Tunnelinnslag ødelegger for parkering

Dersom Skansentunnelen får innslag i Christiesgate kan det bli vanskelig å bygge parkeringsanlegg i fjell under Skansen.

Publisert: Publisert:
Gunnar Wiederstrøm

Dette kommer frem i den konsekvensutredningen som ble laget for Skansentunnelen i 1999.— Jeg er overrasket over at disse forholdene ikke er mer vektlagt av politikerne og næringslivet, sier Venstres Grete Line Simonsen. Kjempekøer Et stort parkeringsanlegg vil skape to problemer:* Trafikken til og fra parkeringsanlegget kan bli så stor at den samlede trafikken i tunnelen nærmer seg et nivå på ca. 15.000 kjøretøy per døgn. Det er grensen for vegnormalens krav om fire kjørefelt. Tunnelen er planlagt for to løp.* Inn- og utkjøring av anlegget i rushtrafikken fører til enorme køer. Bygges et anlegg for tusen biler, kan køen inn til tunnelen starte helt nede i krysset Strømgaten/Lars Hillesgate. Parkeringsanlegg i fare - Et parkeringsanlegg under Skansen er viktig både for næringslivet og for beboerne på Fjellsiden. Kommer innslaget i Christiesgate, kan det bli svært vanskelig å bygge et parkeringsanlegg i fjell, sier Simonsen.Venstre går inn for Fløyfjellsalternativet. Det kobler en Skansentunnel med Fløyfjellstunnelen. Søndre innkjørsel blir dermed på Nygårdstangen. Dette alternativet vil ikke føre til problemer med trafikk til og fra et parkeringsanlegg under Skansen.- Jeg har merket meg at Bergen Næringsråd i sin uttalelse har lagt avgjørende vekt på å få bygget parkeringsanlegget, sier Tveit. Ett fett for næringsrådet Uttalelsen ble gitt før bystyret behandlet Skansentunnelen. I den heter det at så lenge det bygges garasjeanlegg som letter tilgjengeligheten for næringsvirksomheten i Bryggen/Vågsbunnen, så «er det etter vår mening egentlig likegyldig om man velger Fløyfjellsalternativet eller bytunnelalternativet».- Med tanke på de problemer det ene alternativet skaper nettopp for parkeringsanlegget, hadde jeg ventet at Bergen Næringsråd var mer på banen, sier Simonsen.Venstre og Senterpartiet har gått inn for Fløyfjellsalternativet. Det er over 100 millioner kroner billigere enn bytunnelen. - Det sparer sentrum for mye trafikk, og vi slipper innslaget i Christiesgate. Det har jo byråd Trond Tystad tidligere beskrevet som kulturvandalisme, påpeker Grete Line Simonsen.

Publisert: