Slik skal jenter lokkes til å ta ingeniørfag

En tredjedel av ingeniørstudentene ved Høgskolen i Bergen er jenter. Det vil skolen endre på.

Publisert:

BESØKER INGENIØRUTDANNINGENE: Amalie Olsvoll (t.v.), Jannicke Johansen og Shi Madeleine Aadahl lærer av student Malin Magnussen hva en bioingeniør driver med. Tor Høvik

To jenter kommer løpende og andpustne opp fra trappen. Et par minutter har gått siden de målte melkesyrenivået sitt. Nå skal Camilla Moldekleiv og Shi Madeleine Aadahl måle igjen, for å sjekke hvor mye mer melkesyre de har etter den lille løpeturen.

Les også

Her er studentene mest fornøyd

De går inn på laboratoriet til bioingeniørstudentene ved Høgskolen i Bergen, og får et lite stikk av student Malin Magnussen.

Høre på erfaringer

Jentene går i 10. klasse på Meland ungdomsskole, og er idag på besøk til Høyskolen i Bergen. Der får de prøve seg på ulike aktiviteter og høre erfaringer fra tidligere og nåværende studenter. Målet med arrangementet «Jenter og teknologi» er å vise jenter hvordan det er å studere ulike ingeniørfag, studier som typisk domineres av gutter.– Det var inspirerende å høre på studenter som fortalte hvordan de tenkte da de skulle velge utdanning, sier Jannicke Johansen, som går i klasse med Camilla og Shi Madeleine.

Les også

Når du skal søke på dette studiet, betyr karakterene ingenting

– Jenter følger vennekretsen

Jentene har flyttet seg fra laboratoriet i overetasjen til et verksted i kjelleren. Gruppen står rundt to lærere som viser hva studentene pleier å jobbe med på verkstedet. Jentene diskuterer hva som skjer.

– De skjærer vekk biter fra en metallplate for å gjøre den lettere, foteller jentene.– Akkurat dette er jeg ikke så interessert i. Jeg er mer interessert i kjemi, sier Jannicke.

Les også

Sykepleier og lærer på trendtoppen

Likevel er de enige i at slike yrker trenger flere jenter, fordi gutter og jenter kan ha forskjellige innspill og løsninger. De tror at jenter ofte blir påvirket av hva andre jenter velger, og følger gjerne vennekretsen i utdanningsvalg.

– Det er kult at de arrangerer dette, og motiverer jenter til å velge tekniske utdanninger, sier Shi Madeleine.

En tredjedel er jenter

På hele høyskolen er over 60 prosent av studentene jenter. Ved ingeniørutdanningene er fordelingen derimot helt annerledes. Av de omtrent 2500 studentene som studerer ingeniørfag er det 750 jenter, noe som tilsvarer 30 prosent. I 2012 var det 500 jenter.

– Mange jenter bestemmer hva de vil studere for raskt. De tenker i flokk at for eksempel ingeniørfag er «sånt gutter velger», sier rådgiver på HiB, Kristine Engan-Skei.

Les også

Tre høyskoler kan slå seg sammen

Denne tendensen ser man ikke bare på HiB. En nasjonal SSB-statistikk fra 2014 viser at 68 prosent av studentene på teknikk— og håndverksfag er gutter. Når man ser på alle fagfeltene samlet er 40 prosent av studentene gutter.

Engan-Skei forteller at arrangementet «Jenter og teknologi» er et nasjonalt samarbeid som også ble holdt på Universitetet i Tromsø, NTNU og Høyskolen i Oslo og Akershus på onsdag. 200 tiendeklassinger fra Bergen, Askøy og Nord-Hordaland besøkte HiB. Selv om elevene skal gå tre år på videregående før de begynner med studier, starter altså høyskolene å informere om utdanningsvalg.

Les også

- Enten vil jeg bli elektriker. Eller så blir jeg astronom.

Les også

Lar seg ikke skremme vekk fra risikable yrkesvalg

– Det handler om å oppfordre unge jenter til å tenke ekstra godt gjennom hva de vil studere. Kanskje kan en ingeniørutdanning være en mulighet?

Vil ikke bli dataingeniører

Jannicke, Shi Madeleine og resten av gruppen er nå samlet i et klasserom hvor de skal lære hva en dataingeniør driver med. De får vite at det blant annet handler om å lage systemer og dataprogrammer, og blir spurt om hvilke programmer de selv bruker. Jentene er tause i begynnelsen, men etter hvert kommer flere forslag fra klasserommet: Windows, Safari, Instagram.

– Vi trenger seks frivillige, sier en av lærerne.

Jentene skal prøve seg på en praktisk oppgave. Seks elever får utdelt et spillekort hver. Oppgaven er å lage en metode for å kunne sortere kortene fra laveste til høyeste verdi. En slik metode vil være nyttig når man lager datasystemer. Da er det ikke seks tall man skal sortere, men kanskje en million.

– Oppgaven var ganske merkelig, og jeg vet ikke helt om jeg skjønte det, sier Shi Madeleine.

«Nææh», sier jentene i kor når de blir spurt om de har lyst å bli dataingeniører. De mener likevel de har lært mye de ikke visste noe om fra før, og alle er enige i at en bioingeniørutdanning virket mest spennende.

Publisert: