- Ikke redd for å fly ut igjen

Arne Geir Mehl, Herdis Eide og Morten Flister frykter ikke nye turer på sokkelen. LO-forbund advarer mot at kostnadspress og nytt EU-direktiv skal svekke heilkoptersikkerheten.

Publisert:

OLJEFOLK: Arne Geir Mehl, Herdis Eide og Morten Flister jobber alle i Nordsjøen og får derfor helikopterulykken tett inn på livet. Ingen av dem kvier seg for nye turer på sokkelen. Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN

RAZIKA MOT ISRAEL: Maria Råkil (midten) og Marie Moe (nede til venstre) i berngensbandet Razika er tydelig på hvem de støtter i Israel-Palestina-konflikten. Foto: Odd Nerbø

SVART-GRØNT: Oljearbeidere og olje-kritikere finner sammen på 1. mai. Foto: Odd nerbø

STREIK: 1. mai-feiringen i Bergen var preget av den pågående hotellstreiken. I toget var det tett med gule streikevester. Foto: Odd Nerbo

PÅ VENSTRE SIDE: Er det lov å kalle seg blokkuavhengig når en går i 1. mai-tog? Helt til høre ser en MDGs gruppeleder i Bergen Sondre Båtstrand. Foto: Odd Nerbø

REGNBUEALLIANSE?: Det er et stor spenn fra LO-forbundet Industri & Energi til denne gjengen. Foto: Odd Nerbø

DEN RØDE FANE: Sosialistisk Venstreparti har hatt flere i Bergen oppturer de siste årene. Her har neste generasjon heist flagget. Foto: Odd Nerbø

SER RØDT: Ikke så lett å holde styr på alt når vestlandsvinden får tak. Foto: Odd Nerbø

SYNGER UT: De lokalene Ap-toppeneHarald Scjelderup, Anna Elisa Tryti, Stig Frøiland, Jorill Christiansen og Karina Asbjørnsen synger internasjonalen. Foto: Odd Nerbø

I VINDEN: AUF markerte dagen med norske flagg og gule streikevester. Foto: Odd Nerbo

  • Se flere bilder fra 1. mai i Bergen i billedkaursellen over.

— En utrolig trist ulykke, sier Mehl, som er organisasjonssekretær i LO-forbundet Industri Energi. Forbundet organiserer ansatte i oljevirksomhet og Mehl flyr til og fra plattformer 10-12 ganger årlig.

Les også:

Les også

Helikopterofrene minnes over hele verden

Søndag gikk han i 1. mai-tog i Bergen. To dager tidligere, fredag formiddag, sto han klar til å gå om bord i et helikopter på Ekofisk-feltet da den første ulykkesmeldingen kom:

— Vi fikk beskjed om å returnere til venterommet. Etter en halvtime var det igjen klart for avgang.

Helikopteret som sto ute på dekk var en Sikorsky-maskin, ikke samme type som styrtet utenfor Turøy.

— Før avgang ble vi fortalt hva som hadde skjedd. Det var skremmende å høre, men jeg sov likevel som jeg pleier på vei til land, sier Mehl.

Preget av ulykken

SORTE BÅND: Astrid Öhlund Levåg fester sørgebåndet på Heidi Lambrechts Berge. Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN

I dag var Mehl på plass i 1. mai-toget i Bergen sammen med et femtitalls medlemmer av Industri & Energi. Svært mange av dem markerte dødsulykken fredag med svarte bånd rundt venstre arm.

1. mai-feiringen i Bergen var preget av helikopterulykken. Og av den pågående hotellstreiken. I toget var det tett med gule streikevester.

— Tusenvis av mennesker er berørt av denne ulykken. Ikke bare nærmeste familie, men også venner, naboer, kolleger og bekjente, sier Bjarne Lavik, mangeårig tillitsvalgt og inntil nylig forbundsekretær i Industri Energi.

Lavik frykter at ulykken har sammenheng med kostnadspresset i oljevirksomheten.

Derfor krever han at det blir nedsatt en kommisjon som gransker alle forhold rundt sikkerhet og kostnadskutt.

— Her vil vi i fagbevegelsen kreve en sentral plass, sier Lavik.

- Det fins vel en kostnad som kan kuttes uten at det går på sikkerheten løs; de høye lønningene og gode arbeidsvilkårene for oljearbeidere?

— Oljeansattes lønninger er bare småpenger i kostnadsbildet. Oljeansatte jobber dessuten like mye som du og jeg, sier han.

Stillhet for ofrene

STILLHET: På Torgallmenningen deltok de fremmøtte i ett øyeblikks stillhet for ofrene i helikopterulykken. Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN

Dagens hovedtaler i Bergen var Hans-Christian Gabrielsen, nestleder i LO.

Han innledet talen med å uttrykke medfølelse med de pårørende og fikk forsamlingen på Torgallmenningen med på å hedre ofrene med et øyeblikks stillhet.

Så dundret Gabrielsen løs på regjeringens skattepolitikk og håndtering av arbeidsledigheten.

— Regjeringen minner om den blå steinen der nede, sa han og nikket i retning Ole Bulls plass: - Den ligger helt stille, er tung, firkantet og blå.

Da applausen hadde lagt seg la han til: - I motsetning til regjeringen har den blå steinen plass i folks hjerter.

Ordfører Marte Mjøs Persen åpnet også talen med å snakke om helikopterulykken.

— Mange kjenner noen som jobber i Nordsjøen og vet hvilke farer de utsetter seg for både med transporten til og fra og ute på plattformen. Vi som samfunn er avhengig av den verdiskapingen. Som kommune, samfunn og medmennesker skal vi vise medfølelse og takknemlighet, sa Persen.

- Frykter EU-direktiv

I Industri Energis seksjon av 1. mai-toget gikk også Herdis Eide og Morten Flister, som begge jobber i forpleiningen på Statfjord B.

Heller ikke Eide og Flister kvier seg for nye turer ut i Nordsjøen.

— Jeg kommer til å sove slik jeg pleier, sier Eide. Flister nikker.

Organisasjonssekretær Arne Geir Mehl er mer bekymret for at Norge skal innføre EU-regulativet for helikoptersikkerhet.

— Norge har de strengeste kravene til helikoptersikkerhet i verden. Innfører vi EU-direktivet, vil det gå flere flytimer mellom hver gang maskinene vedlikeholdes, hevder han.

LO-sekretær Arne Jæger anslår at det deltok cirka 2000 personer i dagens tog.

Publisert: