Hva skyldes den evige Kloster-køen?
Hver bidige formiddag er det trafikkork utenfor Klostergarasjen. Hvorfor?

— Her er det full underholdning og konsert hver eneste dag. Problemene foran innkjøringen til Klostergarasjen starter litt over klokken ti om formiddagen og holder på til i totiden, forteller Evy Kaalaas hos Grønners fargehandel.
Orkesterplass
Hos Grønners har de ansatte orkesterplass til trafikkproblemene i krysset mellom Jonsvollsgaten og Vestre Murallmenningen.
Problemet oppstår når en bil stopper foran porten inn til Klostergarasjen. Rødt lys betyr at garasjen er full.
— Den første bilen lager ingen problemer. Det er bil nummer to og tre som skaper køene. Da sperrer de også feltet som går opp Vestre Murallmenningen. Komplett blir kaoset når en bil som kommer fra Baneveien stiller seg på tvers i veibanen, forklarer Kaalaas til bt.no.
Sjekk video om hvordan korken lages!
Noen ganger virker det som om den første bilen kjører for langt inn under bommen, og dermed hindrer at den åpner seg selv om det er blitt ledige plasser.
Korken skaper nesten-ulykker
Køene forplanter seg langt oppover Jonsvollsgaten oppover Engen og innunder Smørsbroen.
Bilene som står i høyre felt i Jonsvolllsgaten må svinge over i det venstre feltet. Folk i nærområdet forteller til bt.no at det har vært flere nestenulykker i dette krysset. I tillegg er det stor irritasjon blant bilistene i køen. Noen tuter illtert med bilhornene.
Bare i de femten minuttene vi observerte kjøringen i formiddag, hopet det seg opp flere ganger. En bil kjørte over fortauet for å komme seg opp Vestre Murallmenningen. Politiet kom til å ba bilistene i køen om å kjøre videre.
Etter fem minutter var det ledige plasser i garasjen og køen løste seg opp. Fem minutter senere var det på han igjen.
Vil ta i bruk ledige p-plasser
— Denne korken skaper problemer for alle. Derfor søkte vi kommunen for noen uker siden om å få ta i bruk de 300 ledige plassene i Klostergarasjen, sier daglig leder Truls Lorentzen i Klostergarasjen AS til bt.no.
Les også: Vil bruke hele Klostergarsjen nå
Opprinnelig skulle ikke de 300 ledige plassene tas i bruk før Håkonsgaten var forlenget ned i Nøstegaten. I tillegg er planen å snu trafikken i Komediebakken og gjøre Jonsvollsgaten til en miljøgate.
Ønsker du å kommentere denne artikkelen? Send din kommentar her.
Flere av bt.nos lesere har opplevd køproblemene ved Klostergarasjen, og har forslag til løsninger. Her er noen av kommentarene vi har fått:
Innkjøring fra Jonsvollsgaten burde vært forbudt. All innkjøring burde skje fra Baneveien. Skiltet om fullt/ledig kapasitet burde vært satt opp i Baneveien i tillegg. Da ville det blitt bedre trafikkflyt i Jonsvollsgaten. Trafikk fra Jonsvollsgaten måtte da kjøre rundt kvartalet og inn i Baneveien; dersom noen kommer fra den kanten? Hvis skiltet i Baneveien viste fullt kunne man bare kjøre hjem igjen; og ta bussen til sentrum neste gang. Å åpne de siste 300 plassene vil være kortsiktig. Etter kort tid vil problemene gjennoppstå, bare større.
Robert
Det er ofte at det er MANGE ledige plasser i Klostergarasjen, selv om skiltene utenfor indikerer at det er fullt. Senest i går kjørte jeg inn i garasjen, og på skiltet utenfor stod det at det var 8 ledige plasser. Men i realiteten var det flere ti-talls ledige plasser. Kanskje noen kan ta en prat med de som driver anlegget og bedt de sjekke ut dette?
Jannicke Aardal
Jeg synes det er helt utrolig at folk står i kø ved Klostergarasjen. I CityPark i Markeveien er det ledig hver eneste dag, ingen kø, det er bare å kjøre rett inn i huset. Man slipper å irritere seg over å måtte stå i kø. Jeg oppfordrer med dette alle som kommer til sentrum mellom kl 10 og 14, det er da det er mest kø for å komme inn i Klostergarasjen, om å kjøre opp til Citypark, her er det som sagt ikke kø i det hele tatt.
Frank Kjeilen
Det finnes langt større problemer enn kø utenfor klostergarasjen. Det største irritasjonsmomentet er at kapasiteten på heisene ikke er dimensjonert for trafikken som er der. Tør ikke tenke på hvor lange køer det blir foran heisene når 300 ekstra plasser frigjøres. Største problemet er heisen som kommer opp til Torgalmenningen. Tror man måtte ha min. 4 heiser for å ta unna kapasiteten ( og da gjerne heiser fra en leverandør som tilbyr heiser som virker). HEISENE OG KAPASITETEN ER EN SKANDALE !!!
Thomas