Nærmer seg heving av fregatten

Det nærmer seg heving av fregatten «Helge Ingstad». Ifølge Forsvaret er det fremdeles en betydelig risiko for at fregatten kan gli ut på dypere vann.

Publisert Publisert

PÅ PLASS: Kranbåten «Gulliver» skal bidra til å løfte KNM «Helge Ingstad» opp av vannet. Nå ligger den til kai ved Hanøytangen på Askøy i Hjeltefjorden, hvor den blir klargjort til redningsoperasjonen. Foto: VEGAR VALDE

  • NTB

– Det har vært en rolig natt. Vi jobber videre med planene for heving og flytting av fartøyet, opplyser kommunikasjonssjef Hilde Tank-Nielsen i Forsvarsmateriell til NTB.

Søndag ankom kranbåten «Gulliver» Hjeltefjorden, der fregatten ligger under vann.

Den Luxembourg-flaggede kranbåten skal, sammen med søsterskipet «Rambiz», løfte den havarerte fregatten opp fra vannet og frakte den til Haakonsvern.

– Store krefter i sving

Tirsdag kommer «Rambiz» også frem til Hjeltefjorden, og de to kranfartøyene vil da bli klargjort til bergingsoperasjonen, som ifølge Forsvaret vil skje i løpet av de nærmeste dagene.

PÅ GRUNN: Fregatten ligger på grunn nord for Stureterminalen i Hjeltefjorden. Kun radartårnet stikker opp fra overflaten. Foto: ALICE BRATSHAUG

– Det er fortsatt betydelig risiko for at fartøyet kan gli ut på dypere vann. Det er store krefter i sving, og flere faktorer påvirker situasjonen, opplyser Sjøforsvaret og trekker frem faktorer som værforhold, fregattens stabilitet slik den ligger nå, samt risikoen for forurensning.

Kystverket opplyser at mandagen vil gå med til kontroll og justering av lensene rundt fregatten, samt opptak av forurensing som har lekket ut i sjøen. I tillegg vil Kystverket undersøke om det har kommet noe forurensing på land i området.

Fregatten skal ha opp mot 385.000 liter diesel om bord. 15.000 liter har til nå lekket ut av skipet, ifølge Kystverket.

Ett forsøk

Å heve fregatten blir en krevende jobb, og bergingsmannskapene får kun ett forsøk til å berge skipet, ifølge bergingsekspert Georg Eide.

– Jeg forstår det slik at fregatten ligger i unnabakke, så du må ha den med deg i første forsøk. Hvis ikke kan den gli ned i dypet. Du har ikke muligheten til å prøve deg frem, sier Eide til Dagbladet. Han har erfaring fra bergingen av flere skip, deriblant lasteskipet Rocknes, som kantret i 2004.

Helge Ingstad veier 5.000 tonn, men er i tillegg fylt med vann og vil derfor veie betraktelig mer. Under redningsoperasjonen skal fartøyet heves sakte, mens det kontinuerlig tømmes for vann.

De to kranbåtene har en løftekapasitet på til sammen 7.300 tonn.

Publisert