I 14 år trosset Vidar angsten hver gang han fløy ut i Nordsjøen

Publisert:

PREGET: Vidar Larsen valgte å fortsette i Nordsjøen selv om den forrige helikopterulykken preget ham sterkt. - De sier at oljearbeiderne tjener så godt, men det er ikke uten kostnader å ha en slik jobb, sier Larsen, som satt på terrassen og så ulykkeshelikopteret rett før det fikk trøbbel. Foto: HANS O. TORGERSEN

  • Hver eneste gang måtte jeg kjempe med meg selv før jeg gikk om bord i helikopteret, sier Vidar Larsen, som så ulykkeshelikopteret fra sin egen terrasse.
  • Olga Stokke
  • Andreas Slettholm
  • Hans O. Torgersen

Du sitter så trangt at beina er sakset inn i de andre passasjerenes bein. Overlevingsdrakten er tett, varm og klam. Støyen er øredøvende. Ristingen er voldsom.

Slik er en helt vanlig dag på vei til jobben for en nordsjøarbeider. Den pensjonerte oljearbeideren Vidar Larsen vet hva dette handler om. Han sluttet jobben som materialforvalter på Gullfaks B i 2011.

Preget av ulykken:

Les også

Ordføreren fikk sine verste tanker bekreftet

Nær ved å slutte

Da hadde han fløyet frem og tilbake til Nordsjøen i 25 år. Mer enn 500 turer i helikopter, regner han seg frem til.

— De første årene var jeg ung og uredd, men så skjedde Norne-ulykken i 1997. Helikopteret som styrtet da, hadde jeg fløyet med like før, sier Larsen til Aftenposten.

Ulykken den gang krevde 12 menneskeliv, og etter den kom frykten for at noe lignende skulle skje med ham. Larsen var nær ved å finne noe annet å gjøre da, men valgte å trosse angsten.

— De siste 14 årene av karrieren min var jeg plaget med angst for å fly. Jeg måtte kjempe med meg selv hver eneste gang jeg skulle i helikopteret. Og hver gang vi landet, pustet jeg lettet ut, sier Larsen.

Les også denne saken:

Les også

Barndomsvennen styrtet rett ved øyen der han vokste opp

Så helikopteret fra Nordsjøen

På fredag så han ulykkeshelikopteret da det kom inn fra Nordsjøen. Så gikk han inn. Kort tid etter så han røyken og skjønte hva som hadde skjedd. Da var det ikke mer enn noen dager siden han sagt til sin kone at han var glad for at han slapp å fly mer.

— Jeg har fryktet at noe slikt skulle skje igjen i snart 20 år. Jeg kjenner den omkomne som er herfra. Det er tragisk, sier Larsen.

På kvelden etter ulykken sto han utenfor sperringene ved ulykkesstedet, usikker på hva han ellers skulle gjøre.

— Jeg måtte bare dit uten tur, sier Larsen.

Les sjefredaktør Øyulf Hjertenes:

Les også

Oljearbeiderne har gjort jobben for oss alle

Vanskelig å snakke om

Larsens angst er ikke unik. På 1990-tallet utviklet Marit Warncke, sammen med en kollega og en erfaren sjefpilot, et angstkurs for nordsjøarbeidere.

— En del nordsjøarbeidere utvikler angst for å reise ut til plattformen, til arbeidsplassen sin. Noen bruker så mye tid og energi på å grue seg til transporten at det ødelegger friperioden, sier psykolog Marit Warncke, som nå er leder i Bergen Næringsråd.

Pensjonist Larsen opplevde også det å snakke om angsten som tabubelagt.

— Det var ikke noe folk ville snakke om. Men når vi satt inne i helikopteret, kunne jeg se at de ikke var komfortable. De ble stramme i ansiktet, anspente og snakket lite, sier Larsen.

Les Marit Warnckes hyllest til oljearbeiderne:

Les også

«Jeg tenker på ham som ikke lenger klarte å dra ut i Nordsjøen uten å gå gjennom testamentet» 

Angstkurs

HJALP OLJEARBEIDERE: Leder i Bergen Næringsråd, Marit Warncke. Foto: ØRJAN DEISZ

I over 20 år har Warncke arbeidet med alle typer offshore-arbeidere, blant annet som direktør i Falck Nutec, men hun har også jobbet med krisepsykologi og forskning på nordsjødykkere og forsøksdykkere.Hun sier sikkerhetsopplæringen for å arbeide i Nordsjøen er god.

Oljearbeiderne lærer overlevelse til sjøs, flåteevakuering, evakuering med livbåt, grunnleggende førstehjelp, evakuering fra et helikopter som nødlander, det øves i basseng, ute i bølger. De øver på å komme seg ut av veltet helikopter.

Ikke siden ulykken på Nornefeltet i 1997 har det vært noen helikopterulykker på norsk sokkel.

Leder Leif Sande i fagforeningen Industri Energi sier at Petroleumstilsynets rapport for 2015, som ble lagt frem dagen før ulykken, viser at sikkerheten på norsk sokkel går i feil retning, med unntak av helikoptersikkerhet. Den regnes som god.

Les også denne saken:

Les også

Patrick (16) ringte nødtelefonen: Først fikk jeg inntrykk av at de ikke trodde meg

Store, sterke menn

Men på 1990-tallet oppdaget Marit Warncke at noen av arbeiderne hadde utviklet så sterk angst for å fly helikopter at de hadde problemer med å takle det.

Hundrevis deltok på disse kursene som ble avviklet da Warncke sluttet etter seks-syv år.

— De som hadde angst, var store, sterke, erfarne menn – ikke unge nybegynnere i bransjen. Vi ble overveldet over hvor utrolig tøft de hadde det. Frykten hadde bygget seg opp over tid for dem, noen hadde møtt veggen.

Leif Sande i Industri Energi sier at i likhet med andre folk, har noen nordsjøarbeidere ikke problemer med å fly, mens andre er redde.

— Den store forskjellen er at oljearbeidere må fly for å komme seg på jobb. Kurs for å lette dette er helt på sin plass, sier han.

Marit Warncke påpeker at det på Vestlandet er mange som har noen i familien som jobber i Nordsjøen.

— I går var det noen som våknet og gledet seg til at kjæresten, mamma aller pappa skulle komme hjem. De kom aldri.

Publisert: