Rotoren forsvant på et sekund

Turen gikk som vanlig for oljearbeiderne som skulle hjem fra Gullfaks B. Så, fra et sekund til det neste, forsvant rotoren.

Publisert:
svp://103155

I en hangar på marinebasen Haakonsvern ligger restene spredt. På paller og gulv ligger trevlete vrakdeler. De fem kraftig skadede rotorbladene ligger ved siden av hverandre på gulvet.

Bare konstruksjonen av haledelen er noenlunde intakt. Det lukter kraftig av bensin av restene.

Ifølge Havarikommisjonen fikk de 13 om bord på helikoptertur HKS 241 ingen forvarsler om at noe skulle skje.

Ingenting fra taleregistratoren tyder på noe annet enn en helt vanlig tur.

ULYKKE: - Vi vet at ulykken utviklet seg veldig, veldig rask, sier direktør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling. Marita Aarekol

— Vi kan si at det skjedde veldig raskt. Frem til ulykken skjedde, var det ingen tegn på noe unormalt. Fra en feil oppstår, til ulykken var et faktum, anslår vi at det tok rundt ett sekund, sier Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon. Han leder undersøkelsen.

Granskerne har konkludert med at ulykken ikke skyldes menneskelig feil.

Les også:

— Basert på de fakta vi sitter på, er dette en teknisk ulykke. En rotor forlater ikke helikopteret uten at det er en teknisk årsak bak, sier Halvorsen.

Sendte ikke nødsignal

Rundt ti sekunder etter at rotoren forsvant, dundret helikopteret i en holme utenfor Turøy, og derfra ned i sjøen.

En utregning BT har gjort, basert på at helikopteret var i fritt fall fra vel 600 meters høyde, tilsier at det traff bakken i en fart på 300-400 kilometer i timen.

KNUST: Her er restene av helikopteret som styrtet i Øygarden fredag. Marita Aarekol

Ennå er ikke alle vrakdelene hentet opp. Dårlig vær har gjort at dykk etter restene er blitt utsatt. Samtidig fortsetter også søkene på land.

Aksling ikke synderen

På spørsmål om de har funnet hvor rotorbruddet skjedde, svarer undersøkelseslederen at de ikke vet noe om årsaken.

Samtidig er de klar over ulykkeshistorikken til Super Puma-helikoptrene. Det finnes flere modeller av dem. I 2012 havarerte helikopter på grunn av brudd i akslingen i hovedgirboksen.

Dette skjedde ikke denne gangen, sier Havarikommisjonens gransker.

— Det er en stor forskjell med ulykken i 2012. Det er for tidlig å finne fellestrekk.

— Når du sier at det er stor forskjell, hva tenker du på da?

— Den gangen var det en shaft (aksling, red. anm.) som røk. Det var det ikke nå, sier Halvorsen.

AKSLINGEN SOM RØK I 2012: Akslingen, vist i blått, er den sentrale komponenten som driver rotoren rett over. I 2012 var det denne som røk. Det skjedde ikke denne gangen, ifølge Havarikommisjonen. Dermed er det en annen type ulykke, mener de. Skjermdump, Airbus Helicopters (Youtube)

Les mer om ulykkesdelen fra 2012:

Les også

Her skryter produsenten av omstridte akslingen

Sitter på opptak

Allerede fredag kveld kom granskerne fra Havarikommisjonen til ulykkesstedet. Vanligvis bruker de i overkant av et år før den fullstendige rapporten er klar.

Foreløpige rapporter, som er vanlig ved større ulykker, kommer oftest etter tre til seks måneder.

ROTORBLADENE: I hangaren på Haakonsvern ligger rotorbladene og alle delene utover. Marita Aarekol

Fra før er det kjent at helikopterets ferdskriver og taleregistrator er intakte etter ulykken. Halvorsen bekrefter at de sitter på opptak fra det som ble sagt i cockpit. Han ønsker ikke å referere innholdet.

Vedlikehold, design eller prosedyrer

Airbus Helicopters fastholder at de ikke finner noen grunn til å sette Super Puma-modellen på bakken - selv etter Havarikommisjonens konklusjon om at det ligger en teknisk feil bak styrten.

— På dette tidspunktet, og i denne konteksten, er det viktig å si at en teknisk feil kan handle om vedlikehold, design eller prosedyrer, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK til BT.

Mandag slo selskapet fast, slik Havarikommisjonen nå bekrefter, at helikopterulykken ved Turøy ikke skyldes brudd i hovedakselen.

I løpet av fem måneder i 2012 skjedde det to ganger at helikoptre av typen Super Puma EC225LP havarerte i Nordsjøen. Begge gangene skyldtes havariene brudd i akslingen i hovedgirboksen.

FÅTT OVERSIKT: Havarikommisjonen har fått oversikt over alle delene til helikoptervraket etter ulykken på Turøy. Marita Aarekol

— Vi har ikke funnet noen link til 2012. Derfor mener vi det ikke er noen grunn til å sette 225-modellen på bakken, sier Meredith.

- Vet fremdeles for lite

Selskapet valgte likevel å innstille all kommersiell trafikk med helikoptertypen, «av respekt for alle de berørte». Norske og britiske myndigheter hadde da allerede satt Super Puma-modellene på bakken.

Mange har reagert på at Airbus Helicopters allerede har frikjent Super Puma-helikopteret, og vil sette det i luften igjen.

— Vi vet fremdeles for lite om hvorfor ulykken oppstod, men Havarikommisjonens uttalelse og funn bidrar til at vi kan komme nærmere hovedårsakene. Nå fortsetter vi å støtte etterforskningsarbeidet, sier Meredith.

Dette er

Les også

de omkomne etter helikopterulykken

:

Publisert:

FÅTT OVERSIKT: Havarikommisjonen har fått oversikt over alle delene til helikoptervraket etter ulykken på Turøy. Marita Aarekol

HENTET OPP: Restene fra ulykkeshelikoptere ble hentet opp lørdag formiddag utenfor Turøy. Fred Ivar Utsi Klemetsen

svp://103155