Emily (22) fikk fast jobb dagen hun tok eksamen

Emily Gabrielsen (22) er den første uteksaminerte anleggsgartneren fra Stend vgs. Den dagen studiet var ferdig, fikk hun fast jobb i anleggsgartnerselskapet Wikholm.

LUKER BUSKENE: Mathea Hope (20, til v.) og Emily Gabrielsen (22) luker bedene på bybanestoppet ved Birkeland. De har begge jobbet på bybanen i deres tre år som lærlinger. – Kommunen vil bli grønn, og vi hjelper, sier Gabrielsen. Ørjan Deisz

– Å endelig få fagbrevet mitt var som en byrde falt av skuldrene mine, jeg følte meg med en gang ti kilo lettere. Det var en milepæl. Nå har jeg papirer som bekrefter at jeg kan jobbe og er god nok. Det er også litt stas å være den første, sier Emily Gabrielsen.

– Jeg fikk «meget godt» på eksamen. Det er viktig å få med!

Etter fire år er Gabrielsen ferdig med utdannelsen sin på Stend vgs. Samme dagen som hun tok eksamen, fikk hun tilbud om fast jobb i anleggsgartnerselskapet hvor hun var lærling – Anleggsgartnermester Wikholm.

Gabrielsen og klassevenninnen Mathea Hope (20) rydder bedene ved Birkeland bybanestopp når vi møter dem.

Hope gikk i samme klasse som Gabrielsen, men hun er fremdeles lærling i selskapet Svein Boasson. Hun skal opp til eksamen i sommer.

UGRESS GJEMMER SEG: Hope står på hodet ned i buskene for å luke opp ugress med roten. Ørjan Deisz

Ikke bare lærlinger lenger

Både Gabrielsen og Hope gikk i den første klassen på Stend vgs. med en 1+3-modell. Det vil si at elevenes første år består av studieforberedende fag, og de resterende tre årene får de lærlingopphold i anleggsgartnerselskaper.

Begge to forteller at denne praksistunge modellen hjalp dem.

– Vi var prøvekaniner. Dette var helt nytt da vi begynte, og vi var det første kullet som fikk prøve oss med modellen. I ettertid har nye elever og interesserte fra ungdomsskoler spurt oss om 1+3-modellen er et godt opplegg på Stend, sier Gabrielsen

Etter ett år på skolebenken og tre år som lærlinger er de to aspirerende anleggsgartnerne klare for arbeid.

– Jeg fant ut hvor jeg vil jobbe, hva jeg vil jobbe med og hva bedriftene ønsker av meg, sier Hope.

– Jeg synes engasjementet fra selskapene som tilbyr oss lærlingplasser, og kanskje også jobber etterpå, er veldig bra, sier Gabrielsen.

PAUSE: Hope og Gabrielsen tar seg en pause på bybanestoppet etter en lang dag med arbeid i solen. Ørjan Deisz

Foretrekker praksis

Gabrielsen og Hope mener 1+3-modellen har forberedt dem godt for arbeidslivet.

– Vi ble veldig godt mottatt av bedriftene vi ble utplassert i. De kan navnet ditt, for å si det sånn, sier Hope.

– Det føles godt å vite at du får slike arbeidsmuligheter som en del av studiet, sier Gabrielsen.

– På skolen er det ofte grundige gjennomganger om alt mulig, men du kan ikke lære deg å legge brostein i et klasserom. Det må du ut og erfare, legger hun til.

Gabrielsen forklarer at studieløpet på Stend gir elevene en stor fordel ved å ha en lengre praksis. Det første året er fylt med intensiv teori.

Hope synes det definitivt er bedre med tre år som lærling i stedet for to, som er vanlig andre steder i landet.

– Vi får en føling med hvordan det er å være i arbeidslivet.

På bedringens vei

I Hordaland har faget anleggsgartner vært gjennom turbulente tider siden begynnelsen av tiåret. Skolen som opprinnelig tilbød faget i fylket, var Hjeltnes vgs. i Ulvik.

Studiet slet med at det nesten ikke mottok søknader.

Skolen stengte, og studiet ble deretter flyttet til Voss vgs. Samtidig som linjen flyttet til Voss, forsøkte anleggsgartnerbransjen i Bergen å få elevene til Stend vgs. Det klarte de i 2013.

– For fem år siden signerte Stend vgs. en samfunnskontrakt med anleggsgartnerbransjen i Bergen, som garanterer elevene lærlingplass. I forkant av dette gjorde bransjen en innsats for å etablere et vg1-løp ved Stend vgs. Dette gjorde vi fordi vi ønsket en forankring i Bergen, sier daglig leder i Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (Okab), Geir Boge.

Denne uken signerte Stend og anleggsgartnerbransjen en fornyet femårskontrakt, hvor enda en anleggsgartnerbedrift har sluttet seg til. Dermed er ni selskaper klare til å tilby elevene lærlingplasser.

– Hele intensjonen er at det garanterer læreplass etter utdannelse, der du kan utøve faget ditt til det fulle. Det er ganske spenstig i forhold til mange andre bransjer, legger han til.

Boge mener at samfunnskontrakten med Stend vgs. har vekket interesse blant anleggsgartnerbedriftene.

– Det sier litt om engasjementet fra bedriftene når ni bedrifter deltar i samarbeidet, fordelt på om lag 12–13 elever på hvert trinn.