Havarikommisjonen krever umiddelbar handling

Helikopterstyrten ved Turøy skyldes et mulig tretthetsbrudd i girboksen, mener Havarikommisjonen.

Publisert Publisert

SIKKERHETSADVARSEL: Havarikommisjonen mener funnene etter styrten ved Turøy er så alvorlige at de går ut med sikkerhetsråd til EASA. Foto: HAVARIKOMMISJONEN

  • Guro Valland
  • Øyvind Lefdal Eidsvik
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Et mulig tretthetsbrudd i planetgiret kan ha vært årsaken til den tragiske helikopterulykken ved Turøy, hvor 13 personer mistet livet.

Det kommer frem i en midlertidig rapport fra Havarikommisjonen, publisert onsdag kveld.

— Dette er absolutt ikke noe vi ønsker se i en flydel, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen til BT.

Havarikommisjonen går derfor ut med en umiddelbar sikkerhetstilrådning til EASA (European Aviation Safety Agency).

Les også:

Les også

Airbus-uttalelser irriterer fagforeningene

— Utvikler seg over tid

Etterforskningen så langt har snevret inn

Les også

tre mulige årsaker

til hvorfor helikopteret mistet rotoren, og styrtet mot bakken.

Utmattingsbrudd i det såkalte planetgiret til Airbus Helicopters H225 Super Puma-maskinen er altså én av disse.

GIRMODUL: Planetgirene ligger i den episykliske modulen, som er ved de gule tannhjulene. Illustrasjonen i seg selv viser hvordan de to motorne leverer kraft inn, som så blir giret ned gjennom en rekke steg. Foto: Airbus

Planetgiret er ett av til sammen 16 slike. Disse ligger innenfor det mekanikerne kaller den episykliske modulen. Her er det to lag med et yttergir, og flere smågir inni. Selve tretthetsbruddet lå i ytterkanten av planetgiret.

Den episykliske modulen ligger rett over selve hovedgirboksen, og er forbundet videre opp til rotorhodet.

— Nå informerer vi EASA om det vi har funnet. De må vurdere om girboksen til helikopteret fortsatt er luftdyktig, sier Halvorsen.

— Hva er årsaken til at rådet gis?

— Det er fordi at funnet tyder på utmatting. Samtidig er funnet av en slik natur at det er fare for at det ikkeblir oppdaget før det vokser seg til noe større. Sprekker i materialer som dette er noe som utvikler seg over tid.

BT forsøkte å innhente kommentarer fra EASA onsdag kveld, uten hell.

Siste i dekningen av Turøy-styrten:

Les også

Advarte mot løse bolter for ti år siden

Les også

Hvordan kan en rotor forsvinne fra helikopteret?

Les også

Airbus: Girkassen ikke årsak til Turøy-ulykken

Les også

Disse vrakdelene kan løse gåten om helikopterulykken

Fikk varsellampene til å lyse

Etterforskernes konklusjon bygger på funn av vrakdeler. Tretthetsbruddet i planetgiret kan altså ha forårsaket styrten.

— Vi ser at det ikke er blitt oppdaget, iallfall. Det ligger i sakens natur, sier Halvorsen.

Han sier at de med veldig stor sannsynlighet kan konkludere med at feilen skyldes utmatting.

— Samtidig sier at vi jobber med videre med å verifisere det, samt de to andre scenarioene vi jobber ut fra.

— Men dette er det mest oppsiktsvekkende funnet?

— At man finner en utmattingssprekk som dette, det får varsellampene til å lyse kraftig.

Lignende ulykke i 2009

I flere tidligere Super Puma-ulykker har girboksen vært årsaken til nødlandinger og uhell.

Alle rotorfester skal inspiseres:

Les også

Airbus beordrer kontroll av Super Puma-helikoptre

I april 2009 mistet et Super Puma-helikopter, type AS332 L2, hovedrotoren og styrtet utenfor Skottland. Problemet oppsto i hovedgirkassen, men årsaken var også tretthetsbrudd i planetgir. Utformingen av planetgirene i de to ulike helikoptermodellene er tilsvarende.

Til BT har flere eksperter sagt at de to Super Puma-modellene har nesten identiske girbokser. Selskapet Airbus på sin side har understreket at det er «betydelige forskjeller» mellom de to helikoptrene.

Airbus:— Viktig funn

Fredag uttalte Airbus at at stagfestet, som forbinder rotorhodet til flykroppen, var den sannsynlige årsaken til at rotoren falt av. Dette gikk de senere tilbake på.

Da BT tok kontakt med Aribus Helicopters onsdag kveld, var de ordknappe om Havarikommisjonens funn.

De ønsket ikke å svare på spørsmål, men understrekte at de tar den ferske rapporten til etterretning.

— Dette er et viktig funn i etterforskningen, sier kommunikasjonsdirektør Guillaume Steuer.

Havarikommisjonen avventer følgene av arbeidet sitt.

— Nå har vi gitt EASA råd, og det er opp til dem å treffe beslutningen videre. Men vi er absolutt fornøyde med å komme videre i undersøkelsene, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen.

Publisert
BT anbefaler

Ble klappet inn i garderoben: – Vi er Brann. Vi skal være et topplag.

Slik var Ballspark-sendingen.

LES SAKEN

Mest debattert

  1. – Det var ikke ungdommen som sendte oss til syden

  2. «Biden treng neppe Kamala Harris for å slå Trump – men han treng henne for å styre»

  3. – Akkurat det «Stopp islamiseringen av Norge» ønsker seg

  4. Østlandsfylke angriper fergefri E39: – Det er uhørt