Taxi-protest mot nytt Flesland-system

Vanskelig å få taxi på flyplassen.

Publisert Publisert

STRIDENS KJERNE: Det er denne bommen det krangles om på Flesland. FOTO: ROY ELLINGSEN

  • Roy Ellingsen
  • Anne E. Hovden
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Avinor på Flesland bekrefter overfor BT at passasjerene har hatt problemer med å få taxi i formiddag.

— Vi har innført en nytt taxisystem som skal gjøre det enklere og tryggere for passasjerene våre å få tak i en taxi. Alle taxiene som skal plukke opp passasjerer må ha en brikke i bilen, som gir dem rett plass i køen og som åpner bommen de må gjennom for å komme til taxiholdeplassen, sier Cathrine Framholt, presseansvarlig i Avinor Bergen.

- Blir avvist

I morges var det ifølge Framholt for få taxier som hadde hentet brikken, derfor var det altfor få biler som fikk hente passasjerer.

— Alle drosjene blir avvist av Avinor, vi får ikke plukke opp kunder. I stedet oppfordrer Avinor kundene til å ta buss, sier Geir Ådland i Bergen Taxi.

Taxfri-butikken på Flesland:

Les også

Dette er ulovlig reklame

I følge Framholt medfører det nye systemet ingen endringer for passasjerene.

— De skal stå på samme sted som tidligere og vente på ledig taxi. Der blir de hjulpet av en taxivert med å tilkalle første ledige taxi, og passasjerene kan velge hvilket taxiselskap de vil kjøre med. Og de kan bestille f.eks. maxitaxi hvis de trenger det, sier Framholt.

Må vente i depot

Ledige drosjer må vente i et depot et lite stykke fra ankomsthallen. Opprinnelig skulle det innføres et gebyr som skulle dekke Avinors kostnader ved det nye taxisystemet. Dette gebyret har Avinor Bergen frafalt etter lang tids dialog med Norges Taxiforbund.

— Vi mener derfor vi har kommet taxinæringen i møte, sier Framholt.

Når du tar Bybanen til Flesland:

Les også

Her er Bybanens nye trudelutter

I stedet må drosjene betale 200 kroner i depositum for den nødvendige brikken.

— Pr i dag er det flere taxier som har latt være på betale og hente brikken, enn de som har gjort det, sier Framholt.

Egen holdeplass ved Statoil

FLYGEBLAD: Drosjenæringen har gått sammen om dette skrivet, som de ikke får dele ut til potensielle kunder på Flesland.

— Vi kan ikke hente brikke uten å signere på en avtale. Det er vi oppfordret av Norges Taxiforbund til ikke å gjøre. Hvis vi signerer på den avtalen, er vi bundet på hender og føtter. I første omgang er det gratis, men det er nok bare et lokketilbud for å få oss til å signere, sier Geir Ådland, som er misfornøyd med at de ikke får informere kundene sine. I mangel av passerbrikke har drosjene plassert seg ved Statoil-stasjonen utenfor flyplassområdet.- Dette hadde jeg ikke hørt om. Jeg skal rekke et foredrag på Haukeland og har dårlig tid, så dette passer ikke spesielt bra, sier fly- og taxipassasjer Harald Hrubos-Strøm, før han haster mot bensinstasjonen.

Infoskriv

Taxiselskapene har gått sammen om et infoskriv som de ifølge Åsland ikek har fått dele ut på flyplassen.

«Desverre har Avinor ikke ville ha en konstruktiv dialog med næringen om de ulemper og kostnader systemet vil medføre. Manglende mulighet til å finne og fritt velge din egen drosje kan desverrr medføre utfordringer for deg som passasjer», står det blant annet i skrivet, der de også oppfordrer kundene om å bestille drosje rett fra selskapene i stedet.

Trafikksikkerhet

Ifølge Framholt var trafikksikkerheten en viktig grunn til at Avinor ville ha innført det nye taxisystemet.

— Det er blitt altfor mange biler på et altfor lite område foran terminalen. Arbeidet med den nye terminalen har gjort at arealet på holdeplassen ble mindre. Derfor ville vi ha taxiene bort fra ankomstområdet, og vi flyttet taxidepotet et stykke unna. Men da må de altså ha denne brikken i bilen, sier Framholt, som mener flyten av taxier nå blir bedre og at man er sikret at det alltid er nok biler på holdeplassen.

Det er ikke taxinæringen helt enig i.

— Det er kanskje en symbolsk sum i dag, men når avgiften først er kommet, skrus den fort opp. I Oslo begynte det på 10 kroner. Nå er det 90 kroner, sier sjåfør Martin Eide i Christiania Taxi.

- Gikk glattere i New York

FRA NEW YORK: Ove Ruud og Astrid Fjeldstad hadde lettere for å få taxi i Amerika enn hjemme.

Ove Ruud og Astrid Fjeldstad kommer til Flesland etter en lang reise fra New York. De blir månebedotten når de hører at det ikke er drosjer å oppdrive.— Jeg leste om konflikten før vi dro, sier Ruud.

Han synes diskusjonen om betaling eller ikke på holdeplassen ved flyplassen er uinteressant.

— Jeg tenker at det er forbruker som betaler alt til slutt, uansett, sier han.

Mangelen på drosjer ved terminalen førte til en lengre samtale om logistikken.

— Kontrasten er stor etter at vi tok drosje i New York, diverse fly og alt sammen har gått uten problemer, helt til vi kom til Flesland, sier Fjeldstad og rister på hodet.

— Det jeg synes er rart, er at når vi har to næringer, som Avinor og drosjenæringen, som er så avhengig av passasjerene, at de ikke kan få denne overgangen til å gå smooth, sier Ruud.

Publisert