130.000 bergensere kan sykle til sentrum på under en halvtime

  • Jo mer jeg ser på det kartet, jo mer slår det meg hvor få som sykler.

Statens vegvesens beregninger viser at ca. 130.000 bergensere bor slik at de kan sykle til Den blå steinen innen 30 minutter.

— Jo mer jeg ser på det kartet, jo mer slår det meg hvor få som sykler, sier Frode Aarland, leder av gang- og sykkelgruppen i Bergensprogrammet.

I dag er det ca. 15.500 som daglig sykler til og fra Bergen sentrum, ifølge anslag fra reisevaneundersøkelsen for Bergen fra 2008. Dette utgjør en sykkelandel på ca. syv prosent.

I Syklistenes Landsforbunds undersøkelse var imidlertid Bergen landets fjerde dårligste sykkelby, med en sykkelandel på bare tre prosent.

Bergen kommune har et mål om å øke sykkelandelen til ti prosent i 2019.

Ikke så kupert likevel

— Det er mange som tenker at det er langt å sykle fra Fjøsanger til sentrum, men i sykkeltid er det faktisk ikke så veldig langt, sier Aarland.

I Vegvesenets beregninger er det brukt en gjennomsnittshastighet på 16 kilometer i timen - som ikke er spesielt raskt, ifølge Aarland. I tillegg er det hastigheten justert opp og ned ut fra bakker og motbakker.

— Bergen er ikke så kupert som en kunne tro. De aller fleste bor i området fra null til 50 høydemeter, det er svært få som bor over 100 høydemeter, sier Aarland, som selv har syklet til jobben i mange år.

— Du slipper kø, du vet reisetiden, det er fleksibelt, og det er bra for helsen. Dessuten forplikter det å være leder av gang- og sykkelgruppen.

NY SYKKELVEI: Frode Aarland og Torill Klinker foran den nyasfalterte sykkelveien i Lars Hilles gate. - Lars Hilles gate har vært en flaskehals for syklister på vei mot sentrum, sier Aarland. ERLEND L. HAUGEN

— De store hovedårene

Vegvesenet er for tiden i full gang med å bygge ny sykkelvei fra Lars Hilles gate til Byparken, som skal stå ferdig i desember.

— Nå satser vi der det er størst sjanse for å øke sykkelandelen. Det betyr de sentrale hovedårene. Lars Hilles gate har vært en flaskehals for syklister på vei mot sentrum. Neste år flytter Høgskolen i Bergen til Kronstad, så sykkelvei der er også en prioritet, sier Aarland.

Fra Lars Hilles gate til Byparken kommer det adskilte arealer for gående og syklister. Deler av strekningen vil ha toveis sykkelvei med fortau.

— I dag er dette et hektisk punkt, uoversiktlig og med mange trafikktyper og varierende fart. Dette blir vel så mye et tiltak for fotgjengerne, sier Torill Klinker, som sitter i gang- og sykkelgruppen for fylkeskommunen.

Sikker sykkelparkering

Den langsiktige planen er en kontinuerlig sykkelvei gjennom Bergen fra sør til nord. Veien videre mot Åsane avhenger blant annet av hvor bybanetraseen vil gå.

— Gang- og sykkelveier er en prioritet for oss. Målet er at den fremtidige trafikkveksten skal tas med kollektivtrafikk, gående og syklister, sier Helge Eidsnes, regionveisjef på Vestlandet.

En ny og tyverisikret sykkelparkering under Bygarasjen ble åpnet forrige uke, sikret med låst inngang og overvåkingskameraer, og med plass til 148 sykler. Døren åpnes når abonnentene ringer et bestemt telefonnummer.

PARKERING: Sykkelparkeringen under Bygarasjen har plass til 148 sykler og er sikret med låst dør og overvåkningskameraer. ERLEND L. HAUGEN

MÅ ABONNERE: Døren åpnes ved at man ringer et telefonnummer. ERLEND L. HAUGEN

— Sikker sykkelparkering er også viktig for å få flere til å sykle. Det finnes en tilsvarende parkering på jernbanestasjonen, og vi jobber med flere andre steder. Målet er åpne én til i løpet av året, sier Aarland.

Flere helårssyklister

Plasseringene er ikke tilfeldige, sier Torill Klinker, men valgt for at også folk som ikke skal til sentrum, men videre med buss eller bane, har et trygt sted å sette sykkelen.

Ifølge Falck anmeldes ca. 55.000 sykkeltyverier årlig i Norge. I tillegg kommer ca. 100.000 som ikke anmeldes, ifølge Falck.

Klinker sier det er viktig å få flere bergensere til å bli helårssyklister, ellers avlaster det ikke trafikken i samme grad.

— Skyss kan ikke justere kapasiteten etter vinterføre og dårlig vær, sier hun.

Aarland sykler til jobben også på vinterstid.

— Det er forbausende enkelt å sykle om vinteren, bare man har klær og piggdekk. Første bud er å ha en sykkel som er i stand og som man vet man kan stole på. Ellers ligger mye i innstillingen man har på forhånd.

Hvor vil du ha bedre sykkelvei? Bruk kommentarfeltet.