Ferge med 102 om bord fikk stans i Bjørnafjorden

Motorstopp førte til at «Bastø II» måtte slepes tilbake til Halhjem. Passasjerene ble fergefast i over fem timer.

KRITISK: Johan Ove Sørfonn mener Vegvesenet bør stilles til ansvar for å ha gitt kontrakten for fergesambandet Halhjem-Sandvikvåg til Torghatten Nord. Eirik Brekke

Klokken 19.16 klappet endelig «Bastø II» til kai på Halhjem etter en tidkrevende slepeaksjon.

Over høyttaleren takket mannskapet passasjerene for tålmodigheten etter at fergen fikk problemer et kvarter ut i fjorden på vei mot Sandvikvåg.

Ifølge BTs reporter på stedet var det en krevende operasjon å få fergen inn til kaien på Halhjem, der slepebåten «Molly» og flere mindre slepebåter måtte bistå hele veien inn.

TIL KAI: Her legger «Bastø II» endelig til kai på Halhjem over fem timer etter at fergen fikk motorstans i Bjørnafjorden. Eirik Brekke

– Grei stemning om bord

Passasjer Johan Ove Sørfonn fra Fitjar jobber offshore og er en hyppig bruker av fergesambandet.

Han kan melde at det var grei stemning blant passasjerene om bord, til tross for den lange ventetiden. De fikk også etter hvert tilbud om mat da dette ble etterspurt.

Flere sa de var lettet over at det var så godt som vindstille på fjorden.

Passasjerene skal også ha fått beskjed fra mannskapet om at motorstoppen skyldtes et teknisk problem med hovedmotoren.

Kritisk til Vegvesenet

Sørfonn mener det er Vegvesenet som må stilles til ansvar for den trøblete fergeavviklingen etter at Torghatten Nord overtok driften av sambandet Halhjem – Sandvikvåg ved nyttår.

– Torghatten gjør så godt de kan, men jeg mener de er gitt kontrakten på helt feil grunnlag. De som gir kontrakten burde undersøkt ting bedre, sier Sørfonn.

I LAND: Her kjører bilene omsider i land på Halhjem etter at «Bastø II» fikk motorstans og måtte slepes i Bjørnafjorden søndag ettermiddag. Eirik Brekke

– 102 om bord

Klokken 13.30 gikk fergen «Bastø II» fra Halhjem mot Sandvikvåg.

Cirka kvarteret etter fikk fergen motorstans. Klokken 13.49 fikk Hovedredningssentralen i Sør-Norge meldingen. «Bastø II» lå midt i Bjørnafjorden, meldte HRS.

– Vi har fått opplyst at det er 102 mennesker om bord, sa redningsleder Jan Lillebøe.

SKUBBES: BB «Server» skubber «Bastø II» mot Halhjem. Torstein Eldøy

– Ingen dramatikk

Han sa at kystvaktskipet «Bergen» var i området, og at mannskapet om bord på fergen forsøkte å starte motoren. Passasjerene BT snakket med, tok det med ro.

– Det er stille og rolig her, ingen dramatikk, sa en.

Les også

Kjører halvfulle ferger fra Halhjem

SLEP: «Bastø II» fikk motorstopp søndag og slepes her mot Halhjem søndag ettermiddag. Eirik Brekke

– En lang dag

Klokken 14.50 opplyste HRS at fergen hadde bestilt taubåt. Det var «Molly» som kom inn til «Bastø II».

Slepet mot Halhjem startet cirka 15.09, med «Molly» forut og en annen båt akterut.

Catherine Baird var om bord med to små barn. De skulle til Stavanger.

– Det ser ut til at det blir en lang dag. Nå må vi tilbake til Halhjem, sa hun.

HALHJEM NESTE: Her er «Molly» på vei mot Halhjem med «Bastø II» på slep. 2211-TIPSER

– For et miss

Klokken 15.29 fikk BT denne meldingen:

«Nettopp gått ut melding om disse to små taubåtene ikke har kapasitet til å dra Bastø inn til Halhjem – ny større slepebåt er bestilt og vil være fremme om en time – for et miss».

Torkild Torkildsen er administrerende direktør i fergerederiet Torghatten Nord.

– Det er bare å beklage overfor passasjerene. To mindre båter bistår oss nå på vei mot Halhjem. En ny større er på vei, sa han i 15-tiden.

SLEPES: Her slepes fergen «Bastø II». 2211-TIPSER

Skubbet fergen

Ifølge Torkildsen skyldtes motorstansen problemer med en kjøler. Han omtaler det som «hendelig uhell».

– Nå fokuserer vi på å få passasjerer og biler på land.

Taubåten «Server» ankom fergen ved 16.45-tiden. Det var over tre timer etter at fergen startet fra Halhjem. «Server» skubbet så fergen mot Halhjem.

NY SLEPEBÅT: BB «Server» ankom «Bastø II» ved 16–45-tiden og overtar trolig slepet mot Halhjem. 2211-TIPSER

Les også

– Fergene tilfredsstiller trolig ikke kravene

Forsinkelser

Motorstoppen førte også til problemer utover kvelden. «Marstein» ble satt inn i rute som erstatter for «Bastø II», men den holder ikke samme fart. Flere avganger ble dermed innstilt.

Først mandag morgen var «Bastø II» tilbake i drift.

VED 17-TIDEN: BB «Server» skubbet «Bastø II» mot Halhjem. 2211-TIPSER

Mange kanselleringer

Rederiet Torghatten Nord har hatt en tung start på året. Fem nye ferger er forsinket fra verftet, og selskapet har leid inn ferger fra Fjord 1 og Bastø Fosen som reserver.

De to Bastø-fergene er opprinnelig bygget for å trafikkere Oslofjorden, og har hatt store problemer med været i Bjørnafjorden.

De to første ukene etter at Torghatten Nord overtok sambandet, ble 125 av 1084 avganger kansellert. Det utgjør 11,5 prosent.

100 av kanselleringene skyldtes været, opplyste direktør Torkild Torkildsen til BT tidligere i år.