Strakstiltak på E39 på Stord

Vegvesenet skal ruste opp ulykkespunktet der Dave Gardien (47) og datteren Anja (10) omkom på Stord.

FEILKONSTRUKSJON: Krysset ved Ådland bru ville aldri blitt bygget slik i dag, ifølge veiekspert.
  • Erlend Langeland Haugen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

Dave Gardien (47) og datteren Anja (10) omkom i en voldsom ulykke ved Ådland bru på Stord 28. februar. Det har vært en rekke ulykker samme sted de siste årene, og Statens vegvesen varslet gransking etter ulykken.

Nå setter de inn flere strakstiltak på veien, skriver NRK.

— Vi har jobbet aktivt for å få finansiert dette, og nå har vi lykkes. Det er vi veldig glade for, sier Gunnhild Vangsnes, seksjonsleder i Statens vegvesen.

Setter ned farten

Strakstiltakene er følgende:

  • Nedsatt fartsgrense fra 70 til 60 km/t ved broen. Dette er ute på høring, og Vegvesenet venter på svar fra politiet.
  • Skogrydding for å bedre sikten i området.
  • Rette opp tverrfallet (kjørebanens helning på tvers av veien).
  • Merke opp veien på nytt i krysset for å markere avkjørselen til Leirvik tydeligere og forbedre kryssområdet.
  • Skifte ut rekkverket på broen til et som er både høyere og sterkere.
OMKOM: Dave Gardien og datteren Anja Gardien.

— Det er de viktigste punktene vi går i gang med nå. Vi har allerede startet detaljprosjekteringen, og målet er å være ferdige på høsten, før vinteren kommer, sier Vangsnes.Hvilke konsekvenser arbeidet vil få for trafikkavviklingen, er det for tidlig å si noe om, sier seksjonslederen. Hun understreker at de vil gjøre utbedringene på tidspunkt som er minst mulig til hinder for bilistene.

— Dette har vært en utsatt punkt når det gjelder trafikkulykker. Vi har hatt et stort ønske om å få gjort noen tiltak der for å hindre at det skal skje flere ulykker på strekningen, sier Vangsnes.

Aksjonerte i protest

Ulykken i februar fikk flere til å reagere. Frps Arne Sortevik krevde tilsynssak, mens norske yrkessjåfører aksjonerte i protest mot standarden på norske veier.

Fylkesleder Jan-Ove Halsøy i Norges Lastebileierforbund i Hordaland er fornøyd med strakstiltakene.

— Det er veldig positivt. Sent, men godt. Det er positivt at de lytter når ulykken først er ute og vi poengterer dette på en så sterk og klar måte, sier han.

- Du føler at dere er blitt hørt etter protestaksjonen?

— Absolutt, dette hadde aldri skjedd om folk ikke hadde reagert. Vi får håpe at det nå blir lettere å få fjernet slike farlige trafikkpunkt, så vi slipper disse ulykkene. Hele landet deltok faktisk i den aksjonen, og det viser at det er mange «Ådland bru» rundt om i Norge.

Ønsker ny trasé

Ulykkesrapporten viste at det ikke var noe galt med kjøretøyet, og at det heller ikke var brudd på kjøre- og hviletidsreglene. Det var derimot svært glatt veibane. Vogntoget holdt rundt 30 kilometer da det kjørte utfor veien.

Krysset ved Ådland bru ville heller aldri blitt bygget slik i dag.

— I dag ville vi aldri bygget et veikryss i enden av en nedoverbakke og inn på en bro. Det er slikt som kan føre til ulykker, sa Leiv Harald Hanesand, ansvarlig for trafikksikkerhet i Statens vegvesen i Haugesund, til BT i mars.

Les også

- Den lille jenten skulle bare på ferie med far

Også i 2010, etter en rekke alvorlige ulykker ved Ådland bru, laget Vegvesenet en rapport om ulykkessituasjonen på Stord og gjennomførte flere strakstiltak.

På lang sikt er målet en helt ny trasé, men det avhenger av bevilgninger gjennom Nasjonal Transportplan (NTP).

Publisert
  1. Trafikk

Les mer om dette temaet

  1. Tilrår 50 km/t på dødsbrua

  2. Her forteller Anjas mamma om avskjeden med datteren

  3. Bremset ned før ulykken inntraff

  4. Når Anja og Dave gravlegges, stopper trafikken i Norge

  5. Bas (11) har sendt brev til kongen

- VI BLE HØRT: Fylkesleder Jan-Ove Halsøy i lastebileierforbundet er glad for tiltakene.
BT anbefaler

Hard eller rolig start? Her er Stoltzen-triksene.

Anita Lilleskare er ikke bare vanvittig rask opp Stoltzekleiven. Hun har også kuttet tiden drastisk. Fra 12.

LES SAKEN