– Den største utfordringen er egentlig været

Bergingen av KNM «Helge Ingstad» vil trolig ta flere dager, ifølge Forsvaret. – Det er en risikabel operasjon, sier flaggkommandør Thomas Wedervang.

Forsvaret står overfor en krevende operasjon de neste tre ukene. KNM «Helge Ingstad» ligger i fjæresteinene ved Stureterminalen, på 20 meters dyp.

Frem til bergingsaksjonen starter, er den største utfordringen å hindre at skipet synker enda dypere vann. Flere vaiere som holder skipet oppe, har allerede røket.

– Det er en kompleks og utfordrende fase vi beveger oss inn i, sier Thomas Wedervang, flaggkommandør og sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell.

Vil trolig ta flere dager

Til nå har Forsvaret sagt lite om hvordan bergingen skal foregå. Søndag ettermiddag brøt de stillheten på en pressekonferanse. Til stede var ledere fra Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og Kystverket.

Arbeidet med å heve «Helge Ingstad» skal ifølge Wedervang starte tidlig i neste uke.

PRESSEKONFERANSE: Fra venstre er Arild Øydegard, kommandørkaptein og prosjektleder for Forsvarsmateriell, Thomas Wedervang, flaggkommandør og sjef for maritime kapasiteter for Forsvarsmateriell, Yngve Skoglund, flaggkommandør og sjef for operasjoner i Sjøforsvaret og Johan Marius Ly, beredskapsdirektør i Kystverket. Alice Bratshaug

Det er Luxemburg-flaggede «Gulliver» og søsterskipet «Rambiz», som skal heve «Helge Ingstad» den kommende uken.

– «Gulliver» ankom Hanøytangen i dag. På tirsdag forventer vi at «Rambiz» kommer inn. Etter at hevingen er gjennomført vil fregatten bli overført til en «docking»-lekter, og fraktet videre til Haakonsvern, sier Wedervang.

Ifølge Arild Øydegård, kommandørkaptein og prosjektleder for Forsvarsmateriell, vil det ta flere dager å få fartøyet opp.

Slik skal bergingen foregå:

  1. Kranbåtene «Gulliver» og «Rambiz» skal legge seg på utsiden av «Helge Ingstad».
  2. To mindre lektere skal fortøyes i skadeområdet. Disse skal fungere som arbeidsplattform for å forberede løfte- og riggeutstyr.
  3. «Helge Ingstad» skal tømmes for drivstoff i utsatt områder.
  4. «Helge Ingstad» vil bli heist gradvis og kontrollert opp.
  5. «Helge Ingstad» overføres til en stor nedsenkbar lekter».
  6. «Helge Ingstad» forberedes for tømming av ammunisjon og annet sensitivt materiell.
  7. Lekteren med «Helge Ingstad» slepes til havn.

Dette er utfordringene:

  • Det er fare for at det lekker mer olje ut fra havaristen.
  • Været kan være en stor trussel for gjennomføringen av bergingsaksjonen.

TIL BUNNS: KNM «Helge Ingstad» sank forrige uke. Kun radartårnet er synlig i vannflaten. Rune Sævig (arkiv)

Les også

Takstmann: – Alt er allerede ødelagt. Jeg tror ikke noe kan reddes.

Kan løfte 7.300 tonn

Til sammen kan de to kranlekterne løfte 7.300 tonn. Den havarerte fregatten veier om lag 5000 tonn, men er i tillegg fylt med vann – som gjør den enda tyngre.

– Det vil gå veldig sakte og rolig for seg. Det er viktig å få vann ut av fregatten underveis for unngå for tung vekt i fartøyet, sier Øydegard.

Dette arbeidet vil sannsynligvis ta flere dager.

KRANBÅT: Luxemburg-flaggede «Gulliver» kan løfte 4000 tonn. Med hjelp fra søsterbåten «Rambiz», som kan løste 3.300 tonn, skal den heise «Helge Ingstad» fra fjæresteinene. Vegar Valde

Været er fremdeles en stor utfordring for bergingsarbeidet. Øydegard forteller at tryggheten til personellet og muligheter for å redusere miljøutslipp står i fokus.

– Den største utfordringen er egentlig været. Vi er avhengig av å ha fint vær under selve operasjonen, og vi er avhengig av at fregatten blir liggende slik den ligger nå for å kunne gjennomføre arbeidet planen, sier han.

Les også

Trenger minst tre uker på å heve fregatten

Kan bli hull i skroget under hevingen

For å heve fregatten vil det bli tatt i bruk kjetting, som skal festes rundt fartøyet, som utgjør en risiko for at det kommer hull på skroget.

– Vi plasserer kjettingene der vi vet det er sterkest, men samtidig er det en sannsynlighet for at skroget får hull. Derfor tømmer vi fartøyet for drivstoff før vi starter hevingen, sier Øydegard.

SKAL HEVES: Ifølge Forsvaret har «Helge Ingstad» lagt i ro siden tirsdag. Jakob Østheim / Forsvaret

«Helge Ingstad» har fremdeles høyteknologisk militært utstyr, ammunisjon og våpen om bord.

– Vi har gjennomført en risikoanalyse, som tilsier at det er tryggere å ha våpenammunisjonen om bord i skipet, enn å fjerne dem i forkant, sier Øydegard.

Les også

– På 900 meter skal fregatten ha stor nok plass til å ta en unnamanøver

Funnet fire måker og tre otere tilgriset med olje

Det er blitt plassert ut om lag 2600 meter med oljelenser i området rundt «Helge Ingstad», for å unngå skadelige miljøkonsekvenser, opplyser beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket.

– Vi opprettholder vår beredskap helt til havaristen er tømt for olje og fraktet til Haakonsvern, sier han.

Frem til nå har det blitt samlet opp 35 kubikkmeter med olje og vann, og i følge Ly har Kystverket funnet fire måker og tre otere tilgriset med olje.

Kystverket har i løpet av søndag flydd et overvåkingsfly over Hjeltefjorden.

– Da så vi at det ikke er mye forurensing fra fregatten, sier Ly.