Flesland kan bli nasjonal pilot for testing av elfly

Allerede i 2025 kan de første elektriske flyene være i drift i Norge. Nå blir det jobbet politisk for at Bergen lufthavn Flesland skal bli pilot for testing og utvikling av elfly.

Publisert Publisert

VURDERES: Bergen lufthavn Flesland er en av flere mulige lokasjoner som kan bli pilotlufthavn for uttesting av elektriske fly. Foto: Bjørn Erik Larsen (ARKIV)

  • Paul André Sommerfeldt
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Avinor har satt ambisiøse mål for innføringen av elektriske fly i norsk luftfart. Om alt går etter planen, skal all norsk innenriksluftfart være elektrifisert innen 2040.

Det vil si om drøye 20 år.

Men allerede om seks år, i 2025, tror Avinor de første elektriske småflyene kan bli satt inn i kommersiell trafikk på enkelte strekninger.

I helgen gikk også Høyres landsmøte inn for at de første utslippsfrie flyene skal være i luften fra 2025.

I Granavollen-erklæringen står tilrettelegging for elektriske fly øverst på listen over tiltak regjeringen vil satse på i norsk luftfart.

Les også

Bjørn Kjos kritisk til regjeringens elfly-satsing

– Vestlandet er ideelt

Lokalt har byrådslederkandidat Harald Victor Hove (H) jobbet for at Bergen skal bli testområde for elfly beregnet på kortere distanser.

Han mener Flesland har en unik posisjon med korte avstander til omkringliggende flyplasser på Vestlandet.

– Vi jobber politisk for muligheten til å etablere et testområde utenfor Flesland. Ser man dette i sammenheng med flåtefornyelsen som Widerøe legger opp til, er Vestlandet ideelt, sier Hove.

Han nevner videre den tette koblingen til næringslivet og akademia, samt erfaringen med elektriske ferjer på Vestlandet som argumenter for at et mulig testsenter bør legges til Flesland.

– Vi kan tilby det største og mest varierte testområdet med alle flyplassene som ligger tett opp til oss, sier Hove.

PRØVETUR: Høyre-politiker Liv Kari Eskeland fikk teste den første generasjonen elfly under en demonstrasjon i fjor høst. Foto: Privat

Mindre støy

Tidligere Stord-ordfører og medlem av energi- og miljøkomiteen, Liv Kari Eskeland (H), mener det er naturlig at noen får hovedansvaret når elflyene etter hvert skal inn i den norske luftfarten.

– Det er da vi har pekt på Flesland som en naturlig «hub». Vi har fjell og værforhold som gjør at man får testet alle muligheter her, sier Eskeland.

Hun trekker også frem den årelange støyproblematikken for bebyggelsen i randsonen rundt Flesland som noe elflyene nærmest vil revolusjonere.

– Jeg har selv testet et elektrisk fly. Da tok de lydtester, og det eneste som slo inn på lydmåleren var måkeskrikene, sier Eskeland.

FREMTIDENS FLY: Slik illustrerer amerikanske «Zunum Aero» bruk av sine elektriske fly i Norge. Foto: Illustrasjon: Zunum Aero

– Vil strekke oss langt

Fungerende lufthavndirektør Øystein Skaar ved Bergen lufthavn Flesland kjenner ikke til konkrete planer om en testbase, men sier Avinor vil legge til rette for elflysatsing på alle lufthavner.

– Får man til en form for satsing i Bergen, vil vi strekke oss langt for å bidra til den utviklingen. Det hadde vært veldig spennende for oss, sier Skaar.

Hvordan flyplassen eventuelt må tilrettelegges for elfly mener direktøren det pr. i dag er for tidlig å si noe om.

– Det handler først og fremst om strømleveranse og hvordan man skal skaffe tilstrekkelig kapasitet, sier Skaar.

HYBRID: Airbus, Rolls-Royce og Siemens samarbeider om utviklingen av det hybridelektriske flyet E-fanX. Foto: Airbus

BKK vil bidra

Konsernsjef i BKK, Jannicke Hilland, har tidligere uttalt at BKK har den nødvendige kompetansen som kreves for å bidra til det elektriske skiftet.

I fjor høst ble det etablert en egen satsing på elektrifisering som skal bygges gradvis opp i selskapet.

Nylig etablerte BKK og Bergen Havn også et felles selskap som skal bygge Europas største landstrømanlegg til cruiseskip i Bergen i 2020.

– Vårt mål er å medvirke til at energiomstillingen skjer i et høyere tempo, sier Hilland.

FLYR HØYT: Byrådslederkandidat Harald Victor Hove (H) mener Bergen og Vestlandet må ta posisjon som base for uttesting og utvikling av elfly. Foto: Elias Dahlen (ARKIV)

– For tidlig å forskuttere

For tiden jobber Avinor med å planlegge hvordan elektriske fly skal introduseres i den kommersielle luftfarten i Norge.

Leder av Avinors klimaprogram, Olav Mosvold Larsen, sier det er for tidlig å forskuttere hvor i landet et eventuelt testsenter for elfly skal plasseres.

– Vi har fått innspill fra mange lufthavner, så får vi se på alternativene når de blir mer konkrete. I utgangspunktet er vi positive til alle initiativ rundt elektrifisering av luftfarten, sier Larsen.

Norge i særstilling

I tillegg til elektrifisering er andre klimatiltak som innkjøp av mer energieffektive fly og innfasing av biodrivstoff allerede satt i gang.

Larsen sier Norge står i en særstilling når det gjelder muligheten for å lykkes med elektriske fly.

– Det skyldes først og fremst mye innenlandstrafikk og korte flyginger. Men det vil fortsatt gå lang tid før man kan fly til USA på batteri slik det ser ut i dag, sier han.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. BKK med milliardsatsing på grønne løsninger for skip, tungtransport, oppdrettsanlegg og fly

  2. Elektrisk ferjesatsing koster 600 millioner i året

  3. Bergen får 80 nye elbusser

  4. Her skal de utvikle ideer for fremtidens transporttilbud. Selvkjørende busser er bare ett av dem.

  1. Elfly
  2. Luftfart
  3. Bergen
  4. Bergen lufthavn, Flesland
  5. Flyplass