På tre år er antall russebusser halvert

– Vi er glade for å være på buss. Det har med samholdet å gjøre, sier bussjef Sofie Nilsen. I år er det bare 12 russebusser i Bergen.

Publisert Publisert

MYE ARBEID: Kristina Nordvik, Mathilde Jacobsen, Sofie Nilsen og Synnøve McDowall forteller at det har vært mye arbeid og mange dugnadstimer før bussen sto klar. Foto: Geir Martin Strande

  • Hilde Olsen Aalvik
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Jentene fra bussen «New World Order» er på plass for å rydde etter at de kom hjem fra landstreffet i Stavanger.

– Nå er det litt rotete her. Det var veldig kjekt, det var jo høydepunktet, sier Sofie Nilsen.

Bussjefen har vært fast bestemt på at hun ville være med på russebuss helt siden hun startet på videregående.

– Jeg er blitt kjent med utrolig mange flere enn om jeg ikke var på buss, sier hun.

I 2016 var det 24 russebusser i Bergen. Det har altså vært en halvering til årets 12 busser.

PÅ BUSS: Sofie Nilsen, Mathilde Jacobsen, Synnøve Mcdowall og Kristina Nordvik koser seg i russetiden på bussen «New World Order. Foto: Geir Martin Strande

– Glad jeg valgte å være på buss

Jentene på «New World Order» er 24 til sammen, og går i hovedsak på Nordahl Grieg og Bergen Private Gymnas. De tror antall russebusser er gått ned fordi det har blitt strengere å ha buss, i tillegg til at det er dyrt.

– Vi har hatt bussen vår på sjekk hos Vegvesenet. Vi måtte trekke om setene med flammehemmende materiale så de ikke skal ta så lett fyr. Og så har all elektronikk kostet mye. I tillegg har vi ikke noe sted vi har lov til å stå med bussene, sier Kristina Nordvik som også er bussjef.

Les også

Disse jentene ruller med landets flotteste russebuss

De var klar over at det kom til å koste mye å være på buss, og har hatt mange dugnadstimer for å dekke kostnadene.

– Hun som har jobbet mest på vår buss har 120 dugnadstimer. Det har vært øyeblikk med veldig mye arbeid og planlegging hvor jeg nesten har angret litt, men jeg er veldig glad for at jeg valgte å være med på buss, sier Nordvik.

BUSSJEF: Sofie Nilsen er en av to bussjefer på bussen New World Order. Foto: Geir Martin Strande

Har mer fokus på russebussene

Bente Liland i politiet forteller at det ble et oppsving i russebusstrenden i Bergen i 2010.

– I starten var ikke alle russebussene i så god stand. Men vi har hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen som har bistått russen med russebusskontroll og informasjon, sier Liland. Hun er leder for kriminalforebyggende avsnitt i Bergen sentrum.

Det har bare vært tellinger av antall russebusser i Bergen i perioden 2014 til i dag.

Det er strenge krav i forbindelse med ombygging av russebuss. Det har for eksempel vært fokus på ulovlig takrigg, en såkalt krone, forteller Liland.

– Alle russebusser hadde dette tidligere, men det svært strenge regler for dette nå. Vi har også vært tydelige på at de ikke skal rulle sammen med mindreårige. De skal heller ikke ha flere med enn bussen er registrert for, sier Liland.

RUSSEKORT: En bil med barn svinger oppom bussen hvor den står parkert. Kristina Nordvik, Mathilde Jacobsen og Sofie Nilsen deler ut russekort. Foto: Geir Martin Strande

Hun tror russen er blitt mer fornuftig de seinere årene.

– Jeg tror de ser at det koster mye penger og krever mye arbeid. Dessuten går det ut over skolen, sier Liland.

VANDRERUSS: Fiona San Martin, Magnhild Tansem, Caroline Skarheim og Anna Caroline Stausberg har valgt å være vandreruss. Foto: Bård Bøe

Er vandreruss

Fiona San Martin, Magnhild Tansem, Caroline Skarheim og Anna Cornelia Stausberg har valgt ikke å være på verken buss eller van.

– Jeg hadde egentlig tenkt å være på van, men det ble litt mye styr med det, så nå er jeg vandreruss, sier Skarheim.

Sammen med åtte andre jenter har hun dannet vandregruppen Privilege. De er en gruppe uten å ha buss eller van, noe flere russ har valgt å gjøre. Mange har egne gensere og navn.

– Det er gøy å være en gjeng sammen nå i russetiden, sier Skarheim.

VERKEN BUSS ELLER BIL: Magnhild Tansem, Fiona San Martin, Anna Cornelia Stausberg og Caroline Skraheim går på St. Paul videregående skole hvor ingen av elevene er på buss eller van. Foto: Bård Bøe

De tror også det er en større aksept for å være vandreruss.

– Det er mye som har forandret seg i forhold til sosiale medier. Nå er det kult å være seg selv, og vi er blitt flinkere til å akseptere forskjeller. Før var du ikke kul hvis du ikke var på buss eller van. Slik er det ikke lenger, sier Stausberg.

– Ikke populært lenger

De fire jentene går alle på St. Paul videregående skole. Der er ingen av elevene på buss eller van.

– Det er rett og slett ikke så populært lenger. Det er dyrt og det er mye å organisere. Vi har merket at det er få russebusser i år, sier Stausberg.

MYE PÅ SKOLEN: Anna Cornelia Stausberg, Caroline Skarheim, Magnhild Tansem og Fiona San Martin har mye å gjøre på skolen. Foto: Bård Bøe

Strammet inn på sikkerhetstiltakene

Lars Harald Drange er inspektør i Statens vegvesen. Han forteller at de tilbyr gratis sikkerhetssjekk av russebusser, men at det ikke er noe krav om at russen må ta sjekken. Han sier at de har strammet inn en del på sikkerhetstiltakene.

– Det er ikke lenger lov med krone og rigg på taket. Vi er også strengere i henhold til strømaggregatene. De får ikke kjøre mens disse står på, sier han.

Russen må også sitte i setene på bussen når bussen ruller, og får ikke bruke loungen bak i bussen fordi den ikke har sikkerhetsbelter.

– De tiltakene vi setter inn koster nok ikke så mye penger. Det er heller det å bygge om bussen som koster, sier Drange.

Les også

– Nå gleder vi oss til å feire sammen

Følger opp russen mer

Faggruppeleder i Statens vegvesen, Jan Rune Presttun, har ansvar for kontrollene som skjer ute på veiene. Han forteller at de nå følger russen opp enda mer, i kjølvannet av tidligere ulykker.

– Russen blir gjerne mer bevisst. Når det skjer ulykker går det jo inn på folk. Det er gjerne noen som da velger vekk å være på buss, sier han.

Publisert
  1. Russetid
  2. Buss
  3. Landstreffet