Bergensbanen ble dobbeltstengt

Full togstans også mellom Bergen og Voss.

Publisert Publisert

RASET: Raset har gått over dette snøoverbygget. Vitner forteller om gnister og røykutvikling da raset rammet overbygget. Foto: 2211-TIPSER

VENTER: Her venter passasjerer på Geilo stasjon etter at det kom melding om at Bergensbanen er stengt. Foto: KJERSTI KVILE

iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Litt for klokken 09 mandag morgen ble alle tog mellom Bergen og Voss stoppet. Årsaken er feil i kommunikasjonssystemet mellom togene og trafikksentralen.

— Feilen rammer alle tog mellom Bergen og Myrdal. Vi vet ikke hva som er årsaken til feilen, men jobber med saken, opplyste pressevakt Harry Korslund i Jernbaneverket litt over klokken 11 mandag.

Feilen i kommunikasjonssystemet er nå rettet, og togene går som normalt mellom Bergen og Voss.

Togene bruker et eget mobilnett som heter GSM-R. I tillegg til samtaler, overføres det viktig sikkerhetsinformasjon og opplysninger om togets posisjon over dette nettet.

— Det er ekstremt sjelden at dette systemet ikke virker som det skal.

NSB satt opp busser mellom Bergen og Arna, og Arna og Voss i forbindelse med stengningen.

Ras stenger banen

Fra før var Bergensbanen stengt fra Voss og østover på grunn av ras. Ifølge pressevakt Korslund er skadene omfattende, og banen vil være stengt i flere dager.

— Det er blant annet avdekket skader på strømforsyningsanlegget og på kjøreledningen. Og vi kan heller ikke utelukkke at det er skader på andre type kabler langs banen. Det er også en støttemur som har fått seg en kraftig trøkk, sier Kroslund og legger til:

— Så dette er en omfattende jobb som berører flere fagfelt. Og det endelige omfanget er på langt nær klarlagt.

Korslund forteller at geologer skal inn i rasområdet og at klatrere skal opp i fjellsiden for å undersløke fjellet og fjellforholdene godt.

— Det er viktig å få kartlagt risikoen for nye ras. Vi vil også se på eventuelle behov for sikringstiltak og fjellrens, sier han.

I to-tiden hadde geologene vært oppe for å se på raset.

— Nå sitter de og diskuterer funnene og planlegger, sier kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Sør-Vest, Inge Hjertaas.

Han forteller at et klatrelag fra Mesta skal i gang med å renske og sikre fjellsiden i morgen når det lysner.

— Vi er usikre på om det er nok å renske, eller om en må bolte i tillegg.

Når fjellveggen er sikret starter arbeidet med å fjerne steinmasser og fjerne ødelagt materiell som ligger i sporet.

— Deretter går vi over i byggefasen. Den ødelagte støttemuren er den største utfordring, og vi er usikre på hvor lang tid det vil ta å få opp en midlertidig eller permanent erstating, sier han.

Se NSBs informasjonsside om alternativ transport på Bergensbanen

Eget bussopplegg

Pressetalsmann Erik Lødding i NSB sier at de nå jobber med å få på plass et bussopplegg.

— Vi vet ikke hvor lenge Bergensbanen blir stengt. Og det kommer til å bli en del forsinkelser også i dag. Vi anbefaler kunder å følge med på hjemmesiden til NSB eller på appen vår, sier pressetalsmann Erik Lødding i NSB.

Han forteller at det blir tog fra Bergen til Voss og så buss hele veien til Oslo. Motsatt vei, blir det tog til Ål og så buss til Bergen.

— Vi avventer statusrapport fra Jernbaneverket som skal sende geologer inn til rasstedet nå på morgenkvisten, sier Lødding.

Foto: 2211-TIPSER

— Hørte et brak

Omtrent klokken 17.30 søndag rammet et steinras et snøoverbygg rett før Ørneberget. Denne holdeplassen ligger ved stasjonen Mjølfjell - øst for Voss. Kjørestrømmen på strekningen Mjølfjell-Hallingskeidet ble brutt da raset feide over jernbanelinjen.

— Raset skjedde på en del av Bergensbanen som kanskje er mer eksponert for denne typen hendelser enn andre. Det er også noe av bakgrunnen til at vi ikke tør å sende noen inn med en gang. Hensynet til sikkerheten for de mannskapene som skal rydde opp, går foran alt, sa pressevakt Harry Korslund sent søndag kveld.

Mathilde Lassen (17) sto på stasjonen og ventet på vestgående tog da raset gikk, bare noen hundre meter unna.

— Vi hørte et svært brak fra fjellsiden. Da vi snudde oss, så vi bare røyk og gnister fra strømlinjen i taket av tunnelen. Vi kunne se at den hadde blitt truffet av en svær stein, sier Lassen.

Tog uten strøm

Steinen fortsatte videre nedover fjellsiden, før den ifølge Lassen havnet ved en mye brukt grusvei.

— Vi har vært på treningssamling på Mjølfjell med langrennsgruppen til Fana IL, og vi har løpt på den grusveien steinen ligger nå, sier hun.

Vestgående tog hadde passert rasstedet ikke lenge før jord- og steinraset gikk. Toget ble stående fast bare noen hundre meter fra Mjølfjell stasjon.

— Vi sitter i en familievogn og all strømmen i toget er kuttet. Foreløpig er stemningen god, men en del unger begynner å bli utålmodig, sa Grethe Borvik Holmstrøm like etter at strømmen gikk. Hun var på vei hjem etter en helg på Ustaoset.

Flåmsbanen sto

Et diesellokomotiv trakk ved 20-tiden løs det vestgående toget, som hadde rundt 400 passasjerer ombord.

Passasjer Stein Are Hansen var en av de 400 passasjerene som satt fast i nær to og en halv time før et diesellokomotiv kom dem til unnsetning.

— Vi er på Mjølfjell nå, og toget vårt vil snart gå mot Bergen igjen for egen maskin, sa Hansen.

Raset gikk ifølge Hansen ikke lenge etter at toget han sitter i hadde passert Ørneberget.

Også et tog på Flåmsbanen ble stående noen timer før strømmen kom tilbake.

Buss og taxi for tog

BT fikk flere meldinger fra passasjerer som satt i et vestgående tog på Geilo. De fikk beskjed om at det ville bli satt opp alternativ transport.

NSB hadde søndag kveld problemer med å skaffe nok busser og taxier til å frakte passasjerene videre.

— Vi har folk som jobber med akkurat det nå, men det er generelt utfordrende å skaffe slik transport på en søndag, sa pressetalsmann Lødding sent søndag kveld.

Blir du rammet av togstansen? Si din mening i kommentarfeltet under:

FULL STANS: Togene har stått stille mellom Bergen og Voss fra litt før klokken 09 mandag. ARKIVFOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN

Publisert