Fisketorget tre ganger dyrere enn butikken

Enkelte av varene på fisketorget koster nesten tre ganger så mye som de gjør i butikken. Men rekene er billigere enn på Meny.

Publisert:

DYRT: Disse varene koster flere ganger så mye på Fisketorget enn på butikken. - Vi har høye kostnader og må prise oss deretter, sier selgeren. Foto: Emmad Zangani

— Du kan kjøpe øl på butikken, eller så kan du drikke ute til femdoblede priser. Prinsippet er det samme, sier Viggo Lynghaug.

Han har jobbet som torghandler siden 1983, og selger diverse oster, pølser og sardiner til nysgjerrige turister.

Tre ganger prisen

Turistene må imidlertid belage seg på å punge ut. Enkelte av varene koster over tre ganger så mye som i butikken.

King Oscar Sardiner i olivenolje selges for 40 kroner pakken hos handleren, mot 12 kroner på Kiwi.

Pakkene med Fløtemysost og Gudbrandsdalost selges for 120 kroner per stykk. På butikken får du dem for en femtilapp.

Et glass moltesyltetøy på 375 gramgår for en hundrelapp. På butikken får du 540 gram for 70 kroner.

Liten profitt

— Vi betaler over 150.000 kroner årlig i leie. I tillegg kommer lønnskostnader på toppen av det igjen. Dette er ingen gullgruve, og vi sliter mye for pengene, sier Lynghaug.

SLINGRINGSMONN: Torghandler Viggo Lynghaug forteller at den høye prisen ofte blir prutet ned. - De har en prutekultur så vi er nødt til å ha et slingringsmonn. Foto: Emmad Zangani

Han forteller at prisene i utgangspunktet er veiledende, og at varene ofte selges for mindre enn den oppgitte prisen.— Mange av turistene kommer fra en prutekultur. Vi er derfor nødt til å ha et slingringsmonn, sier han.

Ifølge Lynghaug har de færreste av turistene smakt varene han selger.

— Vi deler med glede ut smaksprøver, og bruker mye tid på å snakke med turistene om norsk historie og kultur. Vi vil jo at de skal ha en god opplevelse her, og legger til at det går opp mot 20 pakker skivet ost til smaksprøver dagen.

Selger til nordmenn

Lynghaug forteller at bodene er priset etter hverandre, og at en reduksjon i pris ville ført til en priskrig.

— Jeg er nødt til å ta hensyn til konkurrentene. Dersom jeg setter ned prisen, kommer de andre til å følge etter. Det er det ingen som tjener på, sier han.

Han opplyser at det som oftest er nordmennene selv som kommenterer prisene, ikke turistene.

— Det er veldig sjeldent turistene påpeker prisene. I tillegg har jeg en rekke varer nordmenn kjøper, men de har jeg ikke fremme, sier Lynghaug, og viser til en rekke økologiske pølser fra norske gårder.

Les også:

Les også

Tapte veddemål – måtte gå opp Stoltzekleiven 24 ganger

Billigere enn Meny

Kristian Agledal selger fersk fisk på Fisketorget. Han ønsker ikke å kommentere prisene, men forteller at de har en del norske stamkunder.

FERSK: Kristian Agledal forteller at den ferske fisken blir solgt til turister samt flere stamkunder. Pågangen er størst før helgen. Foto: Emmad Zangani

— De kommer ofte før helgene og handler inn fisk. De vet at de får fersk norsk fisk her. Rekene selger han for 200 kroner kiloen, det er 19 kroner billigere enn på Meny.

Laksefiletene koster 229 kroner kiloen, på Meny går de for 199 kroner.

Les også:

Les også

Rekordår for turistnæringen – 2016 ligger an til å bli enda bedre

Stien på Torget

Jan Ove Stien driver fruktbodene Stien på Torget. Han har vært i bransjen siden 1978.

BESTE: Jan Ove Stien forteller at jordbærene han selger er nøye håndplukket, og at han kun aksepterer de beste av de beste. Foto: Emmad Zangani

— Jeg synes ikke det er riktig kun å sammenligne pris. Vi tar inn det beste av håndplukkede norske råvarer, sier Stien, og legger til at kundene ikke får rote i varene slik de får i butikken.Han har også mange faste norske kunder.

— Det er ikke bare turistene som kjøper fra oss, men også bergensere.

Dole premium bananer koster 25 kroner på Meny. Stien selger tilsvarende for 35 kroner.

Norske jordbær selges på Meny for 30 kroner. Jordbær fra Bergsdalen selger Stien for 55 kroner kurven.

Siste sommerdagene:

Les også

Her nyter de

— Greit at det er dyrt

Turistene Abisjik Vas og Arasan Palani jobber i Tyskland, men kommer opprinnelig fra India.

FORNØYDE: Tursitene Absjik Vas og Arasan Palani reagerer ikke på Fisketorgets priser. -Det er dyrt, men alt ser ferskt og godt ut, sier Vas. Foto: Emmad Zangani

De har ikke noe imot prisene på Fisketorget, og forteller at de kommer til å spise her.— Det er dyrt, men alt ser veldig ferskt og godt ut. Det er mange turister her, så det er ikke sikkert det er dyrt for alle, sier Vas.

Publisert: