Politiet fortvilte over ekstremfart gjennom denne tunnelen. Nå får de snittmåling.

– Det blir ikke så lett å glemme seg nå, sier Christer Kjerrgård, overingeniør i Vegvesenet.

Publisert Publisert

KJØRER FOR FORT: Det er 80-sone gjennom Bømlafjordtunnelen. Likevel ser både politiet og Vegvesenet at svært mange kjører for fort. De håper snittmåling vil føre til at flere overholder reglene. ARKIVFOTO: RUNE MEYER BERENTSEN

  1. Leserne mener
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Manglende respekt for fartsgrenser og råkjøring har lenge vært et problem i Bømlafjordtunnelen på E39. Til tross for redusert fartsgrense grunn av veiarbeid i fjor, var det likevel flere bilister som kjørte i over 180 kilometer i timen.

Dette, i tillegg til en generell oppgradering av sikkerheten i tunnelen, førte til at Veg-og transportavdelingen i Region Vest ønsket å få på plass streknings-ATK i tunnelen, altså to fotobokser som måler snittet av farten i tunnelen. Dette ble også trukket frem som et godt alternativ av politiet i Sør-Vest politidistrikt.

Regner med lavere hastighet

Nå har de fått klarsignal fra Politidirektoratet. Systemet blir det første av sitt slag i Hordaland.

– Vi regner med å få både en jevnere og lavere hastighet i tunnelen. Det blir ikke så lett å glemme seg nå. Her blir man varslet med et eget skilt (Se bilde) hvor det står at dette gjelder for en lengre strekning, sier Christer Kjerrgård, overingeniør ved plan- og forvaltningsseksjonen i Vegvesenet.

Førte til færre ulykker

Bømlafjordtunnelen er Norges nest lengste undersjøiske veitunnel på hele 7860 meter. Skjer det en ulykke her, kan det få katastrofale følger for trafikantene i tunnelen, særlig om det bryter ut brann og det blir røykutvikling.

En rapport fra 2014 viste at snittmåling av fart halverte tallet på drepte og hardt skadde. Dette konkluderte rapporten med at var i samsvar med det man vet om betydningen av fart ved alvorlige ulykker.

FÅR VARSEL: Slik ser skiltene for snittmåling ut. Bruk av denne typen målinger har vist seg å redusere ulykkesrisikoen betraktelig. Foto: Vegvesenet

Blinker gult

For å sette ut fotobokser som måler snittfarten, er det en del kriterier som må fylles. Det må ikke være avkjøringer med vesentlig trafikk, strekningen kan bare ha én fartsgrense og må være minst to kilometer lang.

Slik regnes snittfarten ut:

  • Avstanden mellom de to fotoboksene deles på tiden du bruker på å kjøre fra den ene til den andre. Du vil se at det blinker rødt i boksene når du passerer. Dette er ikke fordi du har kjørt for fort, men fordi det blir tatt bilde av bilen.
  • Hvis du har kjørt for fort, vil det blinke i et gult lys etter den andre fotoboksen. Da blir bilde og opplysninger sendt videre til Vegvesenet som sjekker om det er samme bil på begge punkter. Deretter havner saken hos politiet.

Klart i 2018

Oppgraderingen av Bømlafjordtunnelen skal stå ferdig i 2018. Tunnelen vil da ha nye evakueringslys, kamera- og radarovervåking og nye nødstasjoner. Den vil da leve opp til EUs tunnelsikkerhetsforskrift.

– Det nye systemet vil komme på plass, så snart trafikken går som normalt igjen. Det blir i løpet av neste år, sier overingeniøren.

Publisert