Miljøvennlig gass må til Danmark

Fjord Line må kjøre miljøvennlig naturgass 1558 kilometer fra fergeleiet utenfor Stavanger til Hirtshals. Årsaken er at de ikke får fylle tanken på fergene mens passasjerene er om bord i Norge.

Publisert Publisert

STOLT: MS Stavangerfjord, som går på flytende naturgass (LNG) hadde sin jomfrutur med passasjerer om bord i helgen. Administrerende direktør i Fjord Line Ingvald Fardal er fornøyd passasjer. Foto: ODD E. NERBØ

PRISVINNER: Fjordline har allerede vunnet en internasjonal miljøpris for sin satsing på naturgass. Nå håper rederiet at regelverket endres slik at de skal slippe å kjøre drivstoffet til Danmark.

stavanger_hirtshals naturgass.pdf

— I et klimaperspektiv er dette ingen god løsning. Poenget med å bruke naturgass på våre passasjerferger er jo å redusere utslippene, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

Denne helgen kjørte nye MS Stavangerfjord sin jomfrutur mellom Hirtshals og Bergen med passasjerer om bord. Fergen bruker flytende naturgass (LNG) som eneste drivstoff og har allerede gitt Fjord Line en internasjonal miljøpris.

Lovlig i Danmark, ulovlig i Norge

Det er bare en hake. Norsk regelverk tillater ikke at tanken fylles uten at fergen samtidig tømmes for folk. I Danmark, derimot, er dette fullt lovlig. Dermed må cirka 20 prosent av naturgassen, som produseres i Risavika utenfor Stavanger, fraktes til Hirtshals i tankbiler.

Når neste ferge settes inn i trafikken om seks måneder blir liggetiden i havn så kort at Fjordline kan bli nødt til å frakte alt drivstoffet til Danmark. Det betyr 16–20 fullastede tankbiler som kjører 1558 kilometer hver eneste uke.

Et forsiktig anslag tilsier at tungtransporten ukentlig vil gi 28 tonn ekstra CO2-utslipp.

— Norge burde ligge i forkant og ikke i etterkant når det gjelder å tilpasse r

egelverket. Men samtidig er vi klar over at vi er pionerer når det gjelder bruken av naturgass på denne typen båter, og da må vi regne med at ikke all infrastruktur er på plass med det samme, sier Fardal.

Les også

- Veldig høy standard

Les også

- Åh, den har vi ventet på

Fare for brann

Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har ansvaret for reglene rundt bunkring av flytende naturgass (LNG) på passasjerbåter når bunkringen skjer fra land.

Ifølge sjefingeniør Trond Carlsen er det faren for lekkasjer og branner som er årsaken til at disse båtene i dag ikke kan fylle drivstoff med passasjerer om bord. Flytende LNG holder en temperatur på 160 minusgrader og vil fordampe i samme øyeblikk som den lekker ut.

— I en riktig blanding med luft er gassen brannfarlig. Risikoen for eksplosjon er liten i åpent lende, men brann kan også være en alvorlig hendelse, sier Carlsen.

Hvis gasskyen ikke finner en tennkilde vil den stige til værs med vinden og forsvinne. Både Fjord Line og andre rederier har tatt kontakt med DSB i forbindelse med gassutfordringen.

— Vi opplever et press fra rederiene for å finne en løsning på dette. Passasjerfergene utfordrer oss fordi de har kort liggetid i havnene, og bunkringen må skje mens de ligger der. Bruken av naturgass er positivt for miljøet, men vi må holde igjen og sørge for at dette kan skje på en sikker måte før vi eventuelt åpner opp for det, sier Carlsen.

Kan ikke love løsning

Sjefingeniøren kan verken si om eller eventuelt når regelverket blir endret.

— Dette er ikke gjort over natten. Vi holder fremdeles på med en generell risikoanalyse som skal ligge på bordet før vi tar stilling til hva som skal gjøres videre, sier han.

Administrerende direktør i Fjord Line Ingvald Fardal er overbevist om at det er mulig å sikre at tankene på passasjerfergen kan fylles på en trygg måte, også med passasjerer om bord.

— Når Sverige og Danmark har fått dette til, må det være mulig for oss også. Men det er viktig at vurderingene som gjøres er grundige. Vi har jobbet målrettet med dette i halvannet år og håper at vi kan slippe kjøringen til Danmark, sier han.

Publisert

Les mer om dette temaet