– Tror ikke det er fare for at Bybanen blir stengt

Jernbanetilsynet truer med å stenge Bybanen, men Keolis-direktør Gry Miriam Olsen avviser at det er en aktuell problemstilling.

Publisert Publisert

VEDLIKEHOLDSMANGLER: Jernbanetilsynet påpeker mangelfulle ansvarsforhold i vedlikeholdet av Bybanen. Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen

  1. Leserne mener

– Vedlikehold og sikkerhet av Bybanen oppfyller ikke de kravene Jernbanetilsynet setter til slik drift. Aktørene som står bak banen må i felleskap ordne opp i dette, sier direktøren i Statens Jernbanetilsyn Erik Reiersøl-Johnsen til Bergens Tidende.

Det var Fanaposten som først fortalte om saken.

Bybanen, driftsselskapet Keolis og Hordaland fylkeskommune er innkalt til et møte etter at Jernbanetilsynet har påpekt mangler i vedlikeholdet av bybanevognene. Problemet er uklarheter rundt samarbeid og ansvarsforhold.

– Jeg er blitt sitert på at Keolis ikke har styring på vedlikeholdet. Det er en misforståelse. Det jeg mente å si er at Keolis ikke har styringsrett. De har ikke vedlikeholdsmyndighet i dette samarbeidet. Det er det Bybanen AS som har, sier Reiersøl-Johnsen.

Påpekte avvik i flere rapporter

Ifølge tilsynsdirektøren har avvikene blitt påpekt i flere rapporter. Dersom det ikke nå tas grep, vurderer Jernbanetilsynet å stenge Bybanen.

– Dette må det ryddes opp i. Dette er en sikkerhetsvurdering, og det kan vi på ingen måte godta. Alt som har med sikkerhet å gjøre er veldig alvorlig, sier Reiersøl-Johnsen.

31. januar er det kalt sammen til et møte mellom partene.

– Vi forutsetter da at manglene blir bragt i orden. Hvor lang frist de får på seg vil jeg ikke ha sagt noe om nå.

Les også

Slik blir Bybanen til Fyllingsdalen

Tar funnene alvorlig

Fylkesdirektør for samferdsel i Hordaland fylkeskommune, Håkon Rasmussen, sier at de tar saken på største alvor.

Bybanen AS er eid av Hordaland fylkeskommune og driftes av Keolis Norge. Vedlikeholdet på banen utføres av Stadler Pankow.

Ivar Gubberud, sikkerhets- og kvalitetssjef i Bybanen AS, mener at partene samarbeider godt.

– Keolis har ansvar for å drifte vognene, mens Stadler er deres vedlikeholdsoperatør. I seks år har dette gått direkte mellom partene. Det har vært en veldefinert avtalestruktur og alt har etter vårt syn fungert greit, mener Gubberud.

Les også

Skrekkopplevelse for mamma Trine og Sverre (5) på Bybanen

– Trygt å reise med banen

Keolis-direktør Gry Miriam Olsen sier at det er trygt å reise med Bybanen.

– Det er ingen fare for at banen blir stengt. Vi opererer med en av de beste statistikkene i Europa når det kommer til sikkerhet. Vi har også full oversikt over hva som skal til av vedlikeholdsarbeid.

Direktøren peker på at ansvarsdelingen mellom flere selskaper gjør at det kommer til noen grenseoppganger som ikke alltid er like tydelige.

Driftsproblemer

– Noen av kundene vil kanskje tenke på Jernbanetilsynets kritikk som en forklaring på driftsproblemene dere opplever?

– Driftsproblemene vi opplever har mest med innkjøring av nye vogner og det at vi tar i bruk nye byggetrinn å gjøre. Det er ingen sammenheng med påpekningene som Jernbanetilsynet kommer med. Det en del kontraktuelle forhold vi må rette på, sier Olsen.

Hun sier at hun ikke ser på Jernbanetilsynets merknader som kritikk, men mer som konkretisering av fakta.

– Tilsynet hadde nylig revisjon hos Keolis. Det er deres oppgave å se til at vi har våre papirer i orden. Vi er i god dialog, sier Olsen.

Publisert