De skal utvikle Gaddafis dieselsluker til miljøfyrtårn

- Vi vil fortest mulig ha bort Gaddafi-koblingen. Det gjør vi ved å skifte navn på båten til «Hydrogen Viking», sier Vegard Frihammer, daglig leder i Greenstat.

GAMMEL GADDAFI-LUKSUS: Daglig leder Per Erik og broren Guillermo Berger i Pegi Maritime AS er eiere av båten som nå skal utvikles til å bli et miljøfyrtårn. Her sammen med Vegard Frihammer (til høyre) som er daglig leder i Greenstat. ØRJAN DEISZ

Den nesten 100 fot store superyachten M/Y «Che Guevara» ruver fortsatt der den ligger på kaien i Bergen. Ny eier av det som en gang var en luksuscruiser i 40-millionersklassen er to brødre i Pegi Maritime i Bergen.

– De nye eierne har på sjenerøst vis latt oss i Greenstat få lov til å bruke båten i et utviklingsprosjekt der målet er hydrogen som drivstoff i stedet for diesel.

Hemmelighet

Frihammer sier at prosjektet har vært en godt skjult hemmelighet i tre år.

– Når båten nå er kommet til Bergen, og forhistorien om båten er fortalt, så tenker vi at tiden er moden for å informere om prosjektet. Vi synes det er spennende å kunne gjøre et utviklingsprosjekt på en så spektakulær båt som dette. Grønn energi og nullutslipp er målsettingen.

SKAL DRIVES AV HYDROGEN: - Skroget er perfekt til formålet. Størrelsen på nesten 100 fot tatt i betraktning er det lett å drive frem. Motorrommet er også akkurat så stort at det passer installasjonen vi ser for oss, sier Vegard Frihammer, som er daglig leder i Greenstat. ØRJAN DEISZ

Les også

Her ligger diktatorens luksusyacht på Dokken i Bergen

Greenstat ble etablert i 2015. Selskapet satser på fornybar energi, og produksjon og eksport av hydrogen. Det var Christian Michelsen Research som opprettet Greenstat, og største eiere er CMR, Trond Mohn, og Universitetet i Bergen.

Andre aktører er CMR Prototech som sammen med Norwegian Electric Systems skal levere brenselcellesystemer.

BÅTEN FYLT MED VANN: - Da Gaddafi eide båten, hadde den jacuzzi på bakre dekk. Hele bassenget skal ha flommet inn i cabinen da luksusyachten i sin tid gikk på grunn, forteller de nye eierne, Per Erik og broren Guillermo Berger. PRIVAT

MF «Vågen» gikk på hydrogen

– Å drive båter på hydrogen er ikke en ny tanke. Man har forsket på dette med brenselceller i over 20 år. Søsterfergen til MF «Beffen», MF «Vågen», gikk i en kort periode på hydrogen.

I 2010 skrev forskning.no om lille MF «Vågen» i Bergen som da fikk æren av å være den første fergen i landet med fremdrift basert på brenselcelle.

– Teknologien gir lavere utslipp, tar bort støy og kan gi lavere drivstoffutgifter for skipsfarten, skrev nettstedet den gang.

I 2007 hadde Teknisk Ukeblad en sak der fire ingeniørstudenter bygget om en snekke på 21 fot til hydrogendrift.

Les også

- Hydrogen er en baby

Trenger større fartøyer

– Regjeringen har i statsbudsjettet signalisert at de innen 2021 vil ha bygget den første hydrogendrevne fergen. Som forstadie i denne teknologiutviklingen trenger man litt større fartøyer. Det er her «Hydrogen Viking» passer inn i planene våre, sier Frihammer.

Han sier at man har søkt Hordaland fylkeskommune om en halv million i klimarettede næringsmidler, og at man også har søknader inne andre steder.

På sjøen i 2018/2019

– Vi søker også industrielle partnere som kan bidra til realisering av dette prøveprosjektet. Målet er å få forstadiet på plass innen februar/mars 2017, og at båten kan være på sjøen med hydrogenteknologi om bord i 2018/2019, sier Frihammer.

Hvem som skal ta båten på verksted og medvirke i prosjektet, er foreløpig ikke klarlagt.

– Kostnadene vil vi ikke kunne si så mye om før forstadiet er gjennomført. At det vil koste noen millioner, er helt sikkert. Vi har et sterkt miljø og gode samarbeidspartnere på Vestlandet, sier en optimistisk Frihammer.

NYTT NAVN: Det gamle navnet er fortsatt i baugen av båten, men den gamle luksuscruiseren skal skifte navn til «Hydrogen Viking». ØRJAN DEISZ

Les også

Spetalen og Reitan skal bygge hydrogenstasjoner

Kjøpte båten på Malta

Daglig leder Per Erik og broren Guillermo Berger i Pegi Maritime AS er eiere av båten som nå skal utvikles til å bli et miljøfyrtårn.

– Vi er særdeles interessert i den grønne teknologien som er under oppseiling, og var på jakt etter en båt som kunne passe et slikt prosjekt som miljøet rundt CMR er i gang med.

– Etter at vi oppdaget hva Christian Michelsens Research hadde på gang, har vi hatt en hel rekke konfidensielle møter med dem. Vi begynte å lete verden rundt etter en passende båt. Vi fant den til slutt på Malta, forklarer Berger.

Hemmelig pris

Det var Bezzina Shipyard som solgte båten til brødreparet. Prisen vil de ikke ut med.

– Vi har brukt arven etter faren vår for å kjøpe denne båten. Det er temmelig store reparasjoner som er gjort etter at båten grunnstøtte. Vi involverer oss i dette for å skape arbeidsplasser til Bergen.

– At Gaddafi har vært eier er helt uinteressant for oss. Det eneste vi nå er opptatt av er hva vi kan bruke dette skroget til videre. Dieselmotoren er tatt ut, og hydrogenteknologi skal på plass. Skroget er helt perfekt for det formålet, sier Berger.

Han mener at dette er det ultimate tidspunktet for å satse miljøvennlig til havs.

– I denne størrelsen kan dette bli verdens første båt med hydrogendrift, hevder den daglige lederen.

– Hver dag ser vi båter som spyr svart røyk ut her i havnen. Vi vil være stolte om vi kan være med på å utvikle noe som kan bedre miljøet.