Slik blir den vanskelige operasjonen: tømmer fregatten for vann

Har søkt igjennom skipet med drone.

I løpet av natten ble flere tusen tonn med stål slept nesten 30 kilometer på fjorden.

Fortøyningen av skipet har gått raskere enn forventet, opplyser forsvaret til BT like etter klokken 13.

Snart starter arbeidet med å drenere fartøyet for vann. Det er besetningen som var om bord på fregatten da den kolliderte som vil utføre arbeidet.

– Det er de som kjenner fartøyet best. De har fått god opplæring, og vil ha med seg pumper, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til BT.

Rundt 120 besetningsmedlemmer vil delta i arbeidet, og de vil arbeide på skift, rundt 20 personer av gangen.

Les også

Her går mannskapet om bord på «Helge Ingstad» for første gang siden ulykken

VED KAI: Skadene på «Helge Ingstad» er tydelige der den ligger til kai ved Hanøytangen. Silje Katrine Robinson

Les også

Se bildene av hevingen steg for steg

Har med oksygentank

Først skal skroget og kjettinger undersøkes nøye. Når sikkerhetssjekken er ferdig, vil mannskap gå om bord for å starte arbeidet med å tømme skipet for vann.

Det skjer trolig i ettermiddag.

– Mannskapet står klart til å gå om bord. De venter bare på klarsignal, sier Sandberg.

Rundt 20 personer har på seg overlevesdrakter og hjelmer. De har kamera på hjelmene og har med seg oksygentanker i tilfelle dårlig luftkvalitet inne i skroget.

Først skal pumpene heves inn i skipet, så skal mannskapet gå inn i gangene med slanger. De skal jobbe i grupper.

– De har en plan for hvordan de skal samarbeide om å tømme skipet for vann, operasjonen er svært nøye planlagt, sier Sandberg.

NESTEN FREMME: «Helge Ingstad» nærmer seg Hanøytangen. RUNE SÆVIG

Les også

Se helikopterbildene fra hevingen av «Helge Ingstad»

De to enorme kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» hevet vraket av KNM «Helge Ingstad» til havoverflaten tirsdag og onsdag. Men før vraket kan løftes helt opp av vannet, måtte den fraktes til tryggere farvann.

Derfor slepte de to kranene vraket helt fra havaristedet i Hjeltefjorden til Hanøytangen.

– Det har gått veldig bra. Det var gode forhold på sjøen i natt, opplyser Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell torsdag morgen.

Vanndreneringen vil ta mellom to og tre døgn, og «Helge Ingstad» vil plasseres på en lekter etter det.

Så skal lekteren seile videre derfra til Haakonsvern.

– Vi håper å være på Haakonsvern seinest søndag, sier Sandberg.

Rydder opp etter vraket

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet TS «Sola» 8. november 2018. Ulykken skjedde i Hjeltefjorden i Øygarden. Siden har vraket ligget kantret i fjæresteinene like ved Stureterminalen.

I morgentimene torsdag var minedykkekommandoen på plass i Hjeltefjorden for å starte opprydningsarbeidet på havbunnen.

De skal fjerne gjenstander og skrot som har forsvunnet ut av fregatten mens den har ligget kantret.

Fregatten var verd flere milliarder, og var utstyrt med alt fra treningsrom til bibliotek.

Ventet bølger

Beslutningen om å flytte fregatten ble tatt onsdag morgen. Kranene og fregatten forlot havaristedet i Hjeltefjorden rundt klokken 20.30 samme kveld.

De ankom Hanøytangen rundt klokken 10 torsdag morgen.

Årsaken var at det er ventet store dønninger på havaristedet. Dønningene ville gjort den opprinnelige hevingsplanen for risikabel, ettersom de to kranbåtene «Gulliver» og «Rambiz» må ligge helt i ro under hevingen.

NESTEN FREMME: «Helge Ingstad» nærmet seg Hanøytangen torsdag morgen. Silje Robinson