Hundrevis av bilister gikk fem på i verdens lengste veitunnel

Det er over 19 kilometer mellom fotoboksene i Lærdalstunnelen. Men de samarbeider.

Publisert Publisert

I «SNITTFELLEN»: Denne føreren var blant de over 300 som ble tatt for overtredelser i Lærdalstunnelen i 2015. Denne bilen ble målt til en gjennomsnittsfart på 92 km/t over nesten to mil. Foto: Politiet/Politiets ATK-senter

  • Ørjan Torheim
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I snart tre år har det vært såkalt streknings-ATK (automatisk trafikkontroll) gjennom Lærdalstunnelen i Sogn og Fjordane. Det vil si at snittfarten måles mellom to fotobokser i hver sin ende av tunnelen.

GLEMMER?: - Det er jo en lang tunnel, og kanskje folk glemmer seg, sier trafikkoordinator Trond Hatlenes ved politiet i Sogn og Fjordane. Tallet på fartssyndere økte fra 2014 til 2015. ARKIVFOTO: KNUT STRAND

Lærdalstunnelen er verdens lengste veitunnel, og mellom fotoboksene er det hele 19,5 kilometer.Les også:

Les også

Denne «lureboksen» tar 6 råkjørere i Bergen hver dag

Og her ligger verdensrekord nummer 2 knyttet til E16-tunnelen: Avstanden mellom boksene gjør dette til verdens lengste strekning med måling av gjennomsnittsfart.

Flere tatt

Etter innføringen sommeren 2013 har hundrevis av fartssyndere fått sviende bøter, og i verste fall mistet lappen, som følge av for tung gasspedalfot i Lærdalstunnelen.

Nå foreligger også tallene for fjoråret fra politiets ATK-senter.

De viser en økning i råkjørere fra 2014 til 2015, fra 275 5il 316:

— Det er flere straffbare overtredelser i 2015 enn i 2014, skriver politioverbetjent Kai Henning Nilsen ved ATK-senteret til BT. Andelen bilister som kjører for fort er også blitt høyere.

REALTIVT TYDELIG: Dette skiltet ble satt opp sommeren 2013. Åpenbart er det mange som fortsatt ikke har fått det med seg. Eller kanskje de bare «glemmer seg»? Det er over 19 kilometer mellom fotoboksene som måler snittfarten i verdens lengste veitunnel. Foto: Statens Vegvesen/Jon A. Lien (arkiv)

Han sier det «gledelige er» at færre førerkort ble beslaglagt: Her er det en nedgang fra 11 til 6 for de to årene.

— Kanskje folk glemmer seg

Trond Hatlenes er trafikkoordinator for politiet i Sogn og Fjordane. Han tror en mulig forklaring på at så vidt mange tas er at bilistene ser fotoboksene, men glemmer at det er snittmåling som pågår.

Les også:

Les også

Disse to tunnelene kan få snittmåling

— Det er vanskelig å si hva folk gjør og ikke gjør. Men det er jo en lang tunnel, og kanskje folk glemmer seg. Det kan være én forklaring, sier Hatlenes.

Han anbefaler kjørende å sette cruisekontrollen på 80 km/t når de starter på tunnelen.

— Jeg ser ikke noen god grunn til at folk skal bli tatt her. Jeg har heller ikke det helt gode svaret på hvorfor overtredelsene øker, sier trafikkoordinatoren.

Han gjør et poeng av at tallene ikke nødvendigvis er helt sammenliknbare.

— Fra et år til et annet kan fotoboksene ha vært aktive på ulike tider av døgnet eller på ulike deler av året. Da kan det, som ett eksempel, spille inn hvor stresset folk er i sommer- og vinterhalvåret. Det vil alltid være variasjoner fra år til år. Det positive er at førerkortbeslag går ned, sier også Hatlenes.

Mye nedetid

Tallenes tale er uansett at fartssyndene i Lærdalstunnelen øker – trass i at fotoboksene hadde færre driftstimer i 2015 og at færre passerte en boks i drift.

Les også

Denne bilen ble knipset 15 ganger i fotobokser

Hatlenes antar mye nedetid på tunnelboksene i 2015 er forklaringen på færre kontrollerte kjøretøy.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Kjørte 136 km/t i snitt over to mil

  2. Her tas flest i fartskontroll

  3. Det tok to år å sette opp denne fotoboksen

  4. Snittmåling i Lærdalstunnelen

  5. - Noen slipper unna fordi det er altfor stor risiko å stanse dem

  6. Blinkene gir politiet ekstra arbeid

  7. Norske bilister har aldri kjørt snillere forbi fotoboksene

  8. Samme bil tatt i seks fotobokser

BT anbefaler

Nye smittede i Vestland: Se tallene for din kommune

LES SAKEN
  1. Trafikk