Bergen. Fredag gikk

Les også

helikopteret fra 900 til 600 meter på tre minutter

. Deretter stopper de tilgjengelige målingene.

Utenfor Shetland gikk Sharps helikopter fra 600 til 100 meters høyde på rundt tre minutter. De siste meterne var fritt fall, viser rapporten fra britenes havarikommisjon.

Sharp sier at det etter smellet var rundt fire–fem sekunder der alt bare falt.

— Det var fryktinngytende. Du vet ikke hva som skjer. Alt var uvisst, livet passerer foran deg. Plutselig så jeg ned gjennom vinduet, sier han til BT.

FIRE DØDE: De var totalt 18 om bord i Super Puma-helikopteret på vei fra en plattform til flyplassen Sumburgh på Shetland. Helikopteret styrtet i sjøen tre-fire kilometer unna, 23. august 2013. Foto: Peter Hutchison, Shetland News

Det eneste han husker at han gjorde, var å ta hånden på sikkerhetsbeltet for å stramme til.

— Alt gikk så fort. Du har egentlig ikke tid til å tenke på noe. Det var som om du deltok i en B-film, sier han.

Ulykken på Turøy:

Les også

Helikopteret mistet fart og høyde svært raskt. Så forsvant det fra radaren.

Kom seg ut vinduet

Selve krasjet med sjøen karakteriserer han som å bli påkjørt av en bil i full fart.

— Smellet var utrolig. Jeg fikk mindre skader. Alle fikk whiplash-skader, sier Sharp.

Inni helikopteret var det fullt av vann. Folkene hadde panikk, forteller han. Flere løste ut beltet, men Sharp ventet til helikopteret hadde rettet seg noe opp.

Les også:

Les også

Disse skal gi svaret på hva som skjedde med flight HKS241

Sperret inne i helikopteret, skjønte Sharp at han måtte gjøre noe. Han slo mot vinduet med hånden. Etter flere forsøk klarte han å få det ut. Han fikk av seg beltet – og klatret ut.

Minst fire andre kom seg ut vinduet Sharp fikk åpnet, ifølge Hull Daily Mail, som intervjuet ham noen måneder etter ulykken i 2013.

Feil av pilotene

Paul Sharp bor i Hull i East Yorkshire i England. Fredag ettermiddag, bare en times tid etter ulykken utfor Turøy, leste han om den. Munnen hans falt åpen, forklarer han.

— Igjen var det en Super Puma. Og igjen var det et helikopter fra CHC, sier han.

Marerittene Sharp opplevde etter ulykken, hadde stoppet. Natt til lørdag kom de tilbake.

— Konen min sa: Du er ikke kurert, du har fortsatt PTSD (posttraumatisk stressyndrom, red.anm.).

I slutten av mars ble han arbeidsledig, etter å ha jobbet videre i Nordsjøen. Han ønsker seg ikke tilbake dit. Han håper å få jobb på «stranden», som oljearbeiderne kaller landjobbene.

Slik så redningsaksjonen ut:

Den britiske havarikommisjonen har konkludert med at feil fra pilotene var den utløsende faktoren. «I de siste etappene var det en periode med rundt 30 sekunder der instrumentene ikke ble skikkelig sjekket», skriver de. Da pilotene oppdaget hvor langt ned de hadde kommet, var det så sent at forsøket på å rette opp, ikke gikk.

Først ute:

Les også

Frivillige i brannvesenet kom til ulykkesstedet

Rotorbladene gikk av

Ingen tekniske feil ved helikopteret ble funnet.

— De tror det var pilotfeil. Men jeg vet ikke. Vi så alle at det ikke var rotorer der. Det var så stille. Min personlige følelse er at rotorene ikke var på da vi gikk i vannet, sier Sharp.

OVERLEVDE: Paul Sharp var i helikopteret som styrtet flere hundre meter mot sjøen. De siste fire-fem sekundene er de han husker best: Han hørte et smell – og deretter var det fritt fall. Sharp klarte å komme seg ut et vindu, og berget slik livet. Foto: Hull Daily Mail

Havarikommisjonen skriver at rotorbladene ble sterkt skadet, «konsistent med kraftig kontakt med vannet». Alle bladene var brutt av, på ulike steder.

Sharp sier han ikke har tillit til helikoptertypen Super Puma etter ulykken.

Duncan Munro (46), Sarah Darnley (45), Gary McCrossan (59) og George Allison (57) døde i ulykken utenfor Shetland.

Ulike modeller av Super Puma-helikoptrene har vært i en rekke ulykker og nestenulykker de siste årene. Både i 2009, 2013 og sist fredag var det dødsulykker med slike helikoptre i nordsjøtrafikk.

Britisk side av Nordsjøen har

Les også

vært langt mer utsatt for ulykker enn norsk side

.

Tobarnsfar bekreftet død:

Publisert: