– Neste gang kan det være en buss, en barnefamilie eller meg som blir tatt av skred på E16

Lastebileier Torgils Rogne fra Voss er rystet etter å ha lest historien om sjåføren som ble begravd i skredet på E16.

Publisert Publisert

SKREMT: Steinsprang, ras, snøras har vært en del av hverdagen i de 28 årene Torgils Rogne har kjørt E16 mellom Bergen og Voss. – Det er aldri trygt på denne strekningen, sier han. Foto: Eirik Brekke

  • Bjørn Asle Nord
  • Atle Andersson
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Hårene reiser seg, sier Torgils Rogne, mens han leser BTs historie om den polske lastebilsjåføren som ble tatt av det store skredet ved Kluftafjellstunnelen i 2016.

Rogne glemmer aldri kjempeskredet som feide Asko-vogntoget av veien ved Kluftafjellstunnelen for snart tre år siden.

– Er det ikke nok bevis nå, spør Torgils Rogne.

Les også

Lastebilsjåføren som ble begravd på E16

Barna er bekymret

Stein- og jordmassene som raste ned fra fjellet kunne like gjerne ha truffet Rogne selv – eller en av de 10–12 sjåførene og lastebilene i transportselskapet hans som kjører mellom Voss og Bergen.

En til tre ganger for dagen kjører Rogne strekningen, til sammen blir det mellom 200 og 600 kilometer med hjertet i halsen – hver eneste dag.

– Jeg har unger som er bekymret for meg, en datter på 15 og en sønn på 13 som lurer hver gang det er en dødsulykke eller går et ras. Da ringer de meg og lurer på om jeg kommer hjem til middag, sier Rogne, som også er fylkesleder i Norges Lastebileierforbund.

RAMMET AV RAS: Zbigniew Glodowski ble tatt av kjempeskredet på E16 i juni 2016. Snart tre år etter ulykken er han ikke lenger i stand til å jobbe som vogntogsjåfør. Foto: Rune Sævig / Fred Ivar Utsi Klemetsen (arkiv)

– Nødhammer snarest

Han husker at den polske sjåføren kom seg tilsynelatende helskinnet ut av skredet og lastebilen 8. juni 2016, men ante ikke noe om hvilke konsekvenser ulykken fikk for Zbigniew Glodowski.

– Stakkars mann, sier han.

– 0i, sier Rogne, dette treffer meg hardt.

Han sitter inne i førerhytten på sin egen lastebil og leser BT-reportasjen. Rogne er på vei til Gulen med 25 tonn betong.

– Zibi, den polske sjåføren, sier at han ikke hadde nødhammer da han ble fanget i skredet og ikke kom seg ut av førerhytten. Jeg har bare brannvarsler. Jeg skal få tak i nødhammer omgående til firmaets biler, sier han.

Les også

Ber statsråden ruste opp omkjøringen til E16

Frykter verre ulykker

Rogne er overrasket over at det har gått nesten tre år – uten at vi har fått høre hvordan det gikk med yrkeskollegaen som satt bak rattet i tidenes største skred på E16-strekningen.

– Det er kjempebra at han får delt sin historie nå. Dette viser hva som kan bli konsekvensen for yrkessjåfører og andre på denne strekningen, sier Torgils Rogne.

– Jeg håper politikerne kan endre mening når de leser dette. Men jeg er redd det må skje alvorligere ulykker før det skjer noe, sier han.

Rogne påpeker at selv om konsekvensene er store for Glodowski personlig, så kan det gå mye verre neste gang det raser med slike dimensjoner.

– Blod på hendene

− Da kan det kan være en barnefamilie, sågar en turistbuss eller buss, som blir tatt, sier Rogne.

– Eller meg selv eller en av mine.

Han spør:

– Vil stortingspolitikere, som holder igjen eller ikke vil at E16 skal bli ny og forbedret, sette seg tilbake med blod på hendene og slå seg til ro med tanken om at det er viktigere å bygge veiforbindelse for å kutte ut en fergestrekning?

Steinsprang, ras og snøras har vært en del av hverdagen i de 28 årene han har kjørt strekningen. En gang ble lastebilen truffet av en 23 kilo tung stein som nær rammet samboeren i passasjersetet. Hun var en brøkdels sekund unna katastrofen.

IKKE TRYGT: Selv i sol og godvær raser det langs E16 mellom Bergen og Voss. Lastebileier Torgils Rogne kjører strekningen hver dag og kan aldri være helt trygg. Foto: Eirik Brekke

«Aldri trygt»

– Men kjemperaset som gikk den sommerdagen i 2016 har satt mer støkk i meg enn noe annet. Det er aldri trygt på denne strekningen. Ikke i finvær. Selv ikke på sommerstid.

Torgils Rogne vil ha spadestikk nå – for en sikrere og bedre E16. Han påpeker at statistikken taler sitt tydelige språk.

