Her viser produsenten den omstridte sveiseskjøten

Airbus slår fast at helikopterulykken ved Turøy ikke kan skyldes brudd i hovedakselen.

Publisert:

I løpet av fem måneder i 2012 skjedde det to ganger at helikoptre av typen Super Puma EC225LP havarerte i Nordsjøen. Begge gangene skyldtes havariene brudd i akselen i hovedgirboksen.

Fartøyene var av samme type som det som styrtet ved Turøy fredag. 13 mennesker omkom i ulykken.

Ny design

I etterkant av uhellene i 2012, ble helikoptrene satt på bakken i flere måneder. Airbus utviklet en ny design på hovedakselen, som senere ble godkjent av den europeiske luftfartsmyndigheten Easa, og luftfartstilsynene i Norge og Storbritannia.

Ifølge Teknisk Ukeblad var den nye akselen tykkere, glattere og med bedre smøring. I videoen ovenfor, som er fra desember 2012, viser produsenten hvordan akselen er designet.

Videoen viser hvordan akselen består av to deler som sveises sammen. Dette er en helt uholdbar løsning, mener tidligere sjefingeniør Jan Erik Syljeset.

— Annen årsak

Airbus opplyser til BT at representanter for selskapet har undersøkt vraket fra Turøy-styrten. Selskapets egen konklusjon er at ulykken må ha en annen årsak enn ved uhellene i 2012. De mener altså at styrten ikke skyldes brudd i akselen.

Havarikommisjonen, som gransker ulykken, har foreløpig ikke bekreftet dette.

Ifølge Airbus er det ingen grunn til at helikopterne skal settes på bakken. Selskapet har likevel valgt å innstille all kommersiell trafikk, «av respekt for alle de berørte».

HENTET OPP: Restene fra ulykkeshelikoptere ble hentet opp lørdag formiddag utenfor Turøy. Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen

Jan Erik Syljeset, som har lang erfaring med tretthetsbrudd i turbiner og offshore-konstruksjoner, er sterkt kritisk til den nye løsningen. Hovedproblemet, mener han, er at akselen består av to deler som er sveiset sammen.— De har laget en tykkere aksling, men sveiseskjøten er den samme som tidligere. Området som er sveiset er svært utsatt for belastninger. Det er en meget dårlig løsning, sier Syljeset. Han peker på at sveiseskjøter øker faren for tretthetsbrudd.

- Ikke noe galt

Syljeset understreker at han ikke vet noe om årsaken til fredagens ulykke, men mener uansett at Airbus bør gjennomføre en helt ny design av drivakselen.

— Frem til dette er gjort må helikopterne stå parkert på bakken. Jeg synes synd på flyverne som må sette seg bak spakene på denne maskinen, sier han.

Airbus mener derimot det ikke er noe galt med Super Puma-helikoptrene.

«Gitt informasjonen som er innhentet de siste 48 timene, har Airbus Helicoptersbestemt at det på nåværende tidspunkt ikke er noen grunn til å suspendere helikoptertrafikk av typen EC225LP», skriver selskapet i en pressemelding.

16 omkom i 2009

I 2009 omkom 16 personer da en annen Super Puma-modell, AS332 L2, styrtet i havet øst for Skottland. Også den gangen oppstod problemet i hovedgirkassen, men årsaken var en annen: Brudd i et såkalt planetgir, som førte til at hovedrotoren løsnet fra maskinen.

Den erfarne helikopterpiloten Per Gram er kritisk til uttalelsene fra Airbus etter ulykken. Foto: KRISTIAN JACOBSEN (ARKIV)

Airbus har tidligere understreket at Super Pumaen som havarerte i 2009, var en annen type enn det som styrtet ved Turøy fredag.— Det er betydelige forskjeller mellom dem, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK.

- Nærmest identiske

Syljeset sier derimot at den avgjørende delen er bygget opp på samme måte på de to modellene.

— Hovedgirboksen er så å si identisk, sier han.

Dette bekreftes av en erfaren helikoptermekaniker BT har snakket med. Vedkommende ønsker ikke å uttale seg med navn av hensyn til arbeidsgiveren.

— EC225LP er et mer moderne helikopter enn forgjengeren, men selve prinsippet i girboksen er akkurat det samme, sier mekanikeren.

Den erfarne helikopterpiloten Per Gram peker på det samme:

— Airbus prøver seg på en bortforklaring når de sier at det store forskjeller mellom fartøystypene. Girboksene er nærmest identiske. Jeg vet ingenting om hva som var årsaken til ulykken på fredag, men produsenten må bidra til å finne svaret, i stedet for å fraskrive seg ansvaret, sier han.

Publisert: