Øker risikoen for ulykker

Publisert Publisert
  • Det har utviklet seg et rent anarkistisk kjøremønster ut fra Lagunen, mener sensor og fagansvarlig Erik Tvedt i Vegvesenet.
  • Ørjan Torheim
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Lagunen storsenter i Bergeni 12-tiden mandag: I de to feltene ut fra kjøpesenteret, de som ender opp i rundkjøringen i Fanavegen, kommer en ujevn strøm av biler.

  • Kan du kjøre rundkjøringer? Ta testen her!
    Noen skal til høyre i retning Bergen sentrum. De fleste av disse velger å holde seg til høyre før rundkjøringen.

— Anarkistisk

Men en god del tar en annen løsning: I løpet av de 15 minuttene BT observerer, er det et titall biler som velger venstrefeltet ut fra Lagunen, for så å svinge til høyre i retning sentrum.

Les også

Dette irriterer oss mest i trafikken

Noenlunde det samme, men med noe lavere frekvens, gjentok seg tirsdag da BTs videofotograf var på stedet. Videoen kan du se øverst i saken.

Dette er helt klart feil, og ikke minst potensielt trafikkfarlig, mener Erik Tvedt.

«FEIL»: Slik kjøring ut fra Lagunen og videre i retning Bergen sentrum er feil, ifølge ekspertene. Det rette valget er høyre felt ut fra Lagunen hvis du skal den veien. Foto: GIDSKE STARK

Han er fagansvarlig for trafikantseksjonen ved Bergen trafikkstasjon, har 12 år som sensor for elever som skal kjøre opp, og før det 13 års erfaring som kjørelærer. Med referanse til trafikkreglenes paragraf 6 om svinging, mener Tvedt det ikke kan være tvil om kjøringen i Lagunen-rundkjøringen.

— Noen hver har vel lagt merke til at det har utviklet seg et rent anarkistisk kjøremønster der. Mange som kommer ut fra Lagunen legger seg ukritisk til venstre før rundkjøringen, og vrenger så til høyre mot byen, sier han.

Les også

- Vi bruker enormt mye tid på rundkjøringer

Les også

- Dette er Bergens verste rundkjøring

Han sier at såkalt parallellsvinging, altså at to felt svinger i samme retning, kun er lov ved overhengende skilting eller merking i veibanen.

— Folk som svinger slik i strid med bestemmelsene, skaper en reell risiko for at biler vil krasje med hverandre, sier Tvedt.

- I strid

BT har i det siste skrevet flere saker om rundkjøringer og reglene for dem. Svært mange har klikket seg inn på vår store rundkjøringstest.

Daglig leder Arne Rogstad ved Rogstad trafikkskole kjenner godt til rundkjøringen ved Lagunen.

— Den, ja. Den er alltid i skuddet, er Rogstads første kommentar.

Les også

Slik blir du Norges-mester i rundkjøring

— Hvis du har kjørt riktig av mot Bergen, og deretter vil legge deg i venstre felt, så har du plutselig en ved siden av deg. Det er også skummelt hvis de som kjører feil vil over i høyrefeltet etter å ha svingt.

«IDÉ»: Senioringeniør Tor Høyland i Statens vegvesen sier det kan være en idé å se nærmere på skilting og merking av rundkjøringen ved Lagunen, hvis det er slik at mange kjører feil der. Her er Høyland ute på en befaring for fire år siden. ARKIVFOTO: TOR HØVIK

Skal du til høyre, skal du også plassere deg til høyre før svingen, konkluderer Rogstad.— Hvis det skal kjøres på andre måter, må det komme frem gjennom skilting eller oppmerking. Og ut fra Lagunen er det ingen av delene, sier Rogstad.

- Mange kjører ulovlig

Trafikkskolelederen tror tydeligere anvisninger, med skilt eller merking i feltene ut fra Lagunen, hadde vært av det gode.

— Jeg tror det kunne avverget en del nestenulykker. Feilkjøring kan også gå ut over trafikkavviklingen.

Les også

- Folk kjører jo som rambukker

Også Tvedt i veivesenet ønsker seg bedre merking.

— Alle steder der det er tvil om kjøremønsteret, bør det i større grad brukes skilting og merking. Det er veldig enkelt å styre bilister dit vi vil med skilt, piler i veibanen og bruk av sperrelinjer, sier Tvedt.

- En idé å se nærmere på

Senioringeniør Tor Høyland jobber med trafikksikkerheti Statens vegvesen, Bergen distrikt. Ifølge ham er det lite ulykker i eller tett på rundkjøringen ved Lagunen: Høyland finner bare én ulykke med personskade i perioden 2007 til 2014.

Les også

Her er de farligste strekkene på E39

Les også

Dette er de 22 farligste veistrekkene på E16

— Vi har ingen alvorlige ulykker knyttet til den rundkjøringen. Men klart, hvis det er slik at mange der kjører på en måte som vi ikke ønsker, så kan det være en idé å se nærmere på om vi skal gjøre noe med merkingen, sier Høyland.

— Det kan tenkes at det hadde vært bra for trafikksikkerheten, for å hindre både ulykker og bulker.

Kunne gitt stryk

Om førerprøve-sensor og seksjonsleder Erik Tvedt ville strøket en kandidat som holdt venstrefeltet ut fra Lagunen, og så svingte mot høyre?

Les også

Kan du kjøre i rundkjøringer?

— Det er en problemstilling som kan gi både ja og nei som svar. En kandidat har anledning til å gjøre noen feil. Hvis det ikke var annen trafikk, og kandidaten gjorde den feilen, hadde det ikke blitt avgjørende. Men var det en bil ved siden av, og jeg måtte ha grepet inn for å avverge fare, da kunne det blitt en avgjørende feil – også om det var den eneste.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Dette fikk deg til å klikke i 2015

  2. - Vi kan ikkje vente på at barn blir påkøyrd før noko skjer

BT anbefaler

Yngve ville fremleie til indere. «De ødelegger leiligheten med matlaging», skrev utleier.

«De er ikke til å stole på fordi de ødelegger leiligheten med matlaging», skrev utleieselskapet BKV Eiendom i e-post.

LES SAKEN
  1. Trafikk