- Det hender folk takker meg

Vekter og områdeleder Cathrine (25) har tatt mange av snikerne på fersk gjerning. I fjor ble 13.064 tatt på bussen uten gyldig bilett.

Publisert:

KONTROLL: 13064 snikere ble tatt på bybanen og på busser i fjor. Hvor mange som blir tatt i år gjenstår å se. Foto: Elias Dahlen

Bybanen glir rolig inn på stoppet i Byparken i Bergen sentrum. En stor folkemengde strømmer ut av dørene. Seks svartkledde vektere står blant dem,de går målrettet inn på Bybanen.

Les også:

Les også

Sterk vekst for hurtigbåtene

Cathrine (25) er områdeleder og vekter i Securitas, som gjennomfører billettkontroller på vegne av Skyss. Hun ønsker ikke å bli omtalt med etternavn av hensyn til jobben hun gjør. Cathrine har gjennomført billettkontroll på utallige bybanevogner og busser siden hun begynte for seks år siden.

— Det er en veldig variert, spennende og sosial jobb. Men jeg vet aldri hvem jeg møter på, så det er veldig uforutsigbart, forteller hun mens vi står og venter på neste bybanevogn som skal kontrolleres.

Les også:

Les også

- Vanskeligere for eldre å reise med bussen

— Merker en økning

I fjor ble 426.400 reisende kontrollert, viser tall fra Skyss. 13.069 reisende ble tatt uten gyldig billett. Cathrine sier hun merker at det har vært en økning i antall passasjerer som sniker.

PÅ VAKT: - Vi er på hele dagen alle dager i alt slags vær, sier vekter og områdeleder Cathrine (25) Denne gjengen tar omtrent 40 snikere per dag. Foto: Elias Dahlen

— Det blir en del gebyrer. Å kjøpe billett på mobil er veldig enkelt og greit, men det kan være utfordrende for oss. Vi følger ekstra nøye med på klokken nå etter at det var mulig å kjøpe på skyssappen, sier hun.

Les også:

Les også

Skyss slutter å trykke opp ruter

Hvor og når kontrollene finner sted er en kombinasjon av strategi og tilfeldigheter. Blir du tatt uten gyldig billett, må du betale et gebyr på 950 kroner, eller 1150 kroner dersom du velger å få tilsendt faktura.

Cathrine forteller at folk reagerer veldig forskjellig når de blir tatt.

— Alle sniker

— De fleste blir litt furtne når de får gebyr, men det er konsekvensene av å ikke ha billett. Jeg har også opplevd at noen har takket meg for at de fikk faktura, forteller hun.

Det hender vekterne kan stå i en time for å diskutere med passasjerer uten gyldig billett.

— Det skjer kanskje 1-2 ganger uken. Men det er mange av dem som blir tatt som bare har glemt seg bort. Så er det de som sier at de ikke har råd til å fylle på kortet. Det er veldig enkelt å ha kontroll hvis alt det tekniske fungerer som det skal, men det hender

at vi deler mobildata for at folk skal få vist frem billetten sin, sier hun.

Vi går på Bybanen og de seks vekterne sprer seg utover vognen med hver sin kortleser i hånden. Er billetten gyldig lyser det grønt, er den utgått lyser det rødt.

Les også:

VARIERT: - Det er en veldig variert jobb, men jeg har opplevd noen lite hyggelig episoder, sier vekter og områdeleder Cathrine (25) Foto: Elias Dahlen

Les også

NSB og Skyss snakker ikke sammen

På en gjennomsnittlig dag tar vekterne omtrent 40 personer uten gyldig billett. Cathrine forteller at de har opplevd å bli truet, spyttet på og dyttet.

— Jeg lærte fort at alle sniker, det kan være hvem som helst, sier hun.

— Jobber fortløpende med å redusere sniking

Lengst fremme i Bybanen møter Cathrine på en japansk turist som kun har tatt med seg kvitteringen.

