«Bybane»-buss snart i Bergen

Den første av to hybridbusser Skyss har bestilt fra Belgia er snart ferdig. - Det blir veldig spennende å få dem på veien, sier Ingrid Dreyer i Skyss.

Publisert Publisert

NYE BUSSER: Til neste høst skal busser av denne typen rulle på veiene i Bergen. Bussene er miljøvennlige, 24 meter lange og kan romme 155 personer. Foto: SKYSS

  • Marit Fosso
iconDenne artikkelen er over seks år gammel
Les også

Prøver ut superbusser i Bergen

De toleddete bussene er utstyrt med både forbrenningsmotor og elmotor, og ser ut som en blanding av buss og bybane.— Utseendet er bevisst fra leverandøren sin side, siden det knytter seg positive assosiasjoner til trikk og bybane, sier Stein Bjørlykke i HOG Energi som administrerer prosjektet.

Nå er den første bussen snart ferdigstilt på Van Hool-fabrikken i Belgia. Etter planen skal den leveres til Bergen 22. september.

Først må bussen testes, og sjåfører og vedlikeholdspersonell læres opp.

— Vi gleder oss til å se dem i trafikk og få være med på å prøve ut helt ny teknologi, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

BYBANELIGNENDE: - Leverandørene har vært bevisst på at useendet skulle minne om trikk og bybane, sier Stian Bjørlykk i HOG Energi som administrerer prosjektet. Foto: Exquicity/Van Hool.

Bommelom får bussen frem

De nye hybridbussene og de nesten hundre vanlige gassbussene som allerede er i drift i Bergen, skal gå på biogass fra det nye biogassanlegget i Rådalen.

— Vi håper anlegget blir ferdig i løpet av 2015. Når bussene går på biogass vil de ikke slippe ut noe CO2, sier Bjørlykke.

Biogassen i Rådalen skal produseres av avløpsslam.

— Når du går på do og gjør bommelibom kan du flytte en buss 20 meter sies det.

Koster 20 millioner

Til sammen vil prislappen på de to hybridbussene komme på rundt 20 millioner kroner.

— Dette er et prøveprosjekt for å se om bussene er så miljøeffektive som vi håper, sier Bjørlykke.

I prislappen inngår også rapportering og oppfølging.

— Vi håper bussene vil være 30 % mer energieffektive enn vanlige gassbusser, sier han.

Kan bli satt inn på ny linje

Bussene er 24 meter lange og er dermed lenger enn den tillatte lengden for leddbusser på 18,75 meter.

— Vi måtte dermed søke om dispensasjon fra Vegdirektoratet for å få lov til å bruke dem, sier Dreyer i Skyss.

Vegdirektoratet har gitt tillatelse til å sette den første bussen i drift på linje 2 mellom Birkelundstoppen og Strandkaiterminalen.

— Nå skal vi søke om få teste neste buss på den nye linje 9 mellom Høyskolen på Kronstad og Festplassen, sier Dreyer.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Paret fra Fana var lei av det travle livet. – I løpet av tre minutter bestemte vi oss.

– Det var jo helt skrullete det vi gjorde. Men vi var ikke aldeles bortreist heller.

Sakene flest leser nå

  1. Dette er helsetoppens mest optimistiske anslag for når vi er tilbake til normalen

  2. – Ingvil Smines Tybring-Gjedde leverte et vitnemål det står respekt av

  3. Foreldre får ansvaret for skoletransport hvis det blir streik. Adrian vurderer å ta sykkelen fatt.

  4. Tre øyer utenfor Bergen er til salgs. Pris for den dyreste: 20 millioner.

  5. – Har Åsane en sjel? Ja, og nå har den endelig fått skikkelig kåk.

  6. Kamelen dømt på alle punkter