Her tok norgesferien en dramatisk vending for de tyske turistene

Havarikommisjonen har konkludert etter helikopterulykken utenfor Leikanger i fjor sommer.

Publisert Publisert

HAVARERTE: Slik så det ut på havaristedet da havarikommisjonen kom dagen etter ulykken i fjor sommer. Bildet er tatt etter at helikopteret haddde blitt rettet opp for å unngå at bensin rant ut av tankene. Foto: SHT (bilde fra rapporten)

iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Om ettermiddagen tirsdag 14. juni i fjor gikk det galt da et helikopter skulle gjennomføre en kontrollert nødlanding utenfor Leikanger.

BT omtalte ulykken samme dag.

Landingen ble nemlig hard. Helikopteret veltet og fikk omfattende skader.

Uhellet skjedde i et fjellområde sørvest for Vik. Om bord i helikopteret var piloten og én passasjer. Samme dag opplyste politiet at begge skulle ha kommet uskadet fra velten.

(Ulykken skjedde like vest for den nordligste delen av Skadvatnet. Det et vannet som er avmerket på kartet under).

Les også

Fagforeninger frykter ny Turøy-ulykke med nye regler

Flatet ut

Helikopteret var del av et følge på fem helikoptre som fraktet tyske turister. Planen for dagen var å fly fra Øye Hotell i Nordangsdalen (Sunnmøre) til Sognefjorden Hotell i Leikanger i Sogn og Fjordane.

Etter nødlandingen sa et vitne til BT at helikopteret hadde «deiset ned i bakken på et flatt område på fjellet», og at de to om bord hadde blitt tatt med videre av andre i turfølget.

Helikopteret, av typen Robinson Helicopter Company R-22 Beta, fikk flere skader. I en fersk rapport, avgitt mandag denne uken, oppsummerer Statens havarikommisjon for transport (SHT) skadene slik: «Brukket venstre understell, brukket hovedrotormast, bøyde hovedrotorblader, skader på hovedramme, halebom og halerotor».

Kommisjonen skriver om hendelsesforløpet at det aktuelle helikopteret flatet ut i en høyde av cirka 3800 fot (cirka 1100 meter, red.anm.). «Etter utflatingen mistet motoren gradvis effekt, og varsel om lavt rotorturtall kom på. Fartøysjefen besluttet å gjøre en nødlanding (...)», heter det i kommisjonens rapport.

Les også

– Girboks på Turøy-helikopter ble trolig ikke ødelagt i trafikkulykke

Ikke forgasservarme

I rapporten fra havarikommisjonen fremkommer det blant annet at det ikke ble benyttet forgasservarme. Piloten bekreftet overfor kommisjonen at han hadde valgt å ikke bruke det.

SHT slår fast at de meteorologiske forholdene var slik at risikoen for forgasserising var til stede, og at slik ising vil gi redusert ytelse. Helikoptre er spesielt utsatt for dette på grunn av det ikke tas full effekt ut av motoren ved horisontal flyging, skriver kommisjonen.

En test av motoren som SHT gjennomførte ga ingen indikasjoner på feil på motor eller tenningssystem.

Oppsummeringsvis mener SHT at det observerte tapet av motoreffekt mest sannsynlig er forårsaket av forgasserising. Kommisjonen skriver videre:

Valg av flyhøyde over terreng med fordamping fra snøflater utsatte helikopteret for lokale variasjoner av luftfuktighet, noe som økte risikoen for forgasserising.

I dette tilfellet kan det også synes som valg av høyde over terreng og flygetrasé har gitt fartøysjefen små muligheter til å gjøre annet enn å foreta nødlanding før tap av rotorturtall hadde medført kontrollproblemer.

Publisert