— Det er ikke billetten, har du billetten? sier hun på engelsk og mannen ser forvirret ut.

Tall fra Skyss viser at antall som ble tatt uten gyldig billett på bussen økte med en prosent i 2015.

Leder i avdeling Trafikktilbud i Skyss, Målfrid Vik Sønstabø, sier i en e-post til Bergens Tidende at det jobbes med å redusere sniking i kollektivtransporten.

Les også:

Les også

Gikk mobilen din i svart med Skyss-billett? Denne kan redde deg.

— Det er rimelig å tro at et åpent system vil være mer utsatt for sniking. Reisende kan gå om bord uten å vise billetten til sjåføren. Vi har valgt en åpen løsning for billetter. Dette er i tråd med hvordan det blir gjort i Oslo, og andre byområder i Norden, opplyser hun.

Sønstabø mener satsingen på nye salgskanaler har vært et løft for å gjøre kollektivreisene enklere. Ifølge trafikktilbudlederen gir det nye systemet kortest mulig

SKYSS: - Det er rimelig å tro at et åpent system vil være mer utsatt for snik, sier Leder i avdeling Trafikktilbud i Skyss, ;ålfrid Vik Sønstabø. Foto: Skyss

holdeplasstid, og smidig av— og påstigning.

— Nå kontrollerer vi færre reisende mot at vi tidligere år kontrollerte flere, i hovedsak gjennom svært hyppige kontroller på Bybanen i rushtiden. Vi ser likevel en økning i tallet for sniking. Dette kan selvsagt vise seg å være en reell økning i antall reisende uten gyldig billett, men slik vi ser det er det like mye et resultat av at vi ved større spredning av kontrollene treffer bedre.

- Avhengig av billettinntektene

Et fast antall storkontroller gjennomføres hvert år, opplyser Sønstabø. Så langt i år har disse resultert i en snikandel på syv prosent. Det er flere som blir tatt i storkontroller siden det ikke er like lett å gå av før vekterne rekker gjennom hele bussen eller Bybanen.

— Storkontroller er ressurskrevende. Selv om vi fikk inn mer i gebyrer i 2015 enn tidligere år bruker vi fremdeles vesentlig mer på å gjennomføre selve kontrollene.

Les også:

Les også

- Aktivere billetten? Det visste jeg ikke

Det blir fortløpende jobbet med å redusere sniking i kollektivtransporten, opplyser Sønstabø.

— Skyss er helt avhengige av billettinntektene for å tilby det kollektivtilbudet vi har i dag. Vi får ikke inn i gebyrer de summene vi taper på snik, og det er heller ikke et mål å dele ut flest mulig gebyrer.

Vi går ut av Bybanen igjen, Cathrine forklarer den forvirrede mannen hvordan han skal bruke billettmaskinen på riktig måte.

HJELP: En forvirret japansk turist får hjelp med bilettkjøpet av vekter og områdeleder Cathrine (25) Foto: Elias Dahlen

— Kan forstå at det er dyrt

— Jeg kan forstå at folk synes det er dyrt, jeg skulle gjerne ønske prisene var lavere. Det går utover alle som reiser når folk sniker, og det øker også billettprisene enda mer på sikt, sier hun.

Den japanske mannen, som ikke ønsker navnet sitt offentliggjort, får en gyldig billett ut av billettmaskinen. Nå kan han trygt ta Bybanen videre.

— Han måtte ha hjelp med billettkjøpet siden han kun hadde tatt med seg en kvittering fra automaten, forklarer Cathrine.

Les også:

Les også

Innbrudd på Skyss-apper

Hun gjør seg klar for å hoppe på neste bybane sammen med de andre vekterne, det er syv timer igjen av arbeidsdagen og mange fler passasjerer å kontrollere.

— Jeg tror det vil hjelpe med synlige kontroller, og at billettkjøp er enkelt og lett tilgjengelig for folk.

Publisert: