Mannskap på 14 reddet fra Austevoll-eid båt

To redningshelikoptre hentet opp mannskapet fra Austevoll-båten «Northguider», som er i nød ved Hinlopenstredet nord på Svalbard. Båten ligger mot isen med slagside.

Publisert:

Hele mannskapet på 14 fra tråleren «Northguider» landet uskadet i Longyearbyen ved 17-tiden fredag ettermiddag.

– Det går veldig greit med dem etter forholdene. Vi har fått rapporter om at en har forfrosset seg litt i ansiktet, og en annen har knekt et ribbein, sier Arne Birkeland til BT fredag kveld.

Birkeland er daglig leder i Opilio AS, som eier den drøye 50 meter lange tråleren.

«Krevende redningsoperasjon»

Han opplyser at rederiet sender en representant til Svalbard lørdag, og at mannskapet skal flys til fastlandet på første ledige fly, som går søndag.

Mannskapet ble plukket opp av Sysselsmannens to helikoptre i en krevende redningsoperasjon, skriver Hovedredningssentralen i en pressemelding.

Det var ned mot 20 minus og sterk vind i området ved havaristen. Tråleren, som er hjemmehørende i Bergen, har sterk slagside og har tatt inn vann.

TIL LONGYEARBYEN: Her kommer de siste av mannskapet til «Northguide» til Svalbard lufthavn etter redningsaksjonen Foto: Svein Rune Kjøllesdal, Svalbardposten

Fisket da de mistet kontrollen

Det var like før klokken 13.30 fredag at fiskebåten sendte ut nødsignal helt nord i Hinlopenstredet.

– Jeg snakket med dem om bord for en liten stund siden. Det står bra til med alle sammen etter forholdene, sa Birkeland til Sysla klokken 14.30.

Alle de 14 som var om bord er norske.

Båten drev fiske da mannskapet mistet kontrollen over den. Birkeland sier båten deretter drev mot land og ble liggende opp mot isen.

– Der ligger den fortsatt, og vi håper å få kontroll på den så snart som mulig, men det viktigste i første omgang var å få mannskapet i sikkerhet, sier Birkeland fredag kveld.

Isen tetter seg rundt båten

Ifølge NRK ligger båten i nærheten av et natturreservat og har 330 tonn marin diesel om bord.

– Det er en veldig ugunstig situasjon. Vi håper å få en plan på plass raskest mulig for å få fjernet havaristen. Det som er den store faren, er at det begynner å lekke olje og andre ting som er på båten – i et område som er svært sårbart, sier sysselmann Kjerstin Askholt til NRK.

Askholt sier videre til kanalen at det haster med å få fjernet båten, fordi isen er i ferd med å tette seg rundt den.

SISTE POSISJON: Den siste AIS-posisjonen til «Northguider».

Vet ikke årsak

Rederisjef Arne Birkeland sier han ikke vet hvorfor fartøyet mistet kontrollen.

Hovedredningssentralen i Nord-Norge fikk første nødmelding fra fartøyet klokken 13.22 samtidig som skipets nødpeilesender ble fanget opp, skriver HRS i en pressemelding.

«Northguider» passerte nordvest-spissen av Spitsbergen ved 16-tiden torsdag ettermiddag før den satte kursen mot Hinlopenstredet, ifølge AIS-data fra Kystverket.

Bildet over viser hvor båten sendte AIS-signal fra klokken 13.25, like før nødmeldingen kom.

Klokken 14.40 sluttet båten å sende AIS-signal. Det er begrenset dekning for AIS i området, og signalet er kun blitt registrert sporadisk siste døgnet.

Opprettet krisestab

To helikoptre tok av fra Longyearbyen, og kystvaktskipet KV «Barentshav» satte kursen mot havaristedet. I tillegg ble et Orion maritimt patruljefly sendt fra Andøya.

Sysselmannen på Svalbard og Universitetssykehuset i Nord-Norge i Longyearbyen opprettet krisestab, og kalte inn alle tilgjengelige ressurser for å ta imot mannskapet.

Fisker snøkrabbe

Opilio AS er heleid av Br. Birkeland AS, som har Austevoll Seafood ASA som største eier, med 51,7 prosent.

Opilio AS eier og driver i tillegg til «Northguider» båten «Northeastern». Båtene driver fiske og ombordproduksjon av snøkrabbe, men har også konsesjon for fiske av reker, ifølge årsregnskapet for 2017.

Ifølge Marsteinen ble «Northguider» opprinnelig bygget i Danmark i 1988, før Br. Birkeland kjøpte tråleren i 2016 og bygget den om hos Fitjar Mekaniske.

I fjor solgte selskapet totalt 568 tonn snøkrabbe, og gikk med et underskudd på 40,5 millioner kroner.

Publisert: