Helikopteret LN-OJF mistet fart og høyde svært raskt. Så forsvant det fra radaren.

Girboksen har vært helikopterets akilleshæl. På ulykkeshelikopteret var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene.

Publisert Publisert
  • Øyvind Lefdal Eidsvik
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

HKS 241 var på vei fredag fra Gullfaks B til Bergen lufthavn Flesland.

Om bord var 11 passasjerer og to besetningsmedlemmer. Tilstanden er uviss. Politiet og Hovedredningssentralen har så langt ikke meldinger om overlevende.

Mer om helikopterulykken:

Øyenvitner:

Les også

- Det var fryktelig å se

Helikopter styrtet:

Les også

Følg vår direkteoppdatering

Funnet under vann:

Les også

- Helikopteret funnet under vann

Ulykken skjedde litt før klokken 12. Helikopteret skal ligge på en holme like utenfor Turøybrua. Øyenvitner melder om en eksplosjon og kraftig brann etter styrten.

TATT I GÅR: LN-OJF fløy i går inn til Bergen lufthavn Flesland fra Gullfaks C. Dermed er dette et av de siste bildene som er blitt tatt av helikopteret. Det styrtet i 12-tiden fredag, med 13 personer om bord. Foto: 2211-tipser

Super puma er en av arbeidshestene i Nordsjøen, som har fraktet oljearbeidere ut i årevis.

Helikopteret, med serienummeret LN-OJF var et Eurocopter EC225LP Super Puma, fløyet av CHC Helicopter. Det har plass til 19 passasjerer og to besetningsmedlemmer.

Alle passasjerer skal ha på seg overlevelsesdrakter med nødpeilesender mens de er i luften.

Mistet høyde

HØYDEN: På denne skjermdumpen fra Flightradar24, viser fart og høyde. Tidskodene er UTC (som tilsvarer britisk vintertid). Foto: Skjermdump, Flightradar24

Data fra Flightradar 24 viser at HKS 241 mistet både kraftig fart og høyde, inntil registreringen sluttet. Helikopteret lå lenge på litt over 3000 fot — altså rundt 1000 meters høyde.

Senderen på helikopteret har dermed fungert en liten stund etter at flyet brått falt mot bakken. Flyet ble funnet under vann.

Girboks og rotorhode skiftet i 2016

I flere tidligere Super Puma-ulykker har girboksen vært årsaken til nødlandinger og uhell. For ulykkeshelikopteret ble girkassen skiftet i januar 2016. Rotorhodet ble skiftet ennå senere, i mars 2016, ifølge Luftfartstilsynet.

— Alle de store komponentene, som hovedgirboksen, har en begrensing i tid mellom hver overhaling eller utskiftelse. For dette fartøyet utgjør den tiden 2000 timer, sier Tom Gøran Jodal, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet.

Service på girkassen ble forlenget to ganger i 2015, har blant annet NRK og VG meldt. Siden girboksen ble skiftet etterpå, er de forlengelsene ikke relevante, ifølge Luftfartstilsynet.

RETURNERTE: Helikopteret kom fra Gullfaks B i retning Flesland. Foto: Skejrmdump, Flightradar 24

Flere ulykker

Ulykkeshelikopteret ble registrert i Norge 13. august 2009. Det ble da levert direkte fra produsenten Airbus. Ifølge tilsynet har helikopteret alle papirer i orden.

Les også:

Les også

Fant alvorlig feil på Nordsjøens arbeidshest

Ifølge Teknisk Ukeblad har denne helikoptertypen vært i fem ulykker på fire år på den andre siden av Nordsjøen, i britisk sektor.

Flere vitner har fortalt BT at det så ut som om hovedrotorbladet løsnet. Det skal også være funnet et hovedrotorblad på land, et lite stykke fra der helikopteret styrtet.

Uvanlig å miste rotorbladet

Helikopterekspert Per Gram sier at helikopterpilotene i så fall har vært sjanseløse.

— Et helikopter som mister hovedrotorbladet blir fullstendig umanøvrerbart. Det blir utsatt for veldige G-krefter og går nærmest i oppløsning i luften. Så brutalt er et slikt havari, sier Gram.

Han har selv vært helikopterpilot i 29 år. I dag er han pensjonist og en mye brukt ekspert på luftfart.

— At et helikopter mister hele hovedrotorbladet, er svært uvanlig. Jeg kommer bare på ett tilfelle i Norge, en ulykke vest av Flesland i 1978, sier Gram.

Dette var helikopterets rute:

Dersom rotorbladet faktisk har fallt av, sier Gram at det er to muligheter:

— Enten har innfestningssystemet mellom hovedrotorhodet og bladet sprukket. En annen mulighet er et massivt havari av selve hovedgirboksen. Da kan det skje et rotoren stopper brått opp og kaster av et blad, mener Gram.

Han sier at det har vært ulykker der halerotoren har falt av. Da har pilotene fortsatt en sjanse til å lande helikopteret. Det har de ikke hvis hovedrotoren faller av.

PER GRAM: Tidligere helikopterpilot. Foto: Stavanger Aftenblad (arkiv)

— Da går det veldig fort. Jeg tror ikke de har rukket å si noe. Hvis det er sendt nødmelding, tror jeg det er en automatisk melding som sendes fra cockpit, sier han.

- Svært god

Sverre Austerheim, som har jobbet med helikoptersikkerhet i oljebransjen i 25 år og ledet Helikoptersikkerhetsstudie 3, vil ikke spekulere i årsaken.

— Det vi har hørt til nå kan tyde på at det er teknisk svikt, og ikke operativ. Men det er for tidlig å si noe sikkert. Man blir slått til bakken av en slik ulykke, og trenger å få det på avstand før man kan si noe objektivt, sier han.

Austerheim mener Norge har hatt en svært god helikoptersikkerhet, i motsetning til for eksempel Storbritannia.

ULYKKESHELIKOPTERET: Dette bildet av LN-OJF ble tatt for et par år siden på Flesland. Helikopteret fløy i dag rute HKS 241 fra Gullfaks B til Flesland. Helikopteret styrtet i 12-tiden utenfor Bergen. Foto: Kristoffer Rivedal

— Vi har en meget god statistikk i Norge. Vi har ikke hatt ulykker med dødsfall siden Norne-ulykken i 1997. Jeg tror det skyldes fellesarbeidet blant alle parter som er involvert, oljeselskapene, helikopterselskapene, luftfartstilsynet, petroleumstilsynet og ikke minst arbeidstakerorganisasjonene, sier han.

Det har vært flere dødsulykker med innlandshelikopter, men ikke offshore-helikopter siden 1997.

Saken oppdateres.

Publisert

Styrten på Turøy

  1. INNENRIKS

    Etterlatte etter Turøy-ulykken venter fortsatt på erstatning

  2. LOKALT

    – Vi på Turøy vil aldri klare å sette punktum for helikopterulykken

  3. INNENRIKS

    – Jeg hadde forventet dette utfallet, men jeg er likevel skuffet

  4. INNENRIKS

    Politiet vurderer om noen bør straffes etter Turøy-ulykken

  5. LOKALT

    – Tungt å høre at det ikke ble gjort nok etter ulykken i Skottland

  6. LOKALT

    – Slik girboksen er nå, vil ikke vi fly med denne maskinen i Nordsjøen

Sakene flest leser nå

  1. – Må kunne forvente at den nye fergen tåler vind og sjø

  2. To av tre stryker. Nå skal Lars Erik gjennom Forsvarets hardeste utdanning.

  3. Disse tiltakene bør du kjenne til om du skal ha byferie

  4. Hun var sikker på at hun var republikaner. Så kom «The Crown».

  5. Hotel Norge evakuert etter brann i kjelleren

  6. – Dette har ingen plass i vårt demokrati

  1. Styrten på Turøy
  2. Airbus
  3. Hovedredningssentralen
  4. Luftfartstilsynet
  5. Nordsjøen