Her skulle Stortingets transportkomité ha kjørt over. Det gikk ikke.

Stortingets transportkomité fikk smake på vestlandsvinteren på sin rundtur torsdag. Ruten måtte legges om på grunn av skred og stengte veier.

Publisert Publisert

RASSTENGT: Slik så det ut på Vikafjell kort tid før stortingspolitikerne skulle kjørt over der. Bommen var åpen her ved ved Hola, men strekningen var stengt på grunn av snøras lenger nede. Foto: WEBKAMERA, Statens vegvesen

  • Pål Andreas Mæland
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Er det et selvutløst skred? kom det fra salen da veisjef Helge Eidsnes orienterte stortingspolitikerne om at det ikke ble busstur over Vikafjell likevel.

Da hadde komiteen hørt innlegg etter innlegg som trakk frem rasfaren og stengte veier som en av hovedutfordringene i Hordaland.

Eidsnes viste bilde av snøskredet som hadde gått og webkameraene som viste en nedsnødd vei.

– Vi skulle vel alltid klart å presse en buss gjennom der, truet han.

Men stortingspolitikerne var sikkert lettet over at det ble plan B, nemlig E16 via Flåm til Sogndal. Men først var det tog til Voss, på en skinnegang som i stor grad er fra 1880-tallet.

Les også

Stengt eller kolonne på mange veier over fjellet – uvær og flere snøras

NY KOMITÉ PÅ GAMMELT TOG: Deler av Stortingets transportkomité på jernbanestasjonen før avgang til Voss i et av de gamle togsettene som snart skal skiftes ut. Foran komitéleder Helge Orten (H). Bak ham ser vi fra venstre Ingalill Olsen (Ap), Kirsti Leirtrø (Ap), Bengt Strifeldt (Frp), Jon Gunnes (V), Tor Andre Johnsen (Frp), Morten Stordalen (Frp), Nils Aage Jegstad (H), Johnny Finstad (H), Solveig Sundbø (H) og Øystein Langholm Hansen (Ap). I tillegg sitter Siv Mossleth (Sp), Ivar Odnes (Sp) og Arne Nævra (SV) i komiteen. Foto: RUNE SÆVIG

Ingen fra Hordaland

For første gang på tiår er det ingen fra Hordaland eller Sogn og Fjordane i Stortingets transportkomité. Det har fått mange til å frykte at fylkene skal bli glemt når samferdselsmilliardene skal fordeles de neste fire årene.

– Det tror jeg ikke noen trenger å frykte. Vi har et nasjonalt ansvar, og Hordaland har flinke folk på Stortinget som også bidrar inn til oss, Og så har dere jo statsministeren, sier Helge Orten (H) fra Møre og Romsdal, som er leder for transportkomiteen.

– Er det for å kompensere dere legger den første turen til disse to fylkene?

– Nei, men det var naturlig å starte her. Det er veldig mange store prosjekter på gang her, og vi følte vel et behov for å få en oppdatering på hvor alt står, sier Orten.

Turen gikk med Bybanen fra den nye flyplassterminalen, deretter med tog til Voss og buss til Sogndal. Fredag er det møte i Førde, dersom komiteen kommer frem. De landet nemlig i en landsdel preget av stengte veier og stengt bergensbane etter nattens uvær.

– Hva er viktigst?

Ny vei og bane Arna – Stanghelle: 21 milliarder. Hordfast: 35 milliarder. Sotrasambandet: 10 milliarder. Milliardene haglet da de ulike etatene gikk igjennom prosjektene i fylket. I tillegg kom en lang ønskeliste som ikke står på noen forpliktende planer ennå.

– Det er fristende å spørre: Hva er viktigst å få gjort av alt dette? spurte Ivar Odnes (Sp). Han fikk ikke noe svar.

Orten mener det ikke er spesielt for Hordaland at lokalpolitikerne har en viss «ja takk til alt»-holdning.

– Men generelt oppfordrer vi til lokal samhandling og at man blir enige om en prioriteringsliste. Da er det lettere å få gjennomslag, sier han.

KOFFERTBÆRER: Toget kom frem i rute, og komiteen rakk møtet med Vegtilsynet på Voss. Norske stortingspolitikere på tur for å se på ting må fortsatt bære sine egne kofferter. Foto: Rune Sævig

Advarte om vedlikeholdsbombe

Samferdselssjef i Hordaland, Håkon Rasmussen, trekker frem to store utfordringer.

Den første er et resultat av de nye, miljøvennlige el-fergene, som vil bidra sterkt til å halvere fylkets klimautslipp. Men de koster mer penger å drive – 240 millioner kroner mer i året. I tillegg er det nærmere en halv milliard i investeringer til ladepunktene på kaier og strømtilførsel.

Den andre utfordringen er vedlikeholdsetterslepet på veiene. Det er allerede anslått til å være på 7,3 milliarder kroner.

– Vi må bruke en milliard årlig bare for å klare å holde standarden. Samtidig ser vi at mesteparten av budsjettet blir brukt til nye prosjekter, mens vedlikeholdet blir skvist, sa Rasmussen.

Les også

– Vi aksepterer ikke at våre barn skal sendes ut på en av Norges farligste veier

– Må prioritere selv

Tre milliarder alene er knyttet til oppgradering av tunneler til nye sikkerhetsbestemmelser. Hordaland har nesten hver fjerde tunnel i Norge. Rasmussen la ikke skjul på at han gjerne skulle prioritert andre ting enn for eksempel å bruke en halv milliard på den 15 år gamle Folgefonntunnelen.

Fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap) ber om mer penger til vedlikehold fra staten, men får dette svaret fra Orten:

– Regjeringen har økt potten betraktelig, og det er også fylkespolitikernes ansvar å prioritere dette når de setter opp sine budsjetter.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Mellom Arna og Stanghelle skal de ta ut stein tilsvarende 11 slike hauger

  2. Disse veiene får penger i Hordaland

  3. Solvik-Olsen sa ingenting til Stortinget om budsjettsprekk

  4. Veg og bane under lokk gjennom Vaksdal?

  1. Helge Orten
  2. Kollektivtransport
  3. Sotrasambandet
  4. Møre og Romsdal
  5. Hordaland