– Mindre helikoptre har kun utstyr til visuell flyging. Lite egnet i dårlig vær.

Helikoptertypen som styrtet i Røldal navigerer via et nettbrett med bevegelig kart.

Publisert Publisert

LETT HELIKOPTER: Det var et lett helikopter av typen Robinson 44 som styrtet ved Røldal. Foto: Scanpix (arkiv)

Helikoptertypen som styrtet i Røldal søndag ettermiddag har tidligere vært involvert i 17 ulykker som er gransket av Havarikommisjonen.

Wenche Olsen, direktør for fagavdelingen ved Luftfartstilsynet, skriver i en e-post at det kreves svært lite rapportering fra private helikoptre som ferdes i ikke-kontrollerte luftrom.

Luftrommet i lavere høyder over Røldal er ikke-kontrollert.

– Så lenge flygingen foregår i ikke-kontrollert luftrom kan flygingen foregå uten å ha kontakt med lufttrafikktjeneste, skriver Olsen.

Les også

Helikoptervraket er hentet ned fra fjellet

– Trenger gode flyforhold

Odd Arne Lyng, daglig leder i Midtnorsk Helikopterservice AS, forteller at selskapet i 16 år har hatt syv-åtte maskiner av typen Robinson 44 i sin stall.

– Mindre enmotors helikoptre, som Robinson 44, er helt avhengige av gode flyforhold. Så snart det er lavt skydekke, snø i luften, mye vind eller tåke, så må pilotene på slike helikoptre ta sine forholdsregler, sier Lyng, som understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

Odd Arne Lyng Foto: Midtnorsk Helikopterservice AS

Store krav til piloten

– Et nettbrett med bevegelig kart er det som vanligvis er i bruk når slike helikoptre er i luften. Robinson 44 har ikke den navigasjonen som er om bord i eksempelvis offshore-helikoptre, luftambulanser og politihelikoptre, sier Lyng.

At de lette helikoptrene kun navigerer ved hjelp av visuell flyging, stiller etter Lyngs mening store krav til pilotene.

– Erfaring er helt avgjørende. Man skal blant annet ikke fly inn i skyer, men under skyer. Våre piloter har fløyet mange tusen timer med denne helikoptertypen og kjenner godt til begrensningene, sier Lyng.

– Få problemer

Midtnorsk Helikopterservice AS har ikke lenger helikoptertypen i bruk, men det skyldes ikke spesielle problemer.

– Når vi har valgt å fase ut Robinson 44, så har det sammenheng med at det etter hvert ble vanskelig å få tak i drivstoff til disse helikoptrene. Teknisk sett hadde vi veldig få problemer, sier Lyng.

Les også

– Skimiljøet i Røldal er preget av helikopterstyrten

7000 på verdensbasis

I selskapets omtale av helikoptertypen heter det at det er et rimelig lite sightseeinghelikopter, egnet til lokale rundturer og persontransport. Helikopteret kan løfte opp til 300 kilo.

– Det er produsert nærmere 7000 slike helikoptre på verdensbasis. Det er mange i bruk i Norge og Sverige, sier Lyng.

Publisert