Daglig leder: «Varsel- og overlastindikatoren slo ut»

Publisert:

«INDIKATOR SLO UT»: - Det er opplyst at varsel- og overlastindikatoren slo ut. Det er hverdagslig, sier Jørn-Inge Bognøy, daglig leder i Straume Betongservice. De er underleverandør på betongarbeidet på byggeplassen der en stor kran veltet mandag. Fem ble meldt skadet i arbeidsulykken. Foto: Ørjan Deisz

  • Kranen skal ved rett bruk i utgangspunktet ikke kunne velte, sier tilsynsleder Marita Scott i Arbeidstilsynet.

Det var 09-tiden mandagulykken skjedde. Nå pågår arbeidet for å finne ut hva som gikk galt da en 40 meter lang, fjernstyrt kran dundret i bakken.

Arbeidsulykken skjedde i Fantoftvegen i Bergen, på en byggeplass der det bygges 18 leiligheter. Fem personer ble betegnet som lettere skadet etter kranvelten.

Les sak fra hendelsen:

Les også

To menn var i brakken da kranen dundret i bakken

Morten Ørn, sjef for politiet i Bergen sør, sier det er for tidlig å si noe om hvorfor den 40 meter lange kranen fikk overbalanse og falt.

FOLK INNI: Da kranen veltet, traff den mellom disse to brakkene, slik at de angivelig ble skjøvet til side. I brakken til venstre var to arbeidere. Foto: Ørjan Deisz

— Vi var på stedet mandag. Vi har tatt noen foreløpige avhør, men må ta nye avhør av en del personer. En del var, naturlig nok, ikke i stand til å la seg avhøre grundig, siden de var sterkt påvirket av hendelsen.

Kranen skal fraktes bort

Ørn sier politiet hadde innledende samtaler med dem som driftet kranen.

— I dag, tirsdag, skal kriminalteknikere gjøre seg ferdig med sine undersøkelser og sikring av kranen som bevis.

Nils Jarle Gjøvåg leder kriminalteknisk seksjon i Vest politidistrikt. Politioverbetjenten sier kranen skal fraktes bort, til et «dertil egnet sted», for videre undersøkelser.

— Det krever planlegging siden det er en viss størrelse på kranen, sier Gjøvåg.

Når kranen er sikret skal det tas stilling til hvilke undersøkelser som skal gjøres – og av hvem. Krimteknisk i politiet samarbeider med Arbeidstilsynet.

- Danne oss bilde

— Vi var på tilsyn mandag sammen med politiet, sier tilsynsleder Marita Scott i Arbeidstilsynet Vestlandet.

under tilsynet fikk de et overblikk over situasjonen og kartla det de kunne.

— Nå vil vi innhente informasjon og opplysninger for å danne oss et bilde av hva som skjedde, sier Scott.

— Vi har snakket med arbeidere og arbeidsledere på stedet og tatt bilder. Samtalene må gjennomgås for å finne ut hva mer vi trenger av informasjon. Til slutt skal vi skrive en tilsynsrapport. Egentlig har vi ikke så mye å si før den er klar.

ALARM: Både politi og brannvesen rykket ut etter kranvelten mandag. Foto: Ørjan Torheim

Ifølge tilsynslederen blir det trolig en sakkyndig som skal se på kranen og kranens festeunderlag.

Scott sier de som var på stedet «helt klart var heldige» som kom fra det uten at det ble mer alvorlige skader. Hun beskriver kranen som stor, med 40 meters rekkevidde og løftekapasitet på 4 tonn.

— Den skal ved rett bruk i utgangspunktet ikke kunne velte. Kraner som dette skal ha sikkerhetsinnretninger som skal forhindre overlast og velt, sier Scott.

— Hendelsen er tragisk, og scenarioet kunne vært mye verre. Det er en stor risiko når så pass tungt arbeidsverktøy velter; det blir interessant å se på de bakenforliggende årsakene.

- Alle må vite

Arbeidstilsynet vil se på alt fra HMS-rutiner til koordinerende ansvar for dem som var på byggeplassen. Scott sier alle på en slik arbeidsplass må vite hvordan de skal forholde seg til utstyr og området man er på.

— Vi må ta stilling til om det har skjedd brudd på sikkerhetskravene. Dette innebærer å se på om rutiner har vært fulgt, sjekke kranens tekniske tilstand og om den er i henhold til kravene. Vi vil også etterspørre om de som var nær kranen, eller styrte den, har nødvendig sikkerhetsopplæring.

Fem menn skadet

Arbeiderne i Fantoftvegen var i ferd med å sette på plass en innvendig forskaling da kranen veltet og skadet fem menn på byggeplassen.

FORSKJØVET: Denne bilen ble truffet av kranen, og to andre biler parkert i nærheten ble også skjøvet oppover av den. Bilene sto like i bakkant av arbeidsbrakkene som kranen falt midt mellom. Foto: Ørjan Deisz

— Årsaken er et mysterium for vår del. Vi holdt på med et helt ordinært løft. En innvendig forskaling til en heissjakt skulle settes på bakkenivå for bearbeiding. Løftet veide mellom 1800 og 1900 kilo, forteller Jørn-Inge Bognøy, daglig leder i Straume Betongservice, som er underleverandør på betongarbeidet.- Kom det noe varsel om at løftet var for tungt?

— Ja, det er opplyst at varsel- og overlastindikatoren slo ut. Løftet skulle mellomlagres på bakkenivå.

Bognøy sier at det er hverdagslig at indikatoren melder fra om at et løft er for tungt. Han opplyser at kranen er sertifisert for å løfte fire tonn innerst på løftearmen, mens den kan løfte ett tonn helt ytterst. I området mellom varierer løfteevnen.

— Når overlastindikatoren slår inn, må vi trekke løftet lenger inn. Det er ikke noe unormalt i dette, sier han.

Han kjenner godt til firmaet og kranføreren som foretok løftet.

— Dette er en underleverandør vi har hatt med på mange prosjekter. Vi har bare gode erfaringer med dem.

Brudd i fot og arm

To av de ansatte i Straume Betongservice ble skadet under arbeidsulykken. Den ene måtte overnatte på Haukeland universitetssykehus med brudd i en fot.

Den andre ble sendt til legevakt med armbrudd.

— De var i nærheten av der kranen landet og ble påført slagskader, forteller Bognøy.

Publisert: