- Jeg holdt på med dykking i dette sundet da en vannskuter i 40 knop passerte få meter fra hodet mitt

Politiets sjøtjeneste lover å intensivere jakten på galmannskjøringen.

UVØREN KJØRING: Øyvind Halmrast mener det etter hvert er blitt risikosport å bade eller dykke ved landstedet. FOTO: PRIVAT

— Det er kun et tidsspørsmål før det inntreffer en alvorlig ulykke,sier Øyvind Halmrast,som selv driver en del med fridykking utenfor familiens hytte på Milde i Bergen.

Han var på hytten sist helg, og observerte hyppig stygg kjøring med vannskutere.

Les også:

Les også

Frustrasjon over vannskutere ved feriedestinasjoner

Dykkerbøye og flagg

RISIKOSPORT: Øyvind Halmrast drev fridykking i dette sundet utenfor familiens hytte på Milde da en vannskuter passerte noen meter fra hodet hans. FOTO: PRIVAT

— For min del har det allerede oppståttén farligsituasjonder en vannskuter passerte fem-seks meter fra meg i ca. 40 knop gjennomsundet mellom Klokkholmen og Laksholmen. Lovlig hastighet er 5 knop.På det aktuelle stedet er sundet ca. 40 meter bredt.

— Jeg lå i vannskorpen og forberedtemeg på et nytt dykk.Jeg var godt markert med dykkerbøye og dykkerflagg, men det hjelper vel lite når folk kjører så fort, forteller Halmrast.

Les også:

Les også

Høysesong for båtulykker: Slik unngår du problemer på sjøen

— Holder 30–50 knop

Politiet ble informert om hendelsen samme dag som den inntraff. Det er i sundene rundt Klokkholmen, Laksholmen, Seløyna, Lille Svartholmen, Svartholmen og Fløsholmen at Halmrast synes det foregår svært mye uvettig kjøring.

— Det er helt vanlig at vannskuterne holder 30–50 knop gjennom sundene, som er helt ned til 15–20 meter brede på det smaleste.

- Bading risikosport

Det er i helgene, særlig når det er fint vær og mye aktivitet på sjøen, at Halmrast og familien plages av både støy og uvøren kjøring.

— Aktiviteter som svømming, fridykking, kajakkpadling, etc. er nå blitt risikosport i området rundt landstedet vårt.

MYE TRAFIKK OG HØY FART: - Før var det mest båter som passerte i sundet ved hytten. Nå er det vannskuterne som dominerer. De kjører 30-50 knop, mens 5 knop er tillatt fart, sier Øyvind Halmrast.

— Økende problemFungerende leder ved Sjøtjenesten i Hordaland, Vidar Sætre, sier at man opplever det som et økende problem at mange vannskuterkjørere driver villmannskjøring.

— All vannskuterkjøring i høy fart skal foregå 400 meter fra land. Innenfor 400-metersbeltet er det fem knop som gjelder. Vi får veldig mange klager på at unge som eldre bryter regelverket. Jeg kommer nå til å be om at politibåten prioriterer den uvørne kjøringen høyere.

Les også:

Les også

Vannskuter gikk ned

10.000 i bot

Sætre sier at vannskuterførere har fått inntil 10.000 kroner i bot når de er blitt tatt av politiet. De risikerer også å miste båtførerretten.

VILL KJØRING: Vidar Sætre vil at politibåten skal vie vannskuterne større oppmerksomhet. - Det foregår mye vill kjøring, sier han. ARKIVFOTO: RUNE SÆVIG

— Problemet vårt er at vi gjerne ser galmannskjøring når vi er på vei til viktigere oppdrag. Vi har ansvar for å dekke området fra Etne til Stad, så det sier seg selv at kapasiteten er begrenset selv om vi har en politibåt som går fort, sier Sætre, som selv har 14 år bak seg i Sjøtjenesten.Les også:

Les også

Her ligger to barn og en far i sjøen etter ulykke

— Mye uvettig

Han har en klar oppfatning av at kjøringen er blitt råere og at tallet på brukere har økt kraftig.

— Vi får meldinger om uvettig vannskuterkjøring like ved badeområder som Kyrkjetangen og Nordnes. Det blir også klaget på vill kjøring rundt fredede fugler på Herdla. Dykkere, folk i gummibåter og badende rapporterer også om farefull kjøring. I tillegg er det bråket inne i havner og i tettbygde strøk, sier Sætre.

Les også:

Les også

Her er Norges raskeste politibåt

Doblet salg

Daglig leder i Norboat, Leif Bergaas, sier at lemping av nasjonale og regionale regelverk har ført til en dobling i salg av vannskutere.

— Prisen på disse farkostene gikk ned etter at HK-avgiften forsvant i 2014. I 2015 ble det solgt dobbelt så mange vannskutere som året før. Så langt i år ser det også ut til at salget holder samme fart som i fjor, sier Bergaas.