«... ut te’ Sandviken med trikk!»

«Det var en aftning då eg gikk, ut te Sandviken med trikk, det var en sommerkveld, og månen skjen så bli, De.»

Publisert Publisert

KRANS: Nyttårsaften 1965 var ordfører Harry Hansen på plass og forærte den siste trikken en æreskrans. Samtidig røpet han at han i ungdommen hadde hatt en drøm om å bli trikkefører. Foto: BERGENS TIDENDE

SISTE TUR: Aller siste trikk på vei mot Byparken nyttårsaften 1965. Bergen var den første byen i landet som fikk elektrisk trikk, i 1897, og den første byen som avskaffet den. Foto: BERGENS TIDENDE

ENDESTASJON: En stemning fra Minde-trikkens endestasjon i Jon Smørs gate i 1964. Foto: BERGENS TIDENDE

BUSSKØ: I 1958 var bergenserne begynt å flytte til Landås. Det førte til lange køer ved trolleybussene etter arbeidstid. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

BYGRENSEN: Ved stoppet ved den gamle bygrensen i Årstadveien var det ikke lett å få ståplass på linje 2 mot sentrum i 1959. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

  • Truls Synnestvedt
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Vår mann i Hans Wiers-Jenssens På Fjeldveien hadde tenkt seg en trivelig aftentur i Fjellveien. Derfor tok han trikken ut i Sandviken. På kveldsturen traff han på en småtøs som var ute i samme ærend, yndige Ingeborg. Dessverre dukket det også opp en sjømann med et handorgel i armen. Og Ingeborg lot seg bedåre. Ikke av han som kom med Linje 1, men av han med handorgelet, han fra Laksevåg.

Trikketuren endte altså begredelig. Det gjorde det egentlig for trikken også. Det var i 1965, da den aller siste sporvognen ble tatt av skinnene i Bergen.

BRATT OG GLATT: Kollisjon i Kalfarbakken i februar 1968. Det var både bratt og glatt. Foto: BERGENS TIDENDE

HOPPET AV: I januar 1959 var det et forrykende snøvær i Bergen, og trikken på linje 1 hoppet rett og slett av sporet under pensing ved trikkesløyfen på Minde. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

KJANKET: Over hele byen kjanket kjuaguttene busser og lastebiler når snøen kom. Her har en gutt fått godt tak og god gli ute i Haugeveien. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

SMELL: Kollisjon i Inndalsveien i 19??. Det gikk ikke helt upåaktet hen. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

BUSSKØ: Busser i lang lang rekke utenfor Posthuset i Småstrandgaten i november 1957. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

Over og ut

Nyttårsaften 1965 var det nemlig over og ut for trikken i Bergen. Den siste linjen ble trafikkert fra Minde til Engen, eller omvendt. Men nå var det slutt. Ordfører Harry Hansen hang en krans på siste vogn, og Sporveiens Musikkorps spilte Chopins Sørgemarsj. Billetten på siste tur kostet fem kroner, til inntekt for Grieghallen, som jo skulle bygges en gang i fremtiden.

Et morsomt, men mest vemodig farvel med trikken ble det. Bussene hadde kommet på hjul allerede i 1928 og hadde gradvis overtatt i gatebildet. De første trolleybussene kom i 1950, det var ombyggete bensinbusser. Den første trolleylinjen gikk mellom Mulen og Møhlenpris.

DANMARKS PLASS: Trikkestoppet på Danmarks plass var annerledes enn alle andre trikkestopp. Som man ser. Foto: BERGENS TIDENDE

SANDVIKEN: Fra 1897 til 1961 gikk det trikk til Sandviken. Men da var det slutt. Her er siste turen dokumentert av BT. Foto: BERGENS TIDENDE

FEILT SPOR: Et penseuhell førte til denne kollisjonen ved Florida i juni 1953. Sjåføren på lastebilen måtte til Legevakten. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

Hugget og dumpet

Først 45 år senere skulle det dukke opp skinnegående kollektivtrafikk i Bergen igjen. Bybanen. Etter at Nordnes-trikken hadde forsvunnet i 1943, Møhlenpris-trikken i 1950, Kalfartrikken i 1957 og Sandvikstrikken i 1961. Linje 1 fikk altså dødsdommen i 1965.

Det gikk ikke lange tiden før de utrangerte trikkene ble kjørt som kveg til Møhlenpris, tatt over på lekter og slept til Nyhavn, der de ble hugget opp hos Cook’en. Noen skal være dumpet ved Florvåg på Askøy.

FØRERLØS: Ved endestasjonen på Nordnes var sjåføren ute et nødvendig ærend, da denne bussen begynte å gå for egen maskin. Det var våren 1956. Til alt hell stoppet den ville ferden før bussen havnet i sjøen. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL

HUGGET: Etter 1965 ble trikkene fraktet på lekter fra Møhlenpris. Derfra sjøveien til Nyhavn til opphugging der. Foto: BERGENS TIDENDE

For mange biler

En av grunnene til at trikken måtte vike for bussen, var nok privatbilene som utover 1950-tallet dukket opp i bybildet. De skapte problemer for den skinnegående trafikken. Og omvendt.

På den tiden gikk det knapt en dag eller tre mellom hver gang Bergens Tidende kunne melde om kollisjoner mellom trikk og byens biler. Det smalt overalt; i Nygårdsgaten, i Floridasvingen og på Torget. Det gikk gale i Inndalsveien, på Nygårdsbroen og på Danmarks plass. Over hele byen.

Trikken kolliderte med lastebiler og melkebiler, med drosjer og «amerikanere». Både trikkeførere og bilførere feilberegnet ofte «klaringen» mellom trikk og bil. Da sa det pang!

Til slutt var det altså trikken som måtte melde pass.

Publisert
BT anbefaler

– Eg er skuffa over det eg såg i parken

Helsebyråd Beate Husa seier ho er uroa etter å ha sett studentane i Nygårdsparken.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. 46 nye smittede siste døgn

  2. Her er dommen etter Branns festkamp

  3. Aksjonistar vil ha elsparkesyklane vekk frå fortaua. Politiet åtvarar mot løysinga deira.

  4. Dordi likte ikke det hun fikk høre på butikken

  5. Ingebrigtsen kunne glise for Branns sjeldne bragd

  6. – Eg er skuffa over det eg såg i parken

  1. Trikk
  2. Bergen
  3. Sandviken
  4. Florvåg
  5. Minde