Enstemmig kontrollkomité krever svar fra Solvik-Olsen om norsk luftfart

Kontrollkomiten spør om hvorfor Stortinget ikke ble informert om tilsyn som ble droppet.

SPØRSMÅL: Kontrollkomiteens leder, Martin Kolberg (Ap) under torsdagens møte i stortingskomiteen. Kolberg sier at han vurderer situasjonen som er avdekket i Luftfartstilsynet som alvorlig. Per Olav Lundteigen (Sp, i forgrunnen) tok initiativ til å sende spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: NTB Scanpix

  • Øyvind Lefdal Eidsvik
  • Tron Strand
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Kontroll— og konstitusjonskomite på Stortinget besluttet torsdag å sende spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om tilstanden i norsk luftfart. Beslutningen var enstemmig.

— Vi vurderer situasjonen som er avdekket i Luftfartstilsynet som alvorlig. Derfor sender vi brev, sier Martin Kolberg (Ap).

Kuttet tilsyn

BT har i flere saker fortalt om hvordan Luftfartstilsynet på grunn av ressursmangel

Les også

i flere år har droppet tilsyn

og er forsinket med tiltak for ulykkesutsatte helikoptre.

Stortinget

Les også

fikk aldri vite om Luftfartstilsynets ressursmangel

. Luftfartstilsynet varslet gjentatte ganger sine sjefer i Samferdselsdepartementet om at de har en vanskelig økonomi— og ressurssituasjon. De har da fortalt at det har gått ut over tilsynsvirksomhet og internasjonalt arbeid.

Bakgrunn:

Les også

Utad sier de at sikkerheten er god, men innad advarer Luftfartstilsynet

BREVET: Blant spørsmålene samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) må svare på, er om han mener Luftfartstilsynet har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å ivareta sikkerheten. Luftfartstilsynet har hele tiden meldt at sikkerheten i luften er tilfredsstillende - samtidig som de selv har varslet om manglende ressurser.

I 2015 ble hvert femte av alle tilsyn droppet. Flere landingsplasser og småflyplasser er heller ikke blitt kontrollert på ti år på grunn av ressursmangelen.Til sammen fire spørsmål går torsdag til Solvik-Olsen. De handler om hvilken informasjon han har gitt Stortinget, og hva han han har «gjort for å rette opp eventuelle mangler i Luftfartstilsynet.»

— Vil vite om de har hatt nok kapasitet

Per Olaf Lundteigen (Sp) tok initiativ til å sende spørsmålene.

— Vi vil vite hvordan Stortinget er informert om at Luftfartstilsynet har redusert antall tilsyn på grunn av mangel på ressurser og/eller omprioritering av tildelte midler. Vi ønsker også svar på om statsråden mener at Luftfartstilsynet har hatt tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å gjennomføre sitt oppdrag, sier Lundteigen.

Han sier at de ønsker å få frem opplysninger om informasjonsflyten.

— Og hvilke vurderinger statsråden har av jobben Luftfartstilsynet har gjort, sier Lundteigen.

Frp: Ingenting imot spørsmål

Kolberg, som leder kontrollkomiteen, sier komiteen vil vite «hva statsråden har gjort for å rette opp eventuelle mangler.»

— Hvorfor sender dere spørsmål om hvilken informasjon Stortinget har fått, når det ikke finne spor av slik informasjon?

— Det er jo sant, og derfor stiller vi også spørsmål om hvorfor vi ikke har fått informasjon, sier Kolberg.

Også Høyre og Frp støttet at komiteen sender spørsmålene til statsråden.

Helge Thorheim (Frp) sier det er helt greit «å sende spørsmål som skal avklare situasjonen».

— Det har vi ingenting i mot. Så får vi se hva statsråden sier. Sikkerhet er alltid sentralt, og det tror jeg det er for statsråden også, sier han.

FAKSIMILE: BT fortalte tirsdag om at Luftfartstilsynet har kuttet en rekke kontroller.

Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet har vært kritiske til at Stortinget ikke ble informert.Også i KrF var kontrollkomité-medlem Hans Fredrik Grøvan overrasket over manglende informasjon.— Jeg ble veldig overrasket da jeg hørte at planlagte tilsyn blir droppet. Stortinget har ikke fått informasjon om dette i budsjettene de siste årene. Det var helt ny informasjon for meg, og jeg har ikke kjent til den bekymringen Luftfartstilsynet har lagt frem, sa Grøvan til BT.

Solvik-Olsen avviser alle problemer

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), her på omvisning på byggeplassen på Oslo lufthavn i april. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Samferdselsdepartementet har tidligere sendt BT dette svaret fra Solvik-Olsen om hvorfor Stortinget ikke ble informert.— Dersom vi hadde fått informasjon om at Luftfartstilsynet hadde (store?) utfordringer med å utføre sine tilsynsoppgaver, ville vi selvfølgelig ha orientert Stortinget om dette. I dialogen med Luftfartstilsynet har vi ikke fått slike signaler, skriver ministeren i e-posten.

I forrige uke stilte Erik Sivertsen (Ap) i Stortingets transportkomité spørsmål til Solvik-Olsen om situasjonen.

Ministeren svarte onsdag. I et 700 ord langt svar avviser Solvik-Olsen alle problemer.

Han viser til sakene i BT, «hvor det hevdes at ressurssituasjonen i Luftfartstilsynet ikke er bærekraftig på sikt, og at oppgavene ikke blir fullt ut løst».

- Avisens påstander

— La meg da minne om at Luftfartstilsynets direktør i samme avis har tilbakevist avisens påstander, skriver Solvik-Olsen.

De to påstandene ble rapportert av tilsynet høsten 2015. Da skrev luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland at «ressurssituasjonen gjør at oppgavene etter vår vurdering ikke blir fullt ut løst, og at virksomheten i 2015 ikke er bærekraftig på sikt» (les rapporten i PDF-format).

I sin rapport varslet luftfartdisrektøren at ressursmangel hadde gått ut over «tilsynsaktiviteten, deltakelse i internasjonale arbeidsprosesser og kompetansetiltak».

Ministeren sier videre at han har full tillit til Luftfartstilsynet.

— Antall tilsyn er kun én del av arbeidet med flysikkerheten. Luftfartstilsynet legger også mye arbeid ned i formidling av flysikkerhet og sikkerhetskultur og i gjennomføring og videreutvikling av regelverk, skriver Solvik-Olsen.

Les også:

Les også

Stortinget fikk aldri vite om Luftfartstilsynets pengeknipe

Kontrollkomiteen besluttet også torsdag

Les også

å sende næringsminister Monica Mæland spørsmål om hennes utnevning av eks-minister Thorhild Widvey

til ny styreleder i Statkraft.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Ønsker luftfartsministerens svar i kontrollkomiteen

  2. - Ikke sikkert nok for innenlandshelikoptrene

  3. Oppdaget en rekke feil da Luftfartstilsynet ble kontrollert

  4. Ulykkeshelikopteret var sjekket én gang på syv år

  5. Luftfartstilsynet har i årevis droppet tilsyn

BT anbefaler

Slik anbefaler FHI å stoppe smitten i Bergen

Begrensninger for skjenking, færre gjester i private hjem og massetesting ved studiestart er blant anbefalingene.

LES SAKEN