Fra i dag skal denne trafikkmaskinen ta unna tusenvis av biler

To gladnyheter: Mindre kø og 300 sparte millioner.

svp://101880

Det har tatt 4,5 år å bygge — men i ettermiddag torsdag åpner Knappetunnelen og det andre byggetrinnet av Ringveg vest i Bergen.

For mange pendlere betyr det i alle fall en foreløpig slutt på kø-kjøring i rushtiden morgen og ettermiddag i Bjørgeveien og gjennom Fyllingsdalen.

  • I dag er jeg svært lettet. Det er nok trafikkantene også, sier prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen til BT etter åpningen.

LØVSTAKKTUNNELEN: Ettermiddagen 12. november 2015 åpner andre del av Ringveg vest. Det vil etter alle beregninger lette køene morgen og ettermiddagen gjennom tungt trafikkerte Fyllingsdalen og Bjørgeveien. ARKIVFOTO: ELIAS DAHLEN

Anslaget er at Bjørgeveien, i dag en flaskehals, vil få redusert trafikken med 80-90 prosent i rushtiden.

Facebook visste råd:

Les også

Her fant de løsningen på kø-floken i Fana

Billigere enn planlagt

Ifølge veivesenet er prosjektet blitt 300 millioner kroner mindre dyrt enn budsjettert.

— Trinn 2 ser ut til å komme på rundt 1,6 milliarder kroner i 2015-kroner. Denne sluttsummen er cirka 300 millioner kroner lavere enn overslaget ved oppstart, skriver de i en pressemelding.

25.000 biler vil trolig kjøre gjennom tunnelen hvert døgn.

  • Her kan du kjøre Knappetunnelen:
svp://100300

Ottesen har fortalt BT om hvordan han ser på åpningsdagen:

- Det blir en merkedag, først og fremst for dem som bor langs Bjørgeveien, men også for bilistene som i dag stanger i kø mellom Sandeide og Lyderhorntunnelen, har han tidligere sagt.

Knappetunnelen skulle etter planen åpnes mandag 5.oktober, men ble utsatt i flere uker for å fullføre det gjenværende arbeidet. De siste månedene har sikkerhetssystemet i tunnelen blitt testet. Rundt 2800 enkeltdeler skal være til hjelp både til hverdags og i kriser.

Raskere for flybussen

Den nye ringveien blir den nye hovedveien fra Bergen sentrum til Bergen lufthavn Flesland, der dagens raskeste rute på 15-20 minutter blir til 10-15.

Blant dem som får glede av det, er passasjerene på flybussen. Mens vanlige kollektivbusser ikke skal kjøre Knappetunnelen, vil flybussen få en kortere rute for tre av seks avganger i timen.

svp://101880