– Mindre helikoptre har kun utstyr til visuell flyging. Lite egnet i dårlig vær.

Helikoptertypen som styrtet i Røldal navigerer via et nettbrett med bevegelig kart.

LETT HELIKOPTER: Det var et lett helikopter av typen Robinson 44 som styrtet ved Røldal. Scanpix (arkiv)

Helikoptertypen som styrtet i Røldal søndag ettermiddag har tidligere vært involvert i 17 ulykker som er gransket av Havarikommisjonen.

Wenche Olsen, direktør for fagavdelingen ved Luftfartstilsynet, skriver i en e-post at det kreves svært lite rapportering fra private helikoptre som ferdes i ikke-kontrollerte luftrom.

Luftrommet i lavere høyder over Røldal er ikke-kontrollert.

– Så lenge flygingen foregår i ikke-kontrollert luftrom kan flygingen foregå uten å ha kontakt med lufttrafikktjeneste, skriver Olsen.

Les også

Helikoptervraket er hentet ned fra fjellet

– Trenger gode flyforhold

Odd Arne Lyng, daglig leder i Midtnorsk Helikopterservice AS, forteller at selskapet i 16 år har hatt syv-åtte maskiner av typen Robinson 44 i sin stall.

– Mindre enmotors helikoptre, som Robinson 44, er helt avhengige av gode flyforhold. Så snart det er lavt skydekke, snø i luften, mye vind eller tåke, så må pilotene på slike helikoptre ta sine forholdsregler, sier Lyng, som understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

Odd Arne Lyng Midtnorsk Helikopterservice AS

Store krav til piloten

– Et nettbrett med bevegelig kart er det som vanligvis er i bruk når slike helikoptre er i luften. Robinson 44 har ikke den navigasjonen som er om bord i eksempelvis offshore-helikoptre, luftambulanser og politihelikoptre, sier Lyng.

At de lette helikoptrene kun navigerer ved hjelp av visuell flyging, stiller etter Lyngs mening store krav til pilotene.

– Erfaring er helt avgjørende. Man skal blant annet ikke fly inn i skyer, men under skyer. Våre piloter har fløyet mange tusen timer med denne helikoptertypen og kjenner godt til begrensningene, sier Lyng.

– Få problemer

Midtnorsk Helikopterservice AS har ikke lenger helikoptertypen i bruk, men det skyldes ikke spesielle problemer.

– Når vi har valgt å fase ut Robinson 44, så har det sammenheng med at det etter hvert ble vanskelig å få tak i drivstoff til disse helikoptrene. Teknisk sett hadde vi veldig få problemer, sier Lyng.

Les også

– Skimiljøet i Røldal er preget av helikopterstyrten

7000 på verdensbasis

I selskapets omtale av helikoptertypen heter det at det er et rimelig lite sightseeinghelikopter, egnet til lokale rundturer og persontransport. Helikopteret kan løfte opp til 300 kilo.

– Det er produsert nærmere 7000 slike helikoptre på verdensbasis. Det er mange i bruk i Norge og Sverige, sier Lyng.