Fikk beskjed om at faren var reddet i natt: – Jeg har aldri vært så glad

Alle fire om bord ble reddet da det brøt ut brann på et lasteskip ved Askvoll i Sogn og Fjordane seint onsdag kveld.

Publisert Publisert

TAKKER REDNINGSMANNSKAPENE: – Jeg kan ikke takke Kystverket og alle de som i natt deltok i redningsarbeidet nok. De reddet min far og resten av mannskapet, sier Dag Olav Eidnes. Foto: Redningsselskapet / Leif Gullstein (arkiv)

  • Einar Aarre
  • Marianne Nilsen
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– I natt fikk jeg beskjed om at min far og resten av mannskapet var reddet i land. Jeg har aldri vært så glad i hele mitt liv, sier skipper Dag Olav Eidnes i rederiet Hardangerfrakt.

Det er faren Bjarne Olav Eidnes som eier og driver rederiet og skipet som i natt sto i brann på en grunne like utenfor Askvoll.

FULL FYR: Alle fire om bord ble reddet da det brøt ut brann på et lasteskip ved Askvoll onsdag kveld. Foto: Redningsselskapet

Brann i motorrommet

Frakteskipet hadde mistet motorkraft, drev mot land og tok fyr. I den dramatiske redningsaksjonen natt til torsdag ble mannskapet på fire reddet i land.

Den første av de fire ble reddet om bord i «Havila Subsea», som lå ved havaristen. De tre andre ble reddet opp fra den brennende båten av et redningshelikopter fra Florø.

Alle fire skal være nærmest uskadet, ifølge hovedredningssentralen for Sør-Norge. En av mannskapet har muligens et armbrudd.

UTBRENT: Dette bildet av havaristen er tatt torsdag ettermiddag. Foto: Paul S. Amundsen

Takker redningsmannskapene

Hardangerfrakt har verksted og kai på Stamnes i Vaksdal. I går var sønnen Dag Olav Eidnes selv til sjøs med rederiets andre fraktebåt, og opplevde stormen som raste over Vestlandet.

– Min far førte frakteskipet innover Sognefjorden for å søke ly mot været. Skipet var uten last. Det var da de fikk motorstopp og mistet muligheten til å styre skipet, sier Eidnes.

Faren og to av mannskapene om bord ble fraktet i helikopter til Florø, mens den siste kom i båt til Bergen.

– Jeg kan ikke takke Kystverket og alle de som i natt deltok i redningsarbeidet nok. De reddet min far og resten av mannskapet, sier Eidnes.

Ifølge de opplysningene han har fått startet brannen i motoren.

– Et inferno av vind og regn

Eidnes mener folk knapt kan forstille seg hvilke krefter fraktbåten ble utsatt for.

– Det var en inferno av vind og regn. For vanlige folk er det nesten umulig å forstille seg hvordan dette er. At det var et helvete, er et svakt ord, sier Eidnes.

I går steg det fortsatt røyk opp av den havarerte fraktebåten. Et skip fra Kystverket og et fra Redningsselskapet ligger ved havaristen.

Det planlegges nå å taue skipet til land i Askvoll.

– Det er forsikringsselskapet og Kystverket som avgjør når det kan skje. Både min far og resten av mannskapet er nå på vei hjem. Vi må nå avvente hva som skjer videre, sier Eidnes.

PÅ GRUNN: Havaristen ligger nå på grunn. Foto: Paul S. Amundsen

Babord side utbrent

Torsdag morgen overtok Kystverket ansvaret for havaristen. Etter det BT har fått opplyst, ser hele babord side på båten utbrent ut.

– Båten står på grunn, og det er ingen om bord nå. Det blåser mye i området akkurat, og vi håper at det blir vær til å gjøre noe snart, sa vaktleder Ingrid Lauvrak i 10-tiden torsdag.

Ifølge Lauvrak har slepebåten «Boa Odin» ligget ved havaristen hele natt til torsdag. Kystvaktbåten KV «Sortland» ligger også i beredskap i området.

– Vi vet foreløpig ikke hvor mye skader det er på båten, men det beste er å fjerne den i ett stykke, sier Lauvrak.

Les mer om uværet:

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Se Tofterøybrua danse og hør Sotrabrua synge

  2. – Hele samfunnet er nede

  3. Vindkast på 169 kilometer i timen

  4. Flere ras stengte veiene ut fra Askvoll. Båt var eneste mulighet for 3000 innbyggere.

  5. Over 6000 fortsatt strømløse

  6. 133 meldinger om naturskader etter stormens herjinger

  7. Det må da gå an å få inn de reelle vindstyrkene i værvarslingen, Yr?