Mikrofly nødlandet i Austevoll

Fikk problemer med motoren lørdag.

Publisert: Publisert:

NØDLANDET: Her ligger mikroflyet i terrenget på Austevoll. - Har man en motor som er ustabil, bør man vurdere å nødlande på et trygt sted. Siden det gikk bra med ham, var dette et fornuftig valg, sier Petter Faye-Lund, leder av flytryggingskomiteen i Norsk Luftsportsforbund (NLF) Mikro. Foto: 2211-TIPSER

Formann i Stord flyklubb, Sigurd Brattetveit, forteller at det var et medlem av Stord mikroflyklubb som måtte nødlande på Austevoll lørdag.

— Vi vet ikke helt hva som skjedde, men han hadde problemer med motoren og valgte derfor å nødlande i stedet for å fly over fjorden til Stord, sier han.

Brattetveit beskriver nødlandingen som udramatisk.

— Det er ikke noe problem å lande et mikrofly på et jorde. Vi vet ikke så mye om skadene på flyet, men det går iallefall bra med piloten, sier han.

Skjer ikke ofte

Petter Faye-Lund, leder av flytryggingskomiteen i Norsk Luftsportsforbund (NLF) Mikro, mener det var et fornuftig valg å la være å fly videre over fjorden.

— Det som er «bra» med et mikrofly er at de har veldig lav landingshastighet. Mikrofly gjør dermed en god jobb med å lande på steder som normalt sett ikke er egnet for landing, sier han.

KUPERT: Mikroflyet sto på nesen. Foto: 2211-TIPSER

Faye-Lund redigerer hendelsesrapporter fra Norge, og forteller at en svært lav andel av disse er knyttet til nødlandinger.

— Av rundt 30 hendelser i året, med alt ifra punktert nesehjul til bagateller, handler kanskje fem prosent om nødlandinger. Og det er veldig få, sier han.

Gode motorer

Bakgrunnen er blant annet at motorene som sitter i mikrofly kan gå i 2000 timer før de skal inn til full overhaling.

— Mikrofly har svært driftssikre motorer og pilotene får en grundig opplæring i hvordan de skal håndtere nødsituasjoner, sier Faye-Lund.

Han påpeker at dersom hendelsen hadde vært av mer alvorlig art, ville noen knyttet til havariproblematikk sentralt i forbundet uttalt seg i stedet.

Publisert: