Kontrollør: – Dette kunne gått skikkelig galt

Semitraileren hadde store sprekker i bremseskiven og ble sendt rett til nærmeste verksted.

Publisert Publisert

FARLIG: – Bremseskiven kunne ha splintret opp, og det kunne gått skikkelig gale, sier kontrollør Inge Knappskog. Foto: Statens Vegvesen

– Hvis bremseskiven hadde splintret opp kunne bremsene ha hengt seg opp og bilen kunne ha blitt dratt ut til siden. Dette kunne gått skikkelig galt.

Det sier kontrollør Inge Knappskog i Statens vegvesen, som tirsdag hadde kontroll av tungtransport ved Romslo.

– Sjåføren hadde ikke merket noe til dette selv, så da vi viste ham bremseskiven ble han litt sjokkert selv, sier Knappskog.

STORE SPREKKER: En semitrailer hadde store sprekker i en bremseskive. Dette ble oppdaget under en kontroll på Romslo tirsdag formiddag. Foto: Statens Vegvesen

– Vi er fornøyde

Daglig har Statens vegvesen kontroller ved norske veier for å sjekke at kjøretøy fungerer som de skal.

– Den bremseskiven viser hvor viktig det er at vi har slike kontroller, sier Knappskog.

Tirsdag formiddag ble tolv kjøretøy kontrollert. Ingen av kjøretøyene ble anmeldt eller fikk gebyr. To av kjøretøyene ble avskiltet på grunn av manglende EU-godkjenning.

To av kjøretøyene ble parkert fordi de hadde for dårlige bremser.

– Sammenlignet med hvor mange kjøretøy vi tok inn på kontrollen i dag, så er vi fornøyd med resultatet. Men det er litt som henger igjen, som for eksempel EU-godkjenning. Dette kan være på grunn av at det har vært ferie, forteller Knappskog.

Ikke alle kontrollert

Det var 91 kjøretøy innom kontrollplassen.

– Vi har med oss et nettbrett hvor vi skriver inn registreringsnummeret på bilene, på den måten ser vi når kjøretøyet sist er blitt registrert. De kjøretøyene som er blitt kontrollert for lenge siden, og de som har hatt mange røde kontroller er de kjøretøyene vi plukker ut til kontroll. Det er også en del utenlandske kjøretøy vi må få registrert i systemet, sier Knappskog.

Han forteller at de fleste sjåførene tar det fint hvis de får gebyrer, må kjøre til nærmeste verksted eller blir avskiltet.

– Sjåførene er som regel uskyldige, og de kan ofte bli litt irriterte på arbeidsgiverne sine. De blir jo ofte stående en stund for å finne ut hvordan ting skal gjøres, forteller Knappen.

Publisert