Følelsesladd bybanedebatt endte med Bryggen-vedtak

Arbeiderpartiet stemte mot sin egen overbevisning, og sendte bybanen over Bryggen.

Publisert:
svp://103033

Klokken 17.20 i ettermiddag stemte bystyret i Bergen over hvor bybanen skal gå.

Spenningen knyttet til selve avgjørelsen var ikke så stor, og resultatet ble som ventet: Arbeiderpartiet, Venstre, KrF og SV stemte for at banen legges over Bryggen — til sammen 39 stemmer. I tillegg stemte en fra Miljøpartiet De Grønne subsidiært for Bryggen, slik at stemmetallet totalt ble 40.

28 stemte for forslaget om bybane i tunnel i sentrum, det vil si Høyre, Frp, Sp, Rødt og MDG,

- Stemmer mot min samvittighet

Men en av opprørene i Ap, Rolf Jens Brunstad, gikk en time ut i debatten på talerstolen og støttet opposisjonens forslag om tunnel.

— Å legge Bybanen over Bryggen er et betydelig feilgrep. Derfor ba jeg om å bli fristilt i denne saken, men gruppen har vedtatt å binde oss. Jeg beklager sterkt at vi ikke kan ta oss tid til å vurdere dette forslaget fra en nesten samlet opposisjon, sa Rolf Jens Brunstad (Ap), til daglig professor ved NHH.

Det samme mener Per Stiegler (Ap).

— Jeg beklager at fornuften ikke seiret i denne saken. Vi kjempet, men var ikke dyktige nok. Jeg kommer til å stemme for en løsning som strider mot min samvittighet og alt jeg står for som politiker, sa Stiegler.

TUNGT: Arbeiderparti-politiker Per Stiegler ba om å bli fristilt, så han kunne stemme etter sin egen overbevisning, og ikke for Bryggen. Det fikk han ikke lov til, og det beklaget han fra talerstolen onsdag. Foto: Tor Høvik

Slikt fikk selvsagt opposisjonen til å gni seg i hendene:

— Dette viser at det er illusjon at det er et flertall i bystyret for det som blir vedtatt. Det er det skumle i denne saken. Dette vedtaket vil ikke stå seg over tid., sa Henning Warloe (H).

Skolebyråd Pål Hafstad Thorsen (Ap) ga derimot Stiegler et støttende klapp på skulderen.

- Aldri sett maken til sak

— Dette er en sak vi aldri har sett maken til, når det gjelder engasjement i Bergen by. Det er kjent at dette ble en del av byrådsplattformen og forhandlingene rundt den. For Arbeiderpartiet ble dette svært vanskelig, fordi vi i utgangspunktet hadde et annet syn, sa saksordfører Geir Steinar Dale (Ap) i sitt innlegg.

NÅ SKJER DET: Arbeiderpartiets Geir Steinar Dale legger frem deres innstilling til hvor Bybanen skal gå. Foto: Tor Høvik

Han viste til at det i vedtaket nå også ligger en ny trase i Sandviken, bilfritt Bryggen og at man skal se på muligheter for å redusere trafikken i Øvregaten og Nye Sandviksvei.

— Vi landet et kompromiss for å få slutt på rotet og kaoset. Og vi er svært fornøyd med helheten i denne saken, sa Dale.

De fleste politikerne i Bergen vil likevel ikke ha Bybanen over bryggen:

Les også

Her forklarer vi hvorfor de likevel stemmer for det

La frem tunnelalternativ

Men motstanderne ga ikke opp.

Mandag presenterte fem partier, Høyre, Frp, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Rødt, en alternativ bybanetrasé.

Se hele forslaget her:

Les også

Legger frem nytt bybaneforslag mot Åsane

De ønsker en lang tunnel fra sentrum til Amalie Skrams vei i Sandviken. De ønsker færre stopp, sånn at banen kan gå raskere mot Åsane. Bare to stopp i Sandviken (ved Amalie Skrams vei og Støletorget), og et stort underjordisk stopp under rådhuskvartalet i sentrum.

Høyres gruppeleder Martin Smith-Sivertsen la frem det alternative tunnelforslaget på bystyremøtet.

— Vi vil ha en mer fremtidsrettet bane som er raskere og ikke tar så mye plass. I det historiske sentrum er det trangt og vanskelig. Jeg vil ha et større Bergen som kan vokse fremover. I trange gater, allmenninger og torg skal det være plass til gående og syklister. Vårt forslag viser også hvordan tre eller flere baner kan møtes i sentrum, sa Martin Smith-Sivertsen (H).

Han kalte det dårlig lederskap fra Ap at de lar et mindretall overkjøre flertallet i denne saken.

tunnel sentrum.JPG

Selv om de fem partiene ikke får gjennomslag for dette alternativet på bystyremøtet onsdag, vil de fortsette å jobbe med det.

— Ren science fiction

Partiene har sagt at de ønsker en omkamp etter neste lokalvalg - i 2019. Høyres gruppeleder Martin Smith-Sivertsen sier han vil ha omkamp, nesten uansett. Også dersom man har begynt å legge skinner.

Dette faller i dårlig jord i Venstre:

Les også

Vil ikke samarbeide borgerlig om det blir bybane-omkamp

SVs Mikkel Grüner slaktet forslaget fra de fem tunnelpartiene, som innebærer et underjordisk stopp omtrent ved Mareminehollet, kjent fra Ludvig Holbergs roman «Niels Klims reise til den underjordiske verden».

— Realismen i tunnelforslaget bringer tankene hen på Niels Klims underjordiske reise, som er kjent som Nordens første science fiction, altså det samme som tunnelforslaget, sa Grüner.

Diskusjonen videre handlet mye om reisetid, og hvorvidt tunnelforslaget bryter med "konseptet" bak Bybanen. Tilhengerne av tunnel snakket om rask og effektiv reise, motstanderne snakket om å dekke hele sentrum og større deler av Sandviken.

— For mange er det viktigere at banen går når den skal, heller enn at den tar noen minutter kortere tid, sa Harald Berge Breistein, KrF.

Han fikk tilsvar fra Sondre Båtstrand (MDG).

— Folk folk i Åsane er det viktigste at de kommer seg raskt frem og tilbake til arbeid. Hvis man vil se Bryggen uten å bevege føttene, er det mulig å ta Thomas-toget, sa Båtstrand - og viste til turisttoget som tøffer over Bryggen om sommeren.

- Solgte sjelen sin

Høyres politikere brukte mye tid på å kritisere Ap for snuoperasjonen.

— For 18,5 prosent av politikerne i salen, har Ap solgt sjelen sin, sa Anette Strand, H.

Til slutt tok byrådet ordet:

— Vi skal få til en mest mulig parallell utbygging til Fyllingsdalen og Åsane, og de kulturminnefaglige myndighetene skal få siste ord om traseen langs Bryggen, forsikret byråd for miljø og byuvikling Anna-Elisa Tryti - også hun opprinnelig tunneltilhenger.

Byrådsleder Harald Schjelderup manet til ro etter vedtaket.

— Uansett hvor traseen går, er det noe som heter finansiering. Vi må inngå en bymiljøavtale med staten, og da må alle i denne salen stå sammen om å sikre en høyest mulig statlig andel finansiering. Hvis ikke blir det ikke bybane noen veier, sa han.

Flere år med krangling

Historien om Bybanen mot Åsane er lang, og den politiske diskusjonen har pågått over flere år.

I 2014 fattet bystyret det første vedtaket, etter lang diskusjon. Flertallet ønsket først bane over Bryggen, men en splittelse innad i Høyre - der sterke krefter argumenterte for tunnel - endret på dette.

Etter mye krangling stemte flere høyrepolitikere for tunnel, og sørget for flertall til en kort tunnel med innslag i området rundt Kjøttbasaren, til Sandviken.

Det ble imidlertid raskt klart at det ville bli for vanskelig og for dyrt å bygge den tunnelen.

Saken ble så lagt på is i påvente av valget i fjor høst. I forhandlingene etter valget var det Arbeiderpartiet som endret mening, og valgte å støtte bane over Bryggen for å sikre byrådsmakt.

  • Forvirret? Få hele striden oppklart på 90 sekunder:
svp://101117
Publisert:
svp://103033