  • 43 drepte i trafikkulykker siden 1990
  • 103 hardt skadde i ulykker siden 1990
  • 246 ras siden år 2000.

– Hvor mange menneskeliv må gå tapt før E16 utbedres, spør han.

– Det er trist når maktfolk presterer å gjøre det viktigere med en bro som skal korte inn reisetiden med et visst antall minutter enn en rassikker vei. Det gir feil perspektiv på livet. Helse, miljø og sikkerhet må gå først, sier Torgils Rogne.

STENGTE VEIEN: Ras på E16 ved Boge i 2015. I dag har dette rasfarlige partiet laserstyrt skredovervåking. Foto: Rune Sævig (arkivfoto)

Forstår frykten

Geolog Harald Hauso i Statens vegvesen kjenner rasfaren langs den beryktede veistrekningen bedre enn de fleste.

– Jeg forstår at folk er redd. Frykten er ikke tatt ut av løse luften sier Hauso.

Les også

– Å få midlar til rassikring på Vestlandet er nesten som å vinne i Lotto. Løyvingane er for små.

Hauso kikker selv ofte oppover fjellsiden når han ferdes på Norges verste vei.

– Det har vært mye stang inn når det gjelder ras på E16, sier han.

Hauso tenker både på Zbigniew Glodowski og andre som har kommet fra dramatiske skredhendelser i live.

Rasstedet der den polske vogntogsjåføren ble feid utfor veien, var ikke definert som et skredpunkt. E16-strekningen mellom Bergen og Voss har 30 slike rasutsatte steder.

Risikoen er størst om vinteren og på vårparten, både ved mildvær i etterkant av strenge frostperioder og i tunge nedbørsperioder. Hauso påpeker at skred også inntreffer i tørre perioder og på solrike dager, som ved Kluftafjellstunnelen i 2016.

FORSTÅR FRYKTEN: – Jeg forstår at folk er redd, sier geolog Harald Hauso i Statens vegvesen, her fotografert etter en veistengning ved Stanghelle i 2016. Flere steiner hadde rast ut i veien. Foto: Leif Gullstein (Arkiv)

Mye ligger skjult

– Det ligger en stor usikkerhetsfaktor i det vi ikke ser under mose, jord og torv i fjellsidene. Mye som kan utløse ras ligger skjult under oppsprukne bergnabber. Det er vanskelig å sikre seg mot slike skred, sier Hauso.

Ifølge geologen er det bare én løsning som kan gjøre E16 mellom Arna og Voss tryggere:

– Tunneler er det eneste som kan gi varig sikkerhet mot skred, det er krystallklart.

Hauso mener det likevel må gjøres sikringsarbeid langs den nåværende traseen, siden den daglig skal brukes av tusenvis av kjøretøyer i mange år til.

– Noe er heldigvis gjort, men det trengs mer penger til sikringstiltak, som for eksempel fanggjerder, sier han.

Geologen medgir at han føler på et stort ansvar når han skal avgjøre om en vei kan åpnes etter skred eller må stenges på grunn av rasfare.

Stengt 377 ganger

– Det skjer at jeg ikke sover like godt om natten. Det er alltid en restrisiko å ta hensyn til. Min jobb er å konsentrere meg om skredløpet der raset gikk, sier Hauso.

E16 mellom Vågsbotn og Voss har vært midlertidig stengt 377 ganger – til sammen 1392 timer – de siste elleve årene, enten på grunn av ras, ulykker eller opprydningsarbeid. Det viser tall BT har innhentet fra Statens vegvesen.

– Når veien er stengt får det store konsekvenser for trafikanter og næringsliv. Omkjøringsveien gjennom Hardanger er jo heller ikke bra, sier Hauso.

Publisert

Skredlandet

  1. INNENRIKS

    – For denne regjeringen er en upopulær motorvei i Oslo viktigere enn rask rassikring i Vestland.

  2. LOKALT

    Vil fjerne verstingstrekning med bompenger

  3. LOKALT

    – Det er aldri trygt på E16

  4. LEDER

    «Zibis sterke historie er en påminnelse om hvor mye det haster for regjeringen. Veien til Voss må bli trygg.»

  5. BT MAGASINET

    Vogntoget lå meter fra stupet, dekket av jord og stein. Et lite lys på dashbordet ble redningen.

  6. LOKALT

    Rangerer rassikring på topp

Sakene flest leser nå

  1. Her ble bobilen og personbilen stående bom fast: – Det var litt uventet, kan man si

  2. Nå er sparkesyklene tilbake i sentrum

  3. Hva kommer ungene dine egentlig til å huske fra ferien? Noe helt annet enn deg, tror Andrine Bruland.

  4. 36 døde av korona. Dette er menneskene bak tallet.

  5. Erna Solberg åpnet nye fiskeboder: – Vi trenger lokalprodusentene

  6. Tenåringer i MC-ulykke på Voss

  1. Skredlandet
  2. Ras
  3. Ulykker