To amerikanske krigsskip fikk store skader etter ulykker. Begge blir reparert og klargjort for nye oppdrag.

– Skaden i skroget til «Helge Ingstad» kan repareres, sier ekspert.

Publisert Publisert

REPARERT: Marineskipet USS «John S McCain» hadde et stort hull i skroget. Skipet er nå reparert. Foto: Scanpix

  • Ingrid Fredriksen
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

I 2017 var det to alvorlige ulykker med to jagere fra US Navy. 17 personer døde. Begge marineskipene kolliderte med lasteskip og fikk store skader i skroget.

Ulykkene hadde mange likhetstrekk med havariet til «Helge Ingstad».

Ingen av de amerikanske marineskipene er vraket – de er reparert og bygget opp igjen bit for bit. Planen er at jagerne skal tilbake i full drift i det amerikanske forsvaret.

Bytter skroget del for del

  • I august 2017 kolliderte jageren USS «John S McCain» med et tankskip utenfor kysten av Singapore. Ti personer døde, og skipet fikk et stort hull i skroget. Etter 15 måneder på et verft i Japan er skipet nå reparert og tilbake på havet.
  • I juni 2017 kolliderte jageren USS «Fitzgerald» med et containerskip utenfor kysten av Japan. Syv personer døde. Jageren fikk voldsomme skader og har ligget til reparasjon i USA i over et år. Arbeidet pågår.

Prislappen for å bygge opp igjen de to marineskipene blir over fem milliarder norske kroner, ifølge det amerikanske forsvaret.

Carsten Grønhaug har jobbet en årrekke med å undersøke skader på skip.

Han mener skaden i skroget til «Helge Ingstad» fra sammenstøtet kan repareres.

– De fleste reparasjonsverft har gode arbeidsmetoder for å gjøre dette, sier Grønhaug.

HULL: Fregatten «Helge Ingstad» er hevet. En stor flenge i siden er synlig. Foto: Silje Katrine Robinson

Alt er kliss vått

Han sier det mest omfattende kostnadskrevende er å erstatte og reparere all elektronikk og alt annet sensitivt utstyr for skader fra sjøvann.

– Tror du at «Helge Ingstad» kan repareres?

– Det vet vi ikke før fartøyet er grundig gjennomgått og alle skader er kartlagt og reparasjonskostnadene estimert. Vi vet at alt på innsiden er vått. De fleste komponenter må tas fra hverandre og rengjøres. Men det er ikke umulig.

– Hva tror du avgjør om fregatten blir vraket eller reparert?

– Kostnadene og tiden det tar å utføre reparasjonene. Men en ny fregatt koster fire milliarder og leveringstiden er lang, så man har litt å gå på.

– Hva tror du skjer?

– Det gjenstår å se om hele båten har vridd seg etter å ha ligget i fjæresteinene og gnurt mot fjellet i flere måneder. Dette blir kontrollert etter at båten er lagt på en dokk, sier Grønhaug.

ULYKKE: USS «Fitzgerald» fikk store skader etter en kollisjon med et lasteskip. Krigsskipet repareres nå i Japan. Foto: Iori Sagisawa, Kyodo News/AP

Kan repareres i Norge

Den erfarne takstmannen sier det finnes flere verft i Norge som kan gjøre en slik jobb.

– Det finnes fem–seks verft på Vestlandet som er kapable til å håndtere et så stort oppdrag. Spørsmålet er om de har kapasitet. Et slikt arbeid vil ta lang tid, sier Grønhaug.

Han kjenner ikke til at det er gjort så store reparasjoner på denne størrelsen skip i Norge tidligere.

Først må skipet settes i dokk. Så kappes skadene i skroget bort med skjærebrenner. Dørker, vegger og tak må ryddes for å få plass til å arbeide på innsiden av skipet.

– Skipsskroget må måles med laser for å sjekke at det ikke har endret form mens det lå på sjøbunnen, sier Grønhaug.

Delene sveises på plass som puslespillbiter. Hver eneste sveisesøm blir røntgenfotografert. Oppdages små feil, slipes det ned og gjøres på nytt.

UNDERSØKELSER: Onsdag gikk mannskap for første gang om bord på «Helge Ingstad» siden hevingen. De undersøkte skipet på innsiden og gjorde filmopptak. Foto: Forsvaret

Skal undersøke alle deler

Forsvaret har allerede gjort de første undersøkelsene av «Helge Ingstad» etter at vraket ble hevet til overflaten. Fregatten ligger nå på Hanøytangen på Askøy, før det skal fraktes til Haakonsvern.

– Tror Forsvaret at skipet kan repareres?

– Det er altfor tidlig å si. Når skipet er på Haakonsvern, vil vi starte arbeidet med å lage en grundig tilstandsrapport på skrog, våpen og materiell, sier Elisabeth Sandberg hos Forsvarsmateriell.

Arbeidet kan ta noen måneder. Så skal det lages en anbefaling til Forsvarsdepartementet.

– Først da blir det tatt en beslutning om hva som skal gjøres med fregatten, sier Sandberg.

Publisert
  1. INNENRIKS

    Regjeringen erstatter ikke «Helge Ingstad»

  2. LOKALT

    Politiet er ferdige med fregatt-etterforskinga

  3. LOKALT

    – Vi har et kjærlighets­forhold til kyst­befolkningen. Men er noen ganger uforståelige for dem.

  4. LOKALT

    Sjøforsvaret fikk en rekke klager under militærøvelse

  5. LOKALT

    Innleide, polske sveisere manglet sikkerhets­godkjenning

  6. LOKALT

    Difor er etterforskinga ikkje ferdig før påske

  1. Fregatt-havariet
  2. KNM «Helge Ingstad»
  3. Tankskip
  4. Haakonsvern
  5. USA