Tysk ekspert slakter Skyss

"Europas dyreste dagsbillett, ubrukelig linjekart og usynlige busstopp". Den tyske kollektiveksperten Robert Schwandl er ikke nådig mot Skyss.

FÅR STRYK: De oransje Skyss-bussene dominerer kollektivtrafikken i Bergen. Men det fylkeskommunale kollektivselskapet må tåle kritikk fra tysk ekspert. ODD NERBØ (arkiv)

Tyskeren var nylig i Bergen for å teste ut kollektivtilbudet her, og har publisert resultatet på sin blogg.

Robert Schwandl er ingen hvilken som helst turist. Han har skrevet flere bøker om t-baner, bybaner og kollektivsystemer, og har reist Europa rundt for å evaluere systemene. I tillegg driver han den anerkjente siden UrbanRailNet, som bringer nyheter om kollektivbaner over hele verden.

«Fullstendig overpriset»

Hovedårsaken til at tyskeren har valgt ut Bergen, er Bybanen, som er ny siden han var her sist i 1996. Men Schwandl har også tatt for seg hele kollektivsystemet i Bergen, og er ikke spesielt begeistret for det.

«For det første, Bergen er et av de dyreste stedene jeg har vært, ikke bare når det gjelder transport. Her koster en 24-timersbillett 110 kroner, som er rundt 14 euro. Det er neppe mulig å slå for noen annen eurpoeisk by, med tanke på hva man får for pengene. Selv i Oslo, der det er et stort banenettverk, betaler man bare 80 kroner». skriver Schwandl.

Han mener et såkalt DagSkyss et «fullstendig overpriset», og viser til at billetten ikke engang inkluderer NSB-togene til Arna.

"Av en eller annen grunn klarer ikke Skyss å komme til enighet med NSB (...) Og selv om den delvis blir brukt til lokaltransport, er selvsagt heller ikke Fløibanen inkludert i DagSkyss, og den vil koste deg ytterligere 80 kroner opp og ned" skriver Schwandl.

«Ubrukelig»

Kritikken fortsetter:

"Skyss ville ikke fått en god karakter om jeg evaluerte dem. Deres buss— og bybanekart er rett og slett ubrukelig, kun et meget forenklet diagram som hjelper deg å bli litt orientert, men som er et fullstendig rot i sentrumsområdet. Det viser heller ikke alle stopp, og de er heller ikke vist i rutetabellen. (...)

Les også

Flere tar buss og bybane i Bergen

Da jeg prøvde å sjekke ut korrekt plassering og navn på stoppene for trolleybusslinje 2, ble jeg ganske desperat. Selv ikke det å gå langs mye av linjen klarte å overbevise meg, siden noen stopp er så enkle at de ikke engang viser navnet. I stedet er det bare et bittelite busskilt gjemt i buskene, noen ganger med nummeret på busslinjen som er ment å stoppe der"Den grundige tyskeren har også lagt merke til at de stoppene som har et navn på skuret, ikke nødvendigvis har det korrekte navnet, og viser til Årstadveien som eksempel.

«Skyss skjuler togstasjonen»

Et annet problem, ifølge Schwandl, er å finne ut hvordan man skal ta kollektivtransport til jernbanestasjonen.

«Trolleybussen og linje 3 går faktisk forbi jernbanestasjonen, men det er ikke noe stopp! De to nærmeste stoppene er i gåavstand, men er ikke relatert til togstasjonen i det hele tatt. Så med mindre man er kjent, er det ikke lett å finne stasjonen».

Et lignende problem er det med Bybanen:

«Jeg skjønner ikke hvorfor stoppet heter Nonneseter, når det skulle vært kalt Jernbanestasjon og ingenting annet. Ifølge Wikipedia eksisterer ikke Nonneseter en gang, men refererer til et gammelt nonnekloster som engang var der. Skyss prøver med vilje å ignorere NSBs stasjon. Det er ikke et hint på Bybanen om hvor stasjonen ligger», skriver Schwandl.

Roser Bybanen

Etter all denne kritikken mot Skyss, må vi ta med at Schwandl stort sett er begeistret for Bybanen.

Les også

Vi få opp farten

«Vakkert designet image», «Fin linjeføring som stort sett er separat fra annen trafikk», «behagelig interiør med god sikt rundt i vognene« og «full tilgjengelighet fra plattformene» er blant rosen som Bybanen får.I likhet med Fjord 1, mener Schwandl at vognene burde hatt en ekstra dør. Han irriterer seg også litt over de ulike melodiene som spilles på hvert stopp.

"Det var morsomt i begynnelsen, men etter hvert ble jeg ganske lei av dem" skriver han.

— Hyggelig med innspill

— Flere av momentene som Schwandl peker på, er brikker som ikke er falt på plass ennå, men som vi holder på med, og det er hyggelig å få innspill fra utlandet. Blant annet er vi i gang med forenkling av takst- og sonesystemet, skriver kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss i en e-post til bt.no.

— For turister er det for øvrig langt vanligere å benytte Bergen Card enn å bruke 24-timersbillett, siden dette også inkluderer adgang til en rekke turistattraksjoner til en rimelig penge, fortsetter hun

Dreyer har følgende kommentarer til kritikken fra Scwandl om de dårlige rutekartene:

— Skyss har utviklet en serie med trasékart som vi vet er blitt godt mottatt, men kartene er ikke detaljert med alle holdeplasser, men med trasé og knutepunkter for å gi overblikk. Om man trenger detaljer, er trasé med alle holdeplasser i kart tilgjengelig i reiseplanleggeren for mobil. Vi tar gjerne imot forslag til forbedringer av kartene, skriver hun.

Når det gjelder holdeplassmerkingen, påpeker Dreyer at det er et annet omfattende arbeid som Skyss håper å få orden på over tid, i samarbeid med vegmyndighetene.

- Spør sjåføren

Schwandls irritasjon over vanskene med å finne jernbanestasjonen kommenterer hun slik:

— Veinettet rundt Jernbanestasjonen er dessverre ikke så egnet for at busser fra Landås kan stoppe rett utenfor, så her må man gå et kvartal. Jernbanestasjonen er for øvrig enkelt søkbar i den elektroniske reiseplanleggeren, så hvis vi prøver å skjule at den finnes, har vi ikke gjort det grundig nok!

Dreyer peker også på at det er mulig å spørre bussjåføren hvis man er usikker.

— Av plasshensyn er det vanskelig å merke alle holdeplasser med alle omkringliggende reisemål, men vi ønsker å forbedre dette feltet og tar gjerne imot innspill, skriver hun.

Når det gjelder NSB, har Skyss og NSB en takstsamarbeidsavtale om periodebilletter, der NSB blir kompensert for prisforskjellen. Hvis denne avtalen skal utvides, trengs det en politisk beslutning, i tillegg til finansiering.

Navnet på Nonneseter bybanestopp er det ikke Skyss, men fylkespolitikerne, som har bestemt, så det må de bare forholde seg til.

Hva mener du? Diskuter under:

TYSK EKSPERT: Robert Scwandl har utgitt flere bøker om kollektivtransport. FOTO FRA BLOGGEN HANS

FÅR ROS: Scwandl liker bybanevognene, og synes Bybanen til Lagunen fungerer godt.