Her vil kommunen plassere bysyklene

Nå leter bysykkelgründeren etter lokaler til verksted og sykkel-kafé.

Publisert Publisert

GRØNNE SYKLER: Snart kommer 1000 versjoner av denne sykkelen til å være synlig i bybildet i Bergen. Foto: Urban Infrastructure Partner

  • Eivind Fondenes
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Grønne og hvite sykler. Det er designet selskapet Urban Infrastructure Partner (UIP) og Bergen kommune har landet på når de nye bysyklene rulles ut på gaten 1. juli i år.

– Vi har designet helt nye sykler fra bunnen av, basert på erfaringene vi har gjort i Oslo, forteller administrerende direktør Axel E. Bentsen i UIP.

Syklene har blant annet større hjul, som skal gi bedre komfort når man ruller over brosteinsbelagte gater.

– De er bygget slik at de skal passe folk i alle størrelser. Syklene har også trinnløse gir, forteller Bentsen.

I tillegg har de droppet de vanlige sykkelkjedene, og erstattet de med kevlarbelter.

– Vi har gjort flere store endringer for å lage bedre sykler. Og teknologien vår er bedre. Man skal kunne hente ut en sykkel ved bare å trykke på én knapp på appen, sier bysykkelgründeren.

PÅ BEFARING: Axel E. Bentsen fra UIP tok turen til Bergen for å lete etter lokaler til verksted og sykkelkafé. Foto: Geir Martin Strande

Helårssykler

Nøyaktig hvor syklene skal plasseres er foreløpig ikke helt klart, men kommunen og UIP har laget et forslag hvor de tar utgangspunkt i hvor bysyklene sto i fjor.

Kommunen understreker imidlertid at kartet er en foreløpig plan, og at det kan bli en del endringer før syklene kommer på gaten 1. juli.

– Dette er kartet vi jobber ut fra i dag. Det er ulike etater og private grunneiere som må uttale seg før den endelige avgjørelsen blir tatt, sier prosjektleder Gry Herdlevær ved Bymiljøetaten.

FORELØPIG PLAN: Dette er det foreløpige forslaget om hvor bysyklene skal stå. Men kommunen understreker at det vil komme endringer frem mot lansering av syklene. Foto: Bergen kommune

Totalt skal det plasseres ut 1000 grønne sykler over tre år. I første omgang kommer det 400 sykler. Deretter dobles antallet neste år, før det kommer ytterligere 200 sykler i 2020.

Det som skiller bysykkelprosjektet i Bergen fra andre steder, er at det skal være et helårstilbud.

– Det er vel ingen måneder i Bergen hvor gjennomsnittstemperaturen er under null grader, så her ligger alt til rette for helårssykling, sier Bentsen.

To måneder forsinket

Kontrakten mellom UIP og Bergen kommune varer over åtte år, med mulighet for to års forlengelse. Planen var at bysyklene skulle være på gaten 1. mai i år. Dette ble utsatt fordi ett av selskapene som konkurrerte om anbudet leverte inn en klage på anbudsprosessen.

De mente UIP hadde konkurransefortrinn, fordi de allerede hadde levert midlertidige bysykler til Bergen ved to anledninger. Først da det ble satt ut gratis bysykler under Festspillene i 2016. Deretter da de leverte bysykler til Bergen i fire måneder i fjor.

Klagen ble hastebehandlet i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Dermed ble hele prosjektet lagt på is i to måneder.

– Vi kunne ikke inngå kontrakten mens klagen ble behandlet. Dermed måtte vi stanse planleggingen og investeringene, siden vi ikke kunne være sikre på om vi ville få oppdraget, sier Bentsen.

Bentsen vil ikke si hvor mange bysykkelabonnenter de er avhengige av for at det skal bli lønnsomt, men basert på erfaringene fra i fjor er han ikke bekymret. På de fire månedene syklene var i bruk, fikk de 3500 unike brukere.

– Vi merket både under Festspillene og i fjor at interessen for dette er stor i Bergen, så vi er trygge på at de permanente bysyklene blir en suksess, sier han.

SUKSESS I FJOR: Flere tusen bergensere tok i bruk bysyklene i fjor sommer. Foto: Elias Dahlen

Vil lage verksted og sykkelcafé

Selskapet driver allerede bysyklene i Oslo. Denne uken starter de også opp i Trondheim. Likevel har Bentsen tatt seg tid til en svipptur til Bergen.

Han er nemlig på leting etter egnede lokaler midt i sentrum, som kan passe som verksted for bysyklene.

Selskapet har gjort det samme i Oslo, og opplevde at de kom tettere på kundene.

– Folk kommer innom for å slå av en prat. Noen har med sine egne sykler, og vi hjelper dem med småting som å pumpe luft i dekkene og stramme litt skruer. Selv om dette ikke er noe vi egentlig tilbyr, sier han.

Lokalene han leter etter i Bergen skal også ha en annen funksjon. Bentsen vil lage en egen kafé i verkstedslokalene.

– Vi tror det kan passe fint med en kafé i Bergen som kan være et samlingspunkt for sykkelinteresserte. Her kan vi for eksempel vise Tour de France på storskjerm, sier han.

BYSYKKELFORSØK: Bysykler har blitt forsøkt i Bergen tidligere. I 2002 ble disse bysyklene satt ut. Etter tre år ble de fjernet. Foto: Arkiv

Tror på bysykkeleffekt

– Jeg tror og håper dette blir et paradigmeskifte for bergensernes syn på og holdning til sykkel, sier Einar Grieg, sykkelsjef i Bergen kommune.

Han har selv prøvd de nye syklene, og omtaler det som en «smooth brukeropplevelse».

Sykkelsjefen mener bysykler kan bidra til fortgang i å bedre infrastrukturen for sykler i Bergen.

– Erfaring fra andre store byer viser at bysykler har en stor effekt, siden de er så synlige i bybildet. Folk tar de i bruk umiddelbart. Det så vi her i Bergen i fjor. Jeg har aldri vært borte i sykkeltiltak som får en så umiddelbar effekt, sier han.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. – Visjonen om et bilfritt sentrum er plutselig mye nærmere

  2. Slik omgikk kommunen anbudsreglene i bysykkel-saken

  3. Vi må snu den onde sirkelen for sykling i Bergen

  4. Forrige gang endte det i reklamekrangel. Nå vil byrådet prøve igjen.

  1. Bysykkel
  2. Sykkel
  3. Urban Infrastructure Partner
  4. Bergen kommune