Fra fjordabåter til Amerikalinje

Fjordabåtene tøffet ut Byfjorden fra Strandkaien. Englandsbåten seilte fra Skolten til Newcastle. Laksevåg-fergen pendlet mellom Sukkerhusbryggen og Damsgård. Hurtigruten kom og gikk fra Festningskaien.

Publisert:

NY AMERIKABÅT: Tusenvis av bergensere hilste nye «Bergensfjord», da den for første gang kom til sin hjemmehavn i mai 1956. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

Kaiene i Bergen hadde sine faste gjøremål. Amerikabåten hadde sin egen kai, den også. I alle år kom den til Skoltegrunnskaien, med sine glorete norsk-amerikanere.

Mens trauste Askøy-fergen gikk fra Nøstet til Kleppestø uten stopp. Det gjør den ikke lenger. I motsetning til Beffen, som fremdeles fiser mellom Bradbenken og Munkebryggen på Nordnes.

NY AMERIKABÅT: Tusenvis av bergensere hilste nye «Bergensfjord», da den for første gang kom til sin hjemmehavn i mai 1956. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

Ny «Bergensfjord»

Men det skjedde også saker og ting på havnen som ikke kunne leses i den daglige Havnespalten i Bergens Tidende.

Som 15. mai 1956, for eksempel. Tusenvis av bergensere tok imot den splitter nye «Bergensfjord», da den kom på sin jomfrutur.

Les også

- Nå er vi både det vakreste og raskeste skipet i verden

To dager tidligere hadde skipet forlatt verftet i Newcastle. Langs kaien der sto to tusen arbeidere og vinket farvel. Om ettermiddagen den 15. rundet «Bergensfjord» Kvarven og gled inn Byfjorden til det første anløp i hjemmehavnen.

Tusenvis av bergensere tok imot den splitter nye «Bergensfjord», da den kom på sin jomfrutur.

«Skipet ble hilst med høye bifallsrop», fortalte BT. Den engelske og norske nasjonalsangen ble spilt, og ordfører Knut Tjønneland talte. Det var nesten 17. mai på Skolten. Tjønnisen lykkeønsket Amerikalinjen med det stolte skip, og overrakte byens flagg.

FISKET: Tusenvis av bergensere deltok da Redningsselskapet arrangerte fiskekonkurranse langs kaiene i november 1957. Ingen falt uti, pussig nok. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

«En fiskefarse»

Minst like mange var på plass langs kaiene søndag 24. november 1957. «Alle tiders fiskefarse». Det var betegnelsen BT ga fiskekonkurransen som var utlyst i regi av Redningsselskapet.

Tusenvis av menn og kvinner og barn fisket på livet løs for å vinne en av de 34 premiere som var satt opp – med intet mindre enn en bil som førstepremie.

Ti tusen kranset kaiene, tippet BT. «Så tett, ja som sild i tønne, sto våre hjemlige sportsfiskere fra Bryggen til Skolten, fra Dokken til Tollboden», het det.

Førstepremien gikk til Arthur Olsen fra Løvstakkskiftet. Han vant en tysk Wartburg, etter å ha fisket en rugg av en torsk på fem kilo ved Bontelabo.

SISTE REIS: Stemningen var sørgmodig da Laksevåg-fergen gikk sin siste tur 30. mai 1960. I 75 år hadde den krysset den Puddefjorden, nå var det slutt. Foto: BERGENS TIDENDE

Mer sørgmodig var stemningen da Laksevåg-fergen gikk sin siste tur 30. mai 1960. I 75 år hadde den krysset den Puddefjorden dagen lang, uten et eneste uhell.

Flagget om bord var på halv stang da «Laksevaag» la fra kai ved Sukkerhusbryggen for siste gang. Også bedrifter på Laksevåg hadde senket flagget, og store skip ga støt i fløyten da fergen passerte, på sin siste reis. Passasjertallet hadde sunket drastisk. Puddefjordsbroen overtok.

Kongelige på kaien

Større stas var det på Festningskaien torsdag 7. august 1969. Hele den britiske kongefamilien ankom med dronningskipet HMY «Britannia», og gjestene ble mottatt av kong Olav og ordfører Harry Hansen.

KONGELIG STAS: Stor stas var det på Festningskaien i august 1969. Hele den britiske kongefamilien ankom med dronningskipet HMY «Britannia», og gjestene fikk en kongelig velkomst. Foto: BERGENS TIDENDE

Bergen sentrum stoppet fullstendig opp et par timer. Før den kongelige turen gikk til Gamle Bergen, Fløyen og Akvariet ble norske soldater og marinegaster inspisert av dronning Elizabeth på kaien.

Det var en særdeles varm sommerdag i Bergen, og det svimlet for en av de stramme gastene i geleddet. Han gikk «i dørken» rett foran den britiske dronningen.

Jo da, det var både spøk og spenning på kaiene!

FJORDABÅTER: På Strandkaien bar bergenserne det de hadde av ferie-pikk-pakk om bord i fjordabåtene, plasserte det mellom melkespann og postsekker, og satte kursen mot ferieparadisene på strilelandet, om bord i skip som «Manger», «Alversund», «Lygra», «Herdla», «Sæbø» og mange flere. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

NYE BILER: I mai 1954 kom disse Morris’ene fra England til Bergen. På dette tidspunktet var det fremdeles restriksjoner på kjøp av biler. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

SOMMERJOBB: Sommerjobb på kaien var en populær sport en gang. I 1966 sommerjobbet 200 skoleelever som sjauere og dagarbeidere på kaiene. De stilte i Vikinghallen klokken 07.15 om morgenen, og ble sendt ut for å losse og laste der det var behov. På bildet: Carl Schjelderup, Knut Stormoen og Tore Soltvedt losser trelast fra svensk båt. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

PLASS: Hurtigruten hadde før i tiden sin faste kaiplass ved Festningskaien. Foto: BT

PALE FRA KAI: I april 1960 hadde turistene ennå ikke overtatt Fisketorget. Kjuagutter som fisket pale hadde gode tider. Men ikke alle fiskehandlere var like begeistret for at guttene gikk dem i næringen, fortalte BT. Foto: BERGENS TIDENDE

ISBJØRN: En isbjørn som skulle lastes om fra et skip til et annet ved Skoltegrunnskaien, knuste trekassen den ble fraktet i – og hoppet i Byfjorden. «Isbjørnjakt på Vågen i formiddag», rapporterte BT 30. juli 1953. Først etter flere timers kamp og kav var «villdyret» igjen tilbake i kassen. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

Publisert: