Kraftig kritikk av sikkerheten ved konteinertransport

28-åring fra Årdal omkom da krokkonteiner løsnet fra lastebilen.

Publisert Publisert

NY RAPPORT: Sjåføren av denne lastebilen omkom i en utforkjøring i Aurland i 2014. Nå får ulykken etterspill. Foto: ARNE VEUM (ARKIV)

  • Rune Christophersen
  • NTB
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Sikkerheten ved konteinertransport på lastebiler er fortsatt marginal, ifølge Statens havarikommisjon for transport. Konteinere løsner og faller av, og skadepotensialet er stort, slår kommisjonen fast i en temarapport.

Konteiner løsnet

En av ulykkene som er gransket fant sted i Aurland i desember 2014. 28 år gamle Steffan Lunde fra Årdal mistet livet da lastebilen hans kjørte av veien og havnet i fjorden.

Granskingen avdekket at konteineren på lastebilen etter alt å dømme løsnet og dro bilen av veien i en sving. Vogntoget fortsatte gjennom autovernet, ned en skråning, og ble liggende delvis under vann.

Undersøkelser av låsemekanismen viste tydelig slitasje. Den ene låseklaffen hadde et inngrep med konteineren på bare ca én centimeter, ifølge rapporten.

SLITT: Den røde pilen viser slitasjeområdet på låseklaffen som skal holde konteineren på plass. Foto: Havarikommisjonen (FAKSIMILE)

Etter ulykken har transportfirmaet, Sunde Resirk, ettermontert innvendig mekanisk låsing, i tillegg til den fabrikkmonterte låsemekanismen.

  • Les også: Likhetstrekk mellom flere ulykker

Finner ofte alvorlige feil

— Vi har satt inn flere tiltak for å hindre at noe liknende skal skje igjen. Men jeg har ikke fått lest Havarikommisjonens rapport og kan derfor ikke kommentere den nærmere, sier styreleder Jens Vidar Sunde i Sunde Resirk.

Krokkonteinere er betegnelsen på en konteinertype som har en krok i den ene enden for å tas av og på lastebiler med en løftearm. Havarikommisjonen har sett nærmere på i alt 15 ulykker og hendelser med slik transport.

Et av selskapene som gjennomfører kontroll av krokkonteinere, opplyser til kommisjonen at de «i over halvparten av tilfellene finner store feil og mangler med festepunktene».

Fanges ikke opp

«Undersøkelsen viser at systemer for innkjøp, rutiner for bruk og vedlikehold, samt kontroller av slikt transportutstyr basert på leverandørenes anvisninger må forbedres. Videre er det viktig at virksomhetene følger opp og legger til rette for opplæring av førere. Disse må ha kunnskap om farene ved å kjøre med dårlig tilpasset eller slitt og skadet utstyr, samt kunne vurdere behov for eventuell tilleggssikring», skriver kommisjonen.

Rapporten påpeker at svakheter ved krokkonteinere og påbygg kun i begrenset grad fanges opp av Statens vegvesens utekontroller. Samtidig er det bare Arbeidstilsynet som har hjemmel i sine forskrifter for tilsyn med krokkonteinere. Derfor tilrår Havarikommisjonen blant annet at de to samordner godkjenning og kontroll av transport med krokkonteinere.

Publisert
BT anbefaler

Se Ingebrigtsens første Brann-intervju

Kåre Ingebrigtsen tar over som hovedtrener i Brann.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Politiet rykket ut da de fikk melding om dette

  2. Huseklepp reagerer etter nok en nedslående beskjed: – Veldig rart

  3. Avlyste fester, kurs og kontrakter: Slik skal de unngå smitte i fadderuken

  4. Bartender smittet i Haugesund – kommunen etterlyser pubgjester

  5. «Å stenge utestader er feil medisin og kostar folk jobben.»

  6. – Ferie pleide å handle om å ikke gjøre